۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۴
شهری کودکانه

کودکان آینده‌سازان هر جامعه هستند، بنابراین دلیل انتقال سنت‌ها و اعتقادات دیرین و هویت‌بخش به کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به همین دلیل مدیران شهری به عنوان متولیان اصلی اداره امور شهرها می‌کویند، اجرای برنامه‌های ویژه کودکان را با جدیت دنبال کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  کودکی، مهم‌ترین دوران زندگی هر فرد است، انسان‌ها در این دوران مهارت‌های پایه فردی و اجتماعی را فراگرفته و می‌آموزند به عنوان جزئی از اجتماع انسانی چگونه به ایفای نقش‌های خود بپردازند. اهمیت و جایگاه دوران کودکی در زندگی هر فرد باعث شده تا متولیان و برنامه‌ریزان امور ساز و کارهایی را برای تربیت و آموزش و جامعه‌پذیر کردن کودکان طراحی و اجرا کنند. شهر دوستدار کودک طرحی است از جانب "سازمان یونیسف" که با هدف آموزش کودکان در حوزه مسائل اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی و مراقبت‌های فردی و بهداشتی طراحی شده است. شهرهای مختلف ایران نیز مانند بسیاری از شهرهای دیگر جهان تلاش می‌کنند با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های این سازمان، به شهرهای دوستدار کودک تبدیل شوند. سمنان از شهرهایی است که می‌کوشد با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های پیشنهادی سازمان یونیسف، به شهری دوستدار کودکان تبدیل شود.

شهر پویا با کودکانی توانمند

سیدمحمد ناظم‌رضوی، شهردار سمنان می‌گوید: تقویت مشارکت و نقش شهروندی کودکان از برنامه‌های اصلی شهرداری سمنان است.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری سمنان برای تحقق اهداف "شهر دوستدار کودک" با مبنا قرار دادن مشارکت و نقش شهروندی کودکان، راهبردهای مختلفی را در این زمینه مورد توجه قرار داده و با نظر مساعد شورای شهر، نیل به این هدف را به عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود در دستور کار قرار داده است.

شهردار سمنان با بیان اینکه  کودکان آینده‌سازان این مرز و بوم و از اصلی‌ترین بنیان‌های خانواده هستند، تصریح می‌کند: امسال مدیریت شهری سمنان توجه بیشتری به برنامه‌های ویژه کودکان داشته است و بنا داریم برنامه‌های متنوعی برای کودکان با هدف آموزش و آماده کردن آنان برای ورود به فعالیت‌های اجتماعی اجرا کنیم.

نام‌رضوی با اشاره به تجهیز مراکز بازی و تفریح کودکان، ایجاد المان‌های مناسب با روحیات آنان و برگزاری برنامه‌های همیار فضای سبز، اظهار می‌کند: اجرای طرح‌های ویژه کودکان مانند همیاران محیط زیست، دوره‌های آموزشی مختلف در حوزه مدیریت پسماند، آتش‌نشانی و رعایت اصول ایمنی، فرهنگی، ورزشی از سوی شهرداری سمنان این شهر را به شهری پویا با آموزش‌های شهروندی در حوزه کودک سوق داده و با تداوم این برنامه‌ها، قطعا شاهد آینده‌ای روشن‌تر خواهیم بود.

وی با اشاره به گسترش استفاده از فن‌آوری‌های دیجیتالی، خاطرنشان می‌کند: توسعه شهری مبتنی بر فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی نیازمند پرورش نسل‌هایی آگاه و توانمند است و مدیریت شهری در این زمینه رسالت خطیری بر عهده دارد.

آموزش شهروندی و ایجاد حس تعلق خاطر در کودکان

سمانه محمدیان، سرپرست اداره شهر دوستدار کودک شهرداری سمنان با اشاره به برنامه‌های این اداره در تحقق برنامه‌های شهر دوستدار کودک، اظهار می‌کند: هرهفته "جشنواره نشاطستان" برای مقطع سنی پیش‌دبستانی در کوچه باغ‌های مرمت شده با انجام بازی‌های محلی، اجرای برنامه‌های شاد موزیکال و عکاسی برگزار می‌شود.

وی می‌افزاید: در این جشنواره، کودکان در نقش همیاران فضای سبزدرگلدان‌ها گل می‌کارند و با حال و هوای کوچه باغ‌های شهر خود آشنا می‌شوند.

محمدیان با بیان اینکه هدف از اجرای این برنامه‌ها ایجاد حس تعلق خاطر کودکان به شهر و آموزش شهروندی است، تاکید می‌کند: اجرای تئاتر عروسکی به مدت ۱۰ روز، باز طراحی شهر بازی اصلی شهر با احیای دستگاه‌ها و غرفه‌ها و اجرای بازی‌های بومی محلی مانند هفت‌سنگ و طناب‌کشی برای کودکان کار از دیگر برنامه‌های انجام شده در این زمینه است.

سرپرست اداره شهر دوستدار کودک شهرداری سمنان با اشاره به برنامه‌های آینده این اداره می‌گوید: احیای پارک‌های  قدیمی کودک، امضای تفاهم‌نامه با مرکز نگهداری کودکان خیابانی وابسته به بهزیستی، احداث کتابخانه سیار در قالب طرح "کافه کتاب" در محل آب انبار قدیمی و برگزاری دوره آموزشی برای پرسنل شهرداری مرتبط با موضوع کودک از این برنامه‌ها است.

کد خبر 401088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.