۱۱ مرکز اوتیسم در اصفهان فعال است

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: تاکنون تعداد ۹۴۹ کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در بهزیستی استان اصفهان تشکیل پرونده داده‌اند که تعداد ۶۰۰ نفر آنها در شهر اصفهان هستند.

سید مسعود حسینی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اختلال اوتیسم و افراد درگیر این اختلال، اظهار کرد: تعداد ۱۱ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم در استان اصفهان به افراد مبتلا به آن در محدوده سنی دو تا ۱۵ سال خدمات ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه دو مرکز روزانه حرفه‌آموزی در محدوده سنی ۱۵ سال به بالا در استان وجود دارد، افزود: افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم با همه خدمات آموزش استقلال فردی، مهارت‌های زندگی و کسب و کار در این مراکز آشنا می‌شوند همچنین یک مرکز اقامت موقت به عنوان تنها مرکز فعال کشور، از دو روز تا دو ماه در سال، خدمات نگهداری از این افراد را در زمان‌هایی که خانواده نیازمند استراحت است به آنها ارائه می‌کند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در خصوص خدمات ارائه شده به طیف اوتیسم تصریح کرد: تمام خدمات آموزشی شامل" ABA، TEACH، تعامل همه جانبه" و توانبخشی شامل "کاردرمانی و گفتار درمانی"، مداخلات حسی، بازی درمانی، موسیقی درمانی، هنردرمانی، فعالیت‌های ورزشی در این مراکز ارائه می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان افزود: آموزش‌ها در سنین کودکی افراد طیف اوتیسم را برای ورود به مدارس عادی، استثنایی، دانشگاه و جامعه آماده می‌کند و در سال گذشته ۵۳ نفر از خدمت گیرندگان از هفت مرکز اوتیسم استان به مدارس عادی و استثنایی راه پیدا کردند.

ایجاد سامانه غربالگری و تشخیص اختلال اوتیسم

وی در خصوص برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلالات طیف اوتیسم، گفت: این برنامه برای اولین توسط سازمان بهزیستی در کل کشور از آذرماه سال ۱۳۹۵ آغاز شد و همه مراکز کشور آموزش‌های لازم غربالگری را دریافت کردند و در حال حاضر ۹ مرکز این استان مجوز اجرای آزمون تشخیصی گارز دو به منظور غربالگری استاندارد و تشخیص افراد مبتلا به این طیف را دارا هستند.

حسینی‌نسب با اشاره به ایجاد سامانه ملی غربالگری و تشخیص اختلالات طیف اوتیسم، گفت: این سامانه از فروردین ۹۸ آغاز بکار کرد و خانواده‌هایی که امکان حضور در پایگاه‌های غربالگری را ندارند می‌توانند به منظور غربالگری و تشخیص اختلال در فرزند خود از طریق سامانه مذکور تست‌های مربوطه را انجام داده و به منظور پیگیری‌های بعدی به پایگاه‌های غربالگری استان مراجعه کنند.

۹۴۹ کودک مبتلا به اوتیسم تحت پوشش بهزیستی اصفهان هستند

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹ مرکز در استان به عنوان پایگاه غربالگری اختلالات طیف اوتیسم فعال هستند، اظهار کرد: شناسایی و مداخله زود هنگام از مهمترین مولفه‌های بازتوانی این کودکان است و نشانه‌های این اختلال معمولاً از سال دوم زندگی (۱۴ تا ۲۴ ماهگی) تشخیص داده می‌شوند، اما در صورتی که تأخیرهای رشد شدید باشند می‌توانند زودتر از ۱۲ ماهگی دیده شوند یا اگر نشانه‌ها ضعیف‌تر باشند دیرتر از ۲۴ ماهگی مورد توجه قرار می‌گیرند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در رابطه با با تعداد این کودکان، گفت: تاکنون تعداد ۹۴۹ کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در بهزیستی استان اصفهان تشکیل پرونده داده‌اند که تعداد ۶۰۰ نفر آنها در شهر اصفهان هستند که بهزیستی استان اصفهان به تعداد ۳۶۷ نفر از کودکان پذیرش شده در مراکز اوتیسم سطح استان، ماهانه مبلغ ۵۵۵ هزار تومان یارانه به هر نفر پرداخت می‌کند و سهم مشارکت خانواده‌ها هم مبلغ ۲۱۵ هزار تومان است.

کد خبر 401164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.