طلای کثیف در کیسه زباله‌گردان

این روزها در بعضی از کوچه پس کوچه‌های شهر، کیسه‌های زباله، خوان گسترده‌ای برای دست‌های زیادی شده و سیمای شهر را نازیبا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زباله گردها بی آنکه به عاقبت کار خود فکر کنند پلاستیک زباله‌ها را پاره میکنند، تا چند شیشه نوشابه و یا چند ظرف پلاستیکی جمع کنند البته بعضی مواقع به علت اینکه افراد از روی آگاهی و یا بی هدف فقط زباله تر را بیرون گذاشته و چیزی عاید زباله‌گردها نمی‌شود، زبالههای دور ریخته را رها کرده و بدون توجه به عواقب آن به راه خود ادامه می‌دهند.

در این شرایط صحنه‌ای که بعد از حضور زباله‌گردها در کوچه پس کوچه‌های شهر مشاهده می‌کنیم، زباله‌های ریخته شده کف کوچه و خیابان است البته بسیاری از شهروندان از این اوضاع کلافه هستند و نسبت به این شرایط واکنش نشان می‌دهند.

براساس ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند، افرادی که اقدام به فعالیت در زمینه جمع‌آوری، نگهداری، خرید و فروش، حمل ونقل غیرمجاز پسماند در سطح شهر و محدوده شهری می‌کنند، به مراجع قضایی ارجاع می‌شوند، اما زباله‌گردهایی که از این طریق امرار معاش می‌کنند، به خوبی می‌دانند که جمع‌آوری غیر قانونی پسماندهای خشک برای آنها سود بیشتری دارد.

پلمب و جمع‌آوری بیش از ۸۰  انبار غیرمجاز زباله‌گردها در اصفهان

«غلامرضا ساکتی»، رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به مکانیزم حمل و جمع‌آوری پسماندهای خشک می‌گوید: این مکانیزم روزانه از در منازل، واحدهای تجاری و ایستگاه‌های ثابت بازیافت سطح شهر اجرا می‌شود، اما فرایند دیگری نیز شب هنگام توسط پیمانکار مسئول جمع‌آوری پسماند خشک به وسیله ماشین‌آلات انجام و نسبت به جمع‌آوری پسماندهای خشک رهاشده در معابر اقدام می‌شود.

وی می‌افزاید: در این بین دوره‌گردها در معابر شهر در اقدامی غیربهداشتی کیسه‌های زباله را باز کرده و مواد بازیافتی را از آن خارج می‌کنند که نوعی نازیبایی در شهر ایجاد کرده‌اند.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه گشت‌های کنترل و نظارت مناطق ۱۵ گانه و گشت‌های بازرسی سازمان مدیریت پسماند به صورت مستمر به خصوص شب هنگام از تمام معابر شهر بازدید و نظارت می‌کنند، ادامه می‌دهد: نیروهای گشت چنانچه دوره‌گردها خودرو یا وسیله نقلیه‌ای به همراه داشته باشند، با حکم قضایی معاون دادستان مجاز به توقیف آن هستند و بسته‌های آنها را تا تعیین تکلیف نهایی به انبار منتقل کنند.

وی تصریح می‌کند: با افرادی که به صورت پیاده یا همراه با گونی اقدام به زباله‌گردی می‌کنند، از سوی گشت‌های بازرسی برخورد قانونی می‌شود.

ساکتی تاکید می‌کند: نکته قابل توجه محل‌هایی است که این افراد بار خود را در آن به فروش می‌رسانند، گاراژها و انبارهای غیرمجازی که از زباله‌گردها و دوره‌گردها اجناس را خریداری می‌کنند؛ البته شهرداری اصفهان در حال شناسایی این محل‌ها در مناطق ۱۵ گانه شهر است و در این راستا مکاتبات قضایی، صدور ابلاغ و اخطارها انجام شده و این انبارها پلمب یا جمع‌آوری خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهرداری تاکنون بیش از ۸۰ انبار غیرمجاز را از طریق مدیریت کنترل و نظارت در سطح مناطق ۱۵ گانه پلمب یا جمع‌آوری کرده است، می‌گوید: مشکل دیگر انبارهای غیرمجاز خارج از محدوده شهر است که شهرداری نمی‌تواند در ارتباط با آنها اقدامی انجام دهد، از این رو مکاتباتی به ویژه با فرمانداری و دهیاری‌ها انجام شده تا پیگیری‌های لازم انجام و این مراکز غیرمجاز جمع‌آوری شود.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: بی‌ارزش نبودن اقلام بازیافتی در کیسه‌های زباله و شرایط سخت اقتصادی باعث شده عده‌ای از افراد به ویژه اتباع بیگانه به زباله‌گردی روی آورند، اما شهرداری اصفهان به طور مستمر با اجرای روش‌های مختلف در صدد برخورد قانونی با این افراد برآمده است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به تعداد زیاد افراد زباله‌گرد، باید مراجع مرتبط مثل اداره اتباع بیگانه و نیروی انتظامی همکاری کنند تا بتوانیم با این موارد برخورد قانونی داشته باشیم؛ اگر اداره های ذی‌ربط مثل بهداشت، نیروی انتظامی و اداره اتباع بیگانه همکاری نداشته باشند، نمی‌توان شهر را از وجود زباله‌گردها پاک کرد.

ساکتی خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه وضعیت در شهر اصفهان روز به روز در حال بهتر شدن است و امیدواریم با تلاش و همراهی سایر دستگاه‌های مرتبط بتوانیم این معضل اجتماعی را کمتر کنیم.

رفع بیکاری؛ تنها راه چاره حذف زباله‌گردی

«امان‌الله قرایی‌مقدم» جامعه شناس در این باره به ایمنا می‌گوید: در کشور با توجه به افزایش بیکاری و کاهش توان اقتصادی خانواده‌ها، چالش زباله‌گردی روز به روز برای تأمین معیشت و کسب درآمد افراد در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه سن افراد زباله‌گرد به دلیل فقر، تأمین معیشیت زندگی و شکاف طبقاتی روز به روز در حال پایین آمدن است به طوری که در بین این افراد کودکان و نوجوانان نیز مشاهده می‌شوند، اظهار می‌کند: در حالی که بین ۲۷ تا ۳۰ درصد قشر تحصیل کرده جامعه افراد بیکار هستند، در نتیجه آمار فقر و  شکاف طبقاتی عمیق و مشکلات زیاد برای تأمین مایحتاج زندگی افزایش می‌یابد.

این جامعه شناس تصریح می‌کند: بیشتر افراد زباله‌گرد، کودکان و نوجوانان اتباع غیر ایرانی هستند که به دلیل فقر زیاد به زباله گردی روی آورده‌اند؛ در واقع نقصان حمایت اجتماعی باعث این پدیده نامیمون شده است.

وی با ابراز تأسف از اینکه برای کودکان بی‌سرپرست و کودکان کار هیچ امکاناتی وجود ندارد، تاکید می‌کند: زباله‌گردها از سر ناچاری به این کار روی آورده‌اند و این مسایل نتیجه بیکاری، فقر، شکاف طبقاتی، نابسامانی نظام بروکراسی و ... است که باعث شده جمعیت زباله‌گردی روز به روز افزایش یابد.

قرایی‌مقدم تنها راه چاره حذف زباله‌گردی را رفع بیکاری می‌داند و می‌گوید: دولت بارها اعلام کرده که سالانه یک میلیون شغل ایجاد می‌کند، اما در حقیقت اگر بخواهد بیکاری را کاهش دهد، باید سالانه حدود سه میلیون شغل ایجاد کند تا بیکاری به چهار یا پنج درصد برسد.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه در حال حاضر بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاه در تاکسی‌های اینترنتی و بعضی مشاغل کاذب مشغول فعالیت هستند، حتی عده‌ای پاکبان شهرداری شده‌اند که در نتیجه نابسامانی در کشور است.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه نظام بروکراسی کشور بیمار است و به همین دلیل اشتغالزایی وجود ندارد، می‌گوید: وزارت کار و رفاه اجتماعی نتوانسته به وظایف خود عمل کند، از این رو بسیاری از افراد به کسب درآمد به روش‌های مختلف از جمله زباله‌گردی روی می‌آورند.

کد خبر 401148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.