مخالفانFATF یا کاسبان تحریم

عزم جزم مخالفان FATF ، تبعات و پیامدهای انسانی افزایش آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها و سرلیست اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه ۲۴ آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «مخالفانFATF کاسبان تحریم هستند!» به بررسی دلایل عزم جزم مخالفان FATF  پرداخت و نوشت: فشار تحریم‌ها بر ملت ایران آنچنان سنگین و غیرقابل پیش‌بینی بوده که به طور جدی معیشت مردم تحت تأثیر قرار گرفته است اما بخشی از اقشار جامعه این مشکلات اقتصادی را ناشی ناکارآمدی دولت می‌دانند. این در حالی است که در دولت یازدهم، دولت حسن روحانی توانست تورم را تک رقمی کرده و رشد اقتصادی را به ۱۲ درصد برساند و همان دولت امروز درگیر تورم افسار گسیخته و رشد اقتصادی منفی است. علی ربیعی، سخنگوی دولت در یادداشتی پیرامون تحریم و آثار آن می‌نویسد: «امروز من معتقدم ما اشتباه کردیم، باید مسأله تحریم را برای مردم به‌طور شفاف تبیین می‌کردیم، اما به‌دلیل سوءاستفاده دشمنان امکان تشریح وضعیت را برای مردم نداشتیم و نتیجه اینکه مخالفان دولت آن را دستمایه اتهامات ناروا علیه دولت قرار دادند». او می‌افزاید: «رخدادهای تلخ اخیر محصول سیاست غلط اطلاع‌رسانی درباره تحریم‌ها بود. باید به سؤال «برای چی تحریم می‌شیم» و تحریم چیست پاسخ داد. در غیر اینصورت همه فجایعی که تحریم برسر ایران می‌آورد به جانب حاکمیت فرافکنی خواهد شد». ربیعی در پایان این یادداشت، ترجیح می‌دهد از در لفافه سخن گفتن دست بردارد و مستقیما به همدستی دلواپسان و نئوکان‌های خارجی اشاره کند. سخنگوی دولت تصریح می‌کند: «واقعیت این است که برخی جریان‌های تندرو در عمل از تحریم‌ها استقبال می‌کنند و این استقبال عملی گاه بیانی آشکار می‌یابد. روشن است که بدون اتخاذ «سیاست حقیقت درباره تحریم‌ها» دولت نمی‌تواند بر آن همدستی اعلام نشده میان تحریم‌گران و سوءاستفاده‌کنندگان از تحریم غلبه کند.»

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «شهر شهروندکش» به بررسی تبعات و پیامدهای انسانی افزایش آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها پرداخت و نوشت: چهره پایتخت باز خاکستری شده و هوای سمی، نفس‌ شهروندان را به تنگ آورده است. غول آلودگی هوا با قدمت چندین و چند ساله دیگر برای مردم غریبه نیست. هر سال با شروع فصل سرما بیدار می‌شود و روزهای زیادی را در آسمان پایتخت و برخی از کلانشهرها جولان می‌دهد و نفس‌ها را بند می‌‎آورد. امسال نیز این غول بی‌شاخ و دم حتی زودتر از موعد هوای پایتخت و برخی از کلانشهرها را قرق کرده است، به نحوی که روزی نیست خبری از آلودگی هوا یا تبعات منفی آن بر سرتیتر رسانه‌ها نقش نبندد.

روزی نمایندگان شورای شهر از مرگ و میر روزانه ۱۵ نفر در تهران به خاطر آلودگی سخن می‌گویند و روزی دیگر از ناموفق بودن طرح‌های شهرداری برای کنترل این معضل و ... . دلیل آلودگی و تبعات آن هر چیزی باشد، ولی راهکار مقابله با آن همان راهکارهای همیشگی است، دست به آسمان بلند کردن و دعا برای وزیدن باد و بارش باران و خانه‌نشین کردن دانش‌آموزان یا همان تعطیلی مدارس دو راهکاری است که سال‌ها مدیران شهری هر طیف و جناحی برای شکستن غول آلودگی از آستین خود بیرون آورده‌اند.

همین دیروز باز تهرانی‌ها هوای ناسالم را تنفس کردند تا پایتخت پنجاهمین روز آلوده خود را به نظاره بنشیند. دیروز هوای تهران با شاخص ۱۳۳ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه قرار گرفت و جلسه اضطرار برای چندمین بار در این فصل تشکیل شد.

آلودگی هوای تهران در شرایطی امسال در فصل پاییز به مرز اخطار و اضطرار رسیده است که در سال‌های گذشته مردم اغلب در فصل زمستان آلودگی هوا را احساس می‌کردند، اما امسال آلودگی هوا از مهرماه نفس مردم را تنگ کرد و در آبان به مرز اخطار رسید، این به این معناست که سال به سال به تعداد روزهای آلوده پایتخت افزوده می‌شود. البته آلودگی هوا فقط سوغات تهران نیست، شهرهای دیگر نیز در این آلودگی پایتخت را تنها نگذاشتند، به نحوی که خبر آلودگی هوای مشهد و چند شهر دیگر این روزها به چالشی جدی برای شهروندان آن تبدیل شده است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کلاف سردرگم اصولگرایان» به بررسی سرلیست اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم پرداخت و نوشت: این انتخابات را می‌توان از جهات بسیاری متفاوت‌ترین انتخابات در کشور نامید. چه از نظر سطح مشارکت و چه از نظر میزان وحدت درونی و راهکارهای جریان‌های سیاسی تا به حال نتوانسته است موفق عمل کند. یعنی هرچه در جناح اصلاح‌طلبان ما بی‌رمقی و سردرگمی می‌بینیم در جناح رقیب آنها یعنی اصولگرایان نیز اوضاع چندان مناسب نیست. یعنی آنها نیز همچنان درگیر وحدت درونی همه طیف‌های سیاسی خود هستند.

زمانی که محمدباقر قالیباف در نبود چهره‌های شاخص هر دو جناح اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای انتخابات مجلس یازدهم نام‌نویسی کرد، بسیاری تحلیل‌شان این بود که او به احتمال زیاد رئیس مجلس آینده خواهد بود و بر صندلی سبز ریاست بهارستان تکیه خواهد کرد. اما وقتی می‌بینیم که پایداری‌ها یعنی طیفی که همیشه مانع اصلی این جریان سیاسی برای وحدت بوده‌اند برای شهردار سابق دردسر ساز می‌شوند، متوجه می‌شویم که صدای وحدت گویا قرار نیست هیچ گاه از این جریان شنیده شود. درواقع پایداری‌ها که گفته می‌شد این بار حاضر شده‌اند به سهم بیشتر در مجلس دیگر سنگ‌اندازی نکنند باز ساز مخالف زده و تک‌روی آنها از همین الان آغاز شده و سرلیستی اصولگرایان را با چالش مواجه کرده‌اند؛ به گونه‌ای که برخی از چهره‌های این جریان سیاسی گفته‌اند که احتمالا اصولگرایان سرلیستی نخواهند داشت. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پرتره نقدینگی در تابستان» به بررسی روند متغیرهای پولی پرداخت و نوشت: روندهای متغیرهای پولی سرانجام به‌روز شد. در غیبت اطلاع‌رسانی رسمی از آمارهای کلان (به دلیل حبس آماری) پیوست‌های بودجه ۹۹ بیانگر تحرکات پایه پولی و نقدینگی در تابستان بود. آخرین آمارها نشان می‌دهد رشد نقدینگی در تابستان با سرعت فصل‌های گذشته در حال افزایش است. براساس گزارش‌های منتشر شده آمارهای پولی نشان می‌دهد که رقم کل نقدینگی در پایان شهریور ماه در سطح ۲۱۲۶ هزار میلیارد تومان قرار دارد. بر اساس این آمارها، حجم نقدینگی در یک سال منتهی به شهریور ماه سال جاری به میزان ۱/ ۲۷ درصد رشد کرده است. این در حالی است که این رقم در پایان اسفند ماه سال قبل ۱/ ۲۳ درصد ثبت شده بود. موضوعی که تایید می‌کند، شارژ چهار واحد درصدی نقدینگی در بهار و تابستان سال جاری ادامه داشته است. پرسش این است که چرا روند رشد نقدینگی متوقف نشده است؟ نقدینگی تحت تاثیر دو عامل «پایه پولی» و «ضریب فزاینده نقدینگی» است. مطابق بررسی‌ها در یک سال اخیر، رشد نقدینگی بیشتر تحت تاثیر روند افزایشی پایه پولی بوده است. بر اساس آمارها در مرداد ماه سال جاری رشد نقطه به نقطه پایه پولی به سطح ۶/ ۲۵ درصد رسیده است. اما آمار قابل توجه این است که طی یک سال و نیم منتهی به مرداد ماه ۶/ ۶ واحد درصد به رشد پایه پولی افزوده شده و رشد یک‌ساله ضریب فزاینده تنها ۴/ ۰ درصد بوده است.

کد خبر 401157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.