ارتباط بین افسردگی و سیگار الکترونیکی چیست؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد افرادی که سیگارهای الکترونیکی مصرف می‌کنند، دو برابر بیشتر از سایرین به افسردگی بالینی مبتلا می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیگارهای الکترونیکی انواع مختلفی دارد، اما همه آن‌ها حاوی مایعی است که هنگام گرم شدن به بخار تبدیل شده و توسط کاربر استنشاق می‌شود. بسیاری افراد معتقدند بخار حاصل از کشیدن سیگارهای الکترونیکی تنها حاوی آب است، اما معمولا دارای نیکوتین و دیگر مواد شیمیایی سمی نیز است که نیکوتین آن یک ماده شیمیایی اعتیادآور است که باعث بروز مشکلات قلبی، بیماری‌های تنفسی و سرطان می‌شود. 

متاسفانه میزان استفاده از سیگارهای الکترونیکی به خصوص در میان جوانان در حال افزایش است. نتایج مطالعات اخیر نشان داده است که ۹.۱ درصد از  مبتلایان به افسردگی، سیگار الکترونیکی مصرف می‌کردند. گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی ارتباط بین سیگارهای الکترونیکی و خطر ابتلا به افسردگی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی ۹۰۰ هزار نفر را در گروه سنی ۱۸ سال و بیشتر  بررسی کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد ۳۴ درصد از مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی دچار افسردگی بودند. همچنین ۲۷ درصد افرادی که قبلا سیگار الکترونیکی مصرف می‌کردند نیز به افسردگی بالینی مبتلا بودند. طی انجام این مطالعه ارتباط بین استفاده از سیگار الکترونیکی و افسردگی در میان دانشجویان رده سنی ۱۸ تا ۲۵ سال قابل توجه‌تر بود. به گفته محققان افرادی که سابقه افسردگی دارند و سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند، بیشتر از بقیه افراد به خودکشی فکر می‌کنند.

 پژوهشگران معتقد هستند که رابطه بین این دو فاکتور، یک ارتباط دو طرفه است، اما باید مطالعات بیشتری بشود تا یافته‌های جدید را تایید کند.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network منتشر شده است.

کد خبر 401134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.