«حق اداره شایسته و حسن تدبیر»

«حق اداره شایسته و حسن تدبیر» پنجمین بند از منشور حقوق شهروندی است که خطشه شماره پنجاه و پنجم به آن پرداخته است.

به گزارش ایمنا، در بند پنجم منشور حقوق شهروندی با عنوان  «حق اداره شایسته و حسن تدبیر» چنین آمده است: شهروندان از حق اداره شایسته امور کشور بر پایه‌ی قانون‌مداری، کارآمدی، پاسخگویی، شفافیت، عدالت و انصاف برخوردارند. رعایت این حق توسط همه مسئولان و کارکنان الزامی است.

ماده ۲۰- حق شهروندان است که امور اداری آن‌ها با رعایت قانون، بی‌طرفانه و به ‌دور از هرگونه منفعت‌جویی یا غرض‌ورزی شخصی، رابطه خویشاوندی، گرایش‌های سیاسی و پیش‌داوری، در زمان معین و متناسب رسیدگی و انجام شود.

ماده ۲۱- حق شهروندان است که چنانچه تصمیمات نهادهای اداری و یا کارکنان را خلاف قوانین و مقپنجررات بدانند، از طریق مراجعه به مراجع اداری و قضائی صالح، تقاضای احقاق حق کنند.

ماده ۲۲- حق شهروندان است که از تصمیمات و اقدامات اداری که به‌نوعی حقوق و منافع مشروع آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، آگاه شوند.

ماده ۲۳- مقامات و مأموران اداری باید در روابط خود با شهروندان پاسخگو و قابل‌دسترس باشند و چنانچه درخواستی را رد کنند باید حسب تقاضا، به‌صورت مکتوب پاسخ داده و حداکثر راهنمایی را در چارچوب صلاحیت‌های خود ارائه نمایند.

منصوره دهقانی؛ هنرمند اصفهانی با موضوع « حق اداره شایسته و حسن تدبیر » اثر زیر را خلق کرده است.  این کارتون پیش‌تر در هفته‌نامه طنز الکترونیک خطشه منتشر شده است.

کد خبر 401166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.