۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۳
مایک پنس در راه کاخ سفید؟!

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: طبق قوانین ایالت متحده آمریکا، در حالی که استیضاح دونالد ترامپ قطعی است و اگر مجلس سنا نیز گناهکار بودن وی را تایید کند، از سمتش عزل شده و معاون رئیس جمهور تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ که روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ است مسئولیت اداره کشور را برعهده خواهد داشت.

امیرعلی ابوالفتح در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درمورد استیضاح دونالد ترامپ و احتمال عزل وی از قدرت و کم شدن قدرت جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا اظهار کرد: از درون کاخ سفید اطلاعاتی منتشر شد که نشان می داد دونالد ترامپ در تماسی تلفنی با رئیس جمهور اوکراین خواسته هایی را مطرح کرده که بیشتر شبیه باج گیری از این کشور بود. این موضوع توسط یکی از کارمندان کاخ سفید که از نیروهای CIA بوده افشا شده و واکنش های بسیاری را در محافل سیاسی این کشور به دنبال داشته و باعث شده تا توجه بسیاری از سیاست مداران به سمت استیضاح ترامپ جلب شود.

وی افزود: با اینکه دموکرات ها مدت ها قبل از پرونده های سیاسی و اخلاقی ترامپ باخبر بودند، یک پرونده بیشتر از همه مورد توجه آن ها قرار گرفته بود، تبانی و همکاری ترامپ با روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درسال ۲۰۱۶ که مورد توجه بسیاری از مردم و نمایندگان است. این موضوع می تواند به تنهایی نقش قابل توجهی در استیضاح ترامپ داشته باشد. دموکرات ها از این فرصت به خوبی استفاده کرده و اعلام کردند استیضاح رئیس جمهور را به جریان خواهند انداخت و سپس با تشکیل کمیته قضایی از مجلس نمایندگان و دعوت از شهود، دو اتهام سوء استفاده از قدرت و مانع تراشی در راه اجرای وظایف کنگره را در قبال ترامپ به جریان انداختند.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: کمیته قضایی نمایندگان برای اثبات این دو اتهام تصمیم نهایی را برعهده خود نمایندگان گذاشت تا اگر این اتهامات تایید شد، لایحه استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان به بحث گذاشته شود. اگر از ۴۳۵ نماینده، ۲۱۸ نفر به این لایحه رأی مثبت دهند، دونالد ترامپ استیضاح خواهد شد.

ابوالفتح تصریح کرد: براساس قانون اساسی آمریکا این دو موضوع به دادگاه ارجاع داده می شود. دادگاه آمریکا نیز زیر نظر مجلس سنا است و با رای سناتورها اداره می شود. سناتورها نقش دادستان و هیئت منصفه را برعهده دارند و اگر دو سوم آن ها یعنی ۶۷ سناتور اتهامات وارده را تأیید کنند، ترامپ گناهکار شناخته شده و از سمتش عزل می شود؛ اما اگر سناتورها اتهامات وارد شده به وی را تایید نکنند، می تواند همچنان به ریاست جمهوری خود ادامه دهد.

وی افزود: اندرو جانسون، جان تایلر، ریچارد نیکسون و بیل کلینتون چهار رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا هستند که درگیر مناقشه استیضاح شده‌اند. از میان این چهار نفر تنها اندرو جانسون و بیل کلینتون رسما به مرحله استیضاح رسیدند که هر دو تبرئه شدند. در سال ۱۸۶۸ اندرو جانسون به سبب نارضایتی کنگره از نحوه مدیریت وی در مسائل بعد از جنگ داخلی با استیضاح مواجه شد اما در رای گیری در مجلس سنا با اختلاف تنها یک رای تبرئه شد و در قامت رئیس جمهور به کار خود ادامه داد. او اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که درگیر فرایند استیضاح  شد.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: در حالی که استیضاح دونالد ترامپ قطعی است اگر مجلس سنا نیز گناهکار بودن وی را تایید کند، طبق قوانین ایالت متحده آمریکا از سمتش عزل شده و معاون رئیس جمهور تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ که روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ است مسئولیت اداره کشور را برعهده خواهد داشت.

ابوالفتح در پاسخ به این سوال که استیضاح ترامپ چه تاثیری بر روابط ایران و آمریکا خواهد داشت؟ گفت: این استیضاح و انتقال قدرت هیچ تأثیری بر نوع نگاه سیاستمداران آمریکایی به ایران نخواهد داشت. استیضاح رئیس جمهور آمریکا موضوعی داخلی بوده و تنها جنگ قدرت در میان جناح ها و احزاب سیاسی این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است. اگر ترامپ برکنار شود، معاون وی، مایک پنس اداره کشور را بر عهده خواهد گرفت که مواضع بسیار تندتری نسبت به ایران دارد. اگر در انتخابات ۲۰۲۰ دموکرات ها هدایت کاخ سفید رابرعهده بگیرند، شاید بتوان گفت تأثیراتی بر روابط ایران و آمریکا به وجود خواهد آمد ولی استیضاح ترامپ و برکناری وی از قدرت، هیچ تأثیری بر نوع نگاه سیاستمداران آمریکایی به ایران نخواهد داشت.

کد خبر 401150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.