اسماعیل هنیه: روابط با ایران و حزب‌الله خوب است

رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد رابطه این جنبش با ایران و حزب‌الله لبنان خوب است و مذاکره با آمریکا با توجه به دولت فعلی و سیاست‌های این کشور «غیرممکن» است.

به گزارش ایمنا، «اسماعیل هنیه» در ماه می ۲۰۱۷ به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب و جانشین «خالد مشعل» شد؛ مصر از آن زمان تا کنون مجوز لازم برای انجام سفر خارجی را به هنیه نداده بود تا اینکه بالاخره این اجازه صادر شد و هینه در هفتم دسامبر جاری (۲۰۱۹) سفر خارجی خود را آغاز کرد و از مصر وارد استانبول شد.

روزنامه «القدس العربی» که از جمله حاضران در یک نشست مطبوعاتی با حضور رئیس دفتر سیاسی حماس در ترکیه بود، درباره وضعیت این جنبش سوال کرد. هنیه گفت، حماس اخیرا سه کمین بزرگ را پشت سر گذاشته و از آن عبور کرده است.

وی افزود: اول اینکه از نظر نظامی، سیاسی و مردمی در برابر تجاوزهای مکرر و وحشیانه اسرائیل ایستاده و اهداف دشمن برای شکست توانایی‌های حماس و گروه‌های مقاومت را به حاشیه رانده است. دوم اینکه، از مرحله سخت و پیچیده آنچه موسوم به «بهار عربی» بود عبور کرد، مرحله‌ای که با اتهام‌زنی به حماس و شیطنت رسانه‌های مصری و غیره علیه این جنبش و مقاومت فلسطین همراه بود. سوم اینکه برخی طرف‌ها جنگی اقتصادی علیه نوار غزه به راه انداختند اما این مرحله پشت سر گذاشته شد.

هنیه در ادامه از حمایت‌های مالی قطر از مردم نوار غزه و حمایت‌های ترکیه تشکر کرد. وی سپس به ایران پرداخت، از پشتیبانی این کشور قدردانی کرد و از تمایل برای بازگرداندن ابتکارات مثبت در ایران سخن گفت.

وی درباره پرونده سوریه گفت: «هیچ رابطه دوجانبه‌ای با کشور و نظام سوریه تا کنون وجود ندارد اما حماس دنبال بازگرداندن گرمای روابط با سوریه، توسعه سازوکار گفت‌وگو و پشت سر گذاشتن اختلافات است».

هنیه در ادامه تأکید کرد، روابط با حزب‌الله لبنان و ایران خوب است اما هیچ تغییری در روابط با سوریه حاصل نشده و حماس دوست دارد قلبش را روی همه باز کند.

رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد: هیچ گفت‌وگو و کانال گفت‌وگویی میان این جنبش و دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا وجود ندارد.

وی گفت: آمریکایی‌ها چندین بار تلاش کرده‌اند که با حماس ارتباط بگیرند اما با توجه به «قواعد بازی ساده‌ای به نام معامله قرن» و همچنین تیم فعلی در رأس دولت آمریکا، این گفت‌وگو غیرممکن است.

گفته می‌شود اسماعیل هنیه پس از ترکیه عازم روسیه می‌شود اما مقصدهای بعدی وی مشخص نیست.

منبع: فارس

کد خبر 401064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.