استیضاح  یا تسویه حساب شخصی؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

منتجب‌نیا: از هرکسی که خود را اصلاح‌طلب معرفی کند، حمایت نمی‌کنیم

 حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا در سومین جلسه شورای مرکزی حزب جمهوریت با بیان اینکه در میان منتخبین کنگره آبان ماه فقط مدرک دو نفر زیر کارشناسی است، اظهار کرد: ۱۱ نفر لیسانس، ۲۶ نفر فوق لیسانس و ۱۰ نفر با مدرک دکترا در مجموعه تصمیم گیری حزب جمهوریت ایران اسلامی وارد شده اند. این بشارت را باید داد، که مجموعه‌ای جمع شده اند که همه تخصص‌های مورد نیاز را دارا بوده و می‌توانند به خوبی در روند حزب و کشور تحول ایجاد کنند. وی افزود: در بدنه استان‌های حزب همین شرایط حاکم است، بخصوص که جوانگرایی به تمام معنا در حزب جمهوریت اجرا شده است و همانگونه که شاهد هستیم بیشترین ثبت نام برای مجلس یازدهم را از میان زنان حزب داشته ایم که نشان می‌دهد حزب جمهوریت در شعار متوقف نشده است و برای اهدافی که تعریف کرده است عمل وجود دارد. منتجب نیا خاطرنشان کرد: قبل از اینکه کنگره حزب برگزار شود، زمانی که برخی‌ها اعلام کردند انتخابات را تحریم می‌کنند، ما صراحتا اعلام کردیم در انتخابات شرکت می‌کنیم، حال همان افرادی که تا پیش از این از تحریم انتخابات حرف می‌زدند متوجه خطای خود شده اند و اعلام کردند شرکت خواهند کرد. استراتژی حزب جمهوریت حضور در صحنه بوده و در سراسر کشور حزب جمهوریت فعال است و حرف جدید برای گفتن دارد. اینکه استراتژی حضور در صحنه چگونه محقق می‌شود و کیفیت آن به چه شکل خواهد بود، باید روی آن بحث کافی انجام شود. این مباحث نظری است و باید آن را در شورای مرکزی پخته و مدون کنیم.

نوروزی: مردم در انتخابات مجلس واقع‌بینانه‌تر رای خواهند داد

حسن نوروزی در خصوص این که در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی کدام جناح سیاسی کشور پیشتاز خواهد بود، گفت: فکر می‌کنم خارج از موضوع جناحی باید توجه کنیم که دوره آتی مجلس شاهد نمایندگانی اهل اندیشه و قانونگذار واقعی خواهیم بود. وی افزود: بسیاری از افراد و نمایندگان ادوار که اهل اندیشه هستند در این انتخابات ثبت نام کردند؛ در کنار این موضوع نیز باید بدانیم که مردم به واسطه گرانی و مشکلاتی که ایجاد شده به یک آگاهی دست پیدا کردند و رای آنها واقع بینانه‌تر و به دور از قومیت گرایی خواهد بود. وی افزود: ‌من فکر می‌کنم یک انتخابات بسیار عاقلانه را شاهد باشیم و مجلسی با اکثریت اهل اندیشه، اهل فکر وانقلابی را تجربه کنیم.

پیگیری تحقیق و تفحص از حوادث آبان ماه در مجلس

سیده فاطمه حسینی پیرامون ی تحقیق و تفحص حوادث آبان ماه اظهار کرد: جمعی از نمایندگان مجلس به موازات انجام کارهای نظارتی خود برای پیگیری اتفاقات بعد از افزایش قیمت بنزین، پیگیری تحقیق و تفحص از حوادث آبان ماه را در دستور کار خود قرار دادند. وی افزود: با توجه به اینکه در حوادث آبان ماه اتفاقاتی رخ داد که نیازمند توجه، پیگیری  و گزارش به افکار عمومی است، ضرورت انجام تحقیق و تفحص در این باره از دید نمایندگان وجود داشت. بر همین اساس به همراه جمعی از همکاران و در راستای انجام وظیفه نظارتی خود تحقیق و تفحص را کلید زدیم.

توضیحات کدخدایی درباره جلسات شورای نگهبان با چهره‌های اصلاح‌طلب

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان طی گفتگویی با یک برنامه تلویزیونی، درباره ساز و کار طراحی شده برای تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی گفت: وظیفه شورای نگهبان اجرای قانون است، متاسفانه اصلاحیه قانون امسال به سرانجام نرسید و آنچه اکنون در اختیار داریم موادی است که در قانون انتخابات در ماده ۲۸ و ۳۰ قانون شرایطی را ذکر کرده است مانند مدرک تحصیلی، سابقه کار، التزام عملی به اسلام و نظام اسلامی و ... و ما ناچار هستیم وفق همین قوانین بررسی‌های صلاحیتی خود را انجام بدهیم. کدخدایی درباره رفت و آمد برخی از نمایندگان احزاب به شورای نگهبان تصریح کرد: ما در شورای نگهبان باید پاسخگو باشیم و افراد، نمایندگان احزاب و گروه‌ها از گذشته به شورای نگهبان رفت و آمد دارند، سوال‌هایی دارند و ما باید به آن‌ها توضیح دهیم و پاسخگو باشیم و از حضورشان استقبال می‌کنیم. سخنگوی شورای نگهبان افزود: در هر بخشی از کار حاضر هستیم که توضیح لازم را هم به داوطلبان و هم نمایندگان احزاب و گروه‌ها ارائه دهیم، البته نشست‌هایی نیز برگزار شده که متعارف است و در اخبار هم مطرح می‌شود و بیشتر برای توضیح عملکرد شورای نگهبان بوده است. کدخدایی همچنین به نامزدهای انتخاباتی توصیه کرد در این مرحله فقط باید رعایت قانون و شرایط قانونی را مدنظر قرار دهند و اگر کسی اعتراضی دارد، اعتراض خود را در مراحلی که در قانون پیش‌بینی شده است و درون زمان‌های مقرر، ارائه کند.  وی ادامه داد: هیئت‌های نظارت شورای نگهبان و خود ما نیز در هیئت مرکزی و شورای نگهبان آماده هستیم که اگر کسی اعتراضی دارد، بررسی می‌کنیم و آماده هستیم گزارش آن را در رسانه ملی اعلام کنیم.  سخنگو و قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: انتخابات دوم اسفندماه، انتخاباتی پرشور، سالم و با مشارکت بالا و به نفع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

مولاوردی: شاید اصلاح‌طلبان لیستی ارائه ندهند

شهیندخت مولاوردی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، در خصوص لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم، گفت: اصلاح‌طلبان باید به جمع‌بندی برسند که آیا لیستی ارائه خواهند داد یا خیر؟ هنوز در خصوص ارائه لیست یا ارائه ندادن آن به جمع‌بندی نرسیدیم. امکان دارد اصلاح‌طلبان لیستی ارائه ندهند. مولاوردی در مورد سرلیستی خودش در فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان، اظهار کرد: هنوز در مورد سرلیست اصلاح‌طلبان بحثی نشده است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شرایط سال ۹۴ مجدداً تکرار شود اصلاح‌طلبان چه سیاستی پیش خواهند گرفت، گفت: ما در این خصوص «نفوس بد» نمی‌زنیم. منتظر هستیم ببینیم نظام و شورای نگهبان چه سیاستی را در قبال اصلاح‌طلبان پیش خواهند گرفت تا بعدا متناسب با آن شرایط، تصمیمات اتخاذ شود.  مولاوردی در مورد احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل، گفت: همه این موضوعات در دستور کار ماست اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است. ممکن است ائتلاف شود و ممکن است هیچ ائتلافی صورت نگیرد.  وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص وضعیت ثبت‌نام اصلاح‌طلبان در انتخابات، گفت: ما تمام تلاش خود را در چند بخش انجام دادیم و بیانیه دادیم که مشارکت اصلاح‌طلبان برای ثبت‌نام در انتخابات افزایش یابد. ائتلاف قابل پیش‌بینی نیست، یک موضوع این بود که میزان مشارکت داوطلبان در ثبت‌نام‌ها افزایش یابد و بحث دیگر این بود که بعد از عبور از فیلتر شورای نگهبان ببینیم داشته‌هایمان چیست و باید از بین چه کسانی نامزدهای خود را انتخاب کنیم. مولاوردی در ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت ائتلاف سال ۹۴ گفت: اگر امروز هم در آن شرایط قرار بگیریم ائتلاف مفید است. باید ببینیم در آن زمان در چه شرایطی بودیم و چرا به آن نتیجه‌گیری و جمع‌بندی رسیدیم. وی در خصوص عملکرد لیست ائتلافی امید در مجلس دهم اظهار داشت: عملکرد لیست امید در «کارگروه پایش» شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در حال بررسی بوده و هنوز گزارشی از عملکرد آنها ارائه نشده است. عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: انتظاری که ما از لیست امید داشتیم برآورده نشده است شاید به این دلیل بود که برنامه مدونی در اختیار لیست امید قرار نداشت تا براساس آن پاسخگویی لازم را داشته باشد، اما برای مجلس یازدهم برنامه ارائه می‌شود و پایش و ارزیابی مستمر وجود خواهد داشت تا نمایندگانی که در چارچوب یک لیست رای می‌آورند به حال خود رها نشوند. میثاق‌نامه و برنامه‌ای مدون در حوزه های مختلف در حال تدوین است که همه باید این میثاق‌نامه را امضا کنند.

 مجلس روحیه فرماندهان جنگ را تضعیف نکند

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه برخی از استیضاح‌ها با مطالعه قبلی انجام نمی‌شود و یک عصبانیت ظاهری و یا با انتشار یک خبر، برای استیضاح یک وزیر امضا جمع‌آوری می‌شود که این رویکرد برای مجلس بسیار بد خواهد بود. هفته گذشته مهندس زنگنه را به مجلس دعوت کردیم و ایشان بسیاری از مطالب را توضیح داد و در آن بین سؤال‌های مشکوکی از ایشان پرسیده شد که مورداستفاده دشمن قرار می‌گیرد و به‌طورکلی نباید یک وزیر را تحت‌فشار قرارداد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: در ارتباط با تخصص وزیر نفت باید به این موضوع اشاره‌کنم که در یکی از جلسات اوپک همراه آقای زنگنه بودم و آنجا به این‌که وزیر نفت ایران مهندس زنگنه است، افتخار کردم. علی‌رغم آن‌که ایشان عضو هیئت‌رئیسه نبود اما صاحب‌نظر بود زیرا برای رفع ایرادها، پیش‌نویس قطعنامه را برای مهندس زنگنه آوردند تا ایرادهای آن را رفع کند. ضمن احترامی که برای همکارانم در مجلس شورای اسلامی قائل هستم، استیضاح آقای زنگنه در شرایط کنونی را نامساعد می‌دانم زیرا مانند این است که در زمان جنگ یکی از فرماندهان ارشد نظام را دادگاهی کنند. اکنون‌که باید به وزیر نفت کمک کنیم و در شرایطی که آمریکا می‌خواهد ما نتوانیم حتی یک بشکه نفت صادر کنیم و آقای زنگنه در تلاش است برای فروش و صادرات نفت کشور است، مطرح کردن بحث استیضاح ایشان کار درستی نیست. وی ادامه داد: به‌طورکلی ازآنجاکه تنها یک جناح خاص سیاسی سردمدار این استیضاح است، بویی که به مشام می‌رسد امکان دارد استیضاح آقای زنگنه یک تسویه‌حساب سیاسی باشد. در شرایط فعلی کشور نباید روحیه فرماندهان جنگمان را تضعیف کنیم و وقت آن‌ها را با این‌گونه مسائل بگیریم. مجلس باید کمک‌حال باشد نه این‌که مچ پا، مچ دست و گردن وزرا بگیرد. چند روز پیش آقای ظریف گفت که باید به جلسه شورای امنیت ملی برود و مسئول جلسه است؛ تقاضا کرد که پاسخ به سؤالی را درزمانی دیگر بدهد اما نماینده مجلس درخواست ایشان موافقت نکرد و گفت باید به مجلس بیاید و جواب بدهد. درحالی‌که کشور در شرایط خاصی قرار دارد، به نظر می‌رسد ملاحظات ملی گاهی ذبح می‌شود و از آن‌طرف منافع سیاسی و جناحی غلبه پیداکرده است به‌گونه‌ای که شاهد ازخودگذشتگی سیاسی بین نمایندگان نیستیم. رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در پایان گفت: وزیر نفت یکی از وزرای مهم کشور است و باید کمکش کنیم. مجلس باید بر فعالیت وزرا نظارت کند اما این نظارت‌ها خصمانه است و در جهت منافع ملی و منافع مردم نیست.

کد خبر 401125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.