مهم‌ترین کارکرد آموزش ‌و پرورش تربیت انسان‌ها برای دفاع از باورهایشان است

وزیرآموزش‌وپرورش در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش‌آموزی اظهار کرد: مهم‌ترین کارکرد آموزش ‌و پرورش تربیت انسان‌ها برای زندگی شرافتمندانه است تا بتوانند از هویت، ارزش، شخصیت و باورهایشان دفاع کنند.

به گزارش  ایما به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش‌آموزی که در دبیرستان فرهنگ منطقه ٢ شهر تهران برگزار شد، با تبریک هفته پژوهش به تمام پژوهشگران در تمام سطوح از دانش آموزان، معلمان، دانشجویان و اساتید اظهار کرد: مهم‌ترین کارکرد آموزش‌وپرورش تربیت انسان‌ها برای زندگی شرافتمندانه است تا آنان بتوانند از هویت، ارزش، شخصیت و باورهایشان دفاع کنند.

وی گفت: پژوهش جز تفکیک‌ناپذیر این مأموریت است، چراکه برای مجموعه آموزش‌وپرورش پژوهش ضرورتی مهم و جدی است و تحقق مأموریت‌های نظام تعلیم و تربیت بدون پژوهش امکان‌پذیر نیست.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: جامعه در مواجه با تغییر و تحولات زیادی است که روابط، آرمان‌ها و اهداف را متأثر می‌کند بنابراین با پژوهش می‌توانیم در مواجه با شرایط جدید به‌خوبی عمل کنیم.

حاجی میرزایی بابیان اینکه پژوهش مانند اکسیژن برای آموزش‌وپرورش است، گفت: رسالت آموزش‌وپرورش تربیت دانش‌آموز پرسشگر و پژوهشگر است و تصور می‌شود که تمام این راه از مسیر دانش منتقل می‌شود اما برای تحقق اهداف و دست‌یابی به حد معینی از تربیت، پژوهشگری نیز مهم است.

وی با اشاره به اینکه پژوهندگی بخش جدایی‌ناپذیر دانش‌آموزی است، اظهار کرد: بیشترین حجم دانش در مدرسه به دانش آموزان منتقل می‌شود اما در برابر پرسشگری دانش آموزان به‌محض ورود به مدرسه توقفی گذاشته می‌شود بنابراین آموزش‌وپرورش باید مسیر پرسشگری را برای آن‌ها استمرار دهد.

وزیرآموزش‌وپرورش تأکید کرد: پیگیر پژوهندگی به‌عنوان یک هدف هستیم و در سند تحول بنیادین این مأموریت بر عهده آموزش‌و پرورش گذاشته است که دانش آموزان و معلمان پژوهنده باشند.

وی بابیان اینکه آموزش‌وپرورش میدان گسترده‌ای  برای همه نوع سؤال و اندیشیدن است، گفت: باید این موقعیت بی‌نظیر را پاس بداریم و به بزرگ‌ترین سرمایه کشور تبدیل کنیم.

حاجی میرزایی تأکید کرد: باید بتوانیم در همه بخش‌های آموزش‌وپرورش روح پرسشگری و پژوهشگری را جریان دهیم.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه از مدرسه، خانه و جامعه آباد می‌شود، گفت: روح پرسشگری در مدرسه شکل می‌گیرد، پژوهشگری از جنس فرهنگ است بنابراین برای پژوهشگر بودن باید پژوهنده بودن را یاد گرفت.

وی با اشاره به اینکه در اختیار داشتن دانش آموزان و پیوند آنان با مقوله تربیت و استمرار خلاقیت در مسیر زندگی آنان، میدان بزرگی برای پژوهندگی است، گفت: هر کلاس درسی محل پژوهش است و هر موضوعی در مدرسه می‌تواند پژوهش باشد.

کد خبر 401105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.