رنگ ‌کردن مداوم ‌موها ریسک ‌سرطان پستان ‌را افزایش می ‌دهد

ویتامینی ‌برای محافظت ‌از کلیه‌ها، راهکارهای ‌کنترل چاقی فرزندان، چالش ‌های پیش روی بخش های ICU، رنگ کردن مداوم موها ‌و ریسک افزایش سرطان پستان و تاثیر نوع رژیم غذایی بر بی‌خوابی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا، دبیر اجرایی ‌هفتمین کنگره بین‌المللی ‌مراقبت‌های ویژه با اشاره ‌به چالش‌های پیش روی مراقبت‌های ویژه ‌در ایران، اظهار کرد: تدوین راهنمای ‌بالینی در ‌بخش‌های ‌آی‌سی‌یو ‌ضروری ‌است. ‌با ‌توجه ‌به ‌با ‌اشاره ‌به ‌هزینه ‌بسیار ‌بالای ‌تهیه ‌دستگاه‌های ‌لازم ‌در ‌بخش‌های ‌مختلف ‌مراقبت‌های ‌ویژه، ‌وجود ‌استاندارد ‌مشخص مراقبت‌های ویژه در کشور و گاید لاین‌های داخل کشوری مناسب در این رشته  ‌لازم است.

بهنام محمودیه، افزود: رشته مراقبت‌های ویژه یک ‌رشته فوق تخصصی نوپا و  جدید برپایه علم روز پزشکی و مبتنی بر شواهد بالینی ‌و علمی پزشکی در سرتاسر دنیاست.  

این فوق ‌تخصص ‌مراقبت‌های ‌ویژه، گفت: مراقبت‌های ‌ویژه در ایران علمی ‌نوپا و نوظهور است، اولین ‌دوره های آموزشی ‌فوق تخصصی این رشته ‌در کمتر از ۲۰  سال ‌پیش پایه‌گذاری ‌و تاسیس ‌شد و سپس ‌با توجه ‌به نیاز مبرم کشور به این رشته در چند دانشگاه بزرگ ‌علوم پزشکی ‌کشور آموزش رشته فوق تخصصی مراقبت‌های ویژه آغاز شد و فوق تخصص ‌های این رشته مشغول ارایه خدمات درمانی ‌در مراکز بیمارستانی سطح سه و بالاتر در سرتاسر کشور شدند.  

وی ‌تصریح کرد: در بخش مراقبت‌های ‌ویژه با توجه ‌به حساسیت ‌و وخامت ‌حال بیماران و فرصت بسیار اندک برای ‌تشخیص ‌و درمان بیماری، استفاده از ابزارهای ‌تشخیصی دقیق، بروز و تست‌های آزمایشگاهی متنوع ‌و جدید در کنار علم و دانش متخصصین این رشته در نجات جان بیماران ضروری است.  

وی گفت: انجمن مراقبت‌های ویژه ایران ‌در طی سال‌های گذشته همواره تلاش کرده تا با برگزاری کنگره بین المللی ‌سالیانه مراقبت‌های ‌ویژه در کنار سایر برنامه‌های آموزشی این انجمن با حضور اساتید برجسته ‌و بنام این رشته در دنیا و همچنین اساتید مطرح ایرانی، به ارتقا سطح علمی و عملی فوق تخصص ‌های این رشته ‌و متخصصین سایر رشته های شاغل و همکار در بخش‌های ای سی ‌یو و نیز پرستاران مراقبت‌های ویژه بپردازد.

محمودیه، در ‌خصوص چالش‌های ‌پیش روی مراقبت‌های ویژه در ایران، اظهار کرد: عدم وجود تعرفه گذاری مناسب برای ‌خدمات فوق تخصصی پزشکان این رشته، عدم وجود دپارتمان ‌مستقل ‌آموزشی ‌مراقبت‌های ‌ویژه ‌در ‌کشور، ‌هزینه ‌بسیار ‌بالای ‌تهیه ‌دستگاه ‌های ‌لازم ‌در ‌بخش‌های ‌مختلف ‌مراقبت‌های ‌ویژه ‌از ‌قبیل ‌مانیتورینگهای ‌پیشرفته همودینامیک، ونتیلاتورهای پیشرفته، مونیتورهای اندازه گیری فشار داخل جمجمه از جمله مشکلات است.

تاثیر نوع رژیم غذایی ‌بر بی‌خوابی

محققان ‌در یک بررسی جدید ‌به ‌چگونگی تاثیر رژیم غذایی ‌بر مشکل بی‌خوابی پرداختند. بی‌خوابی با تاثیر جدی بر سلامت فرد همراه است. اکنون، مطالعه انجام گرفته روی زنان ۵۰ ساله ‌و بالاتر نشان می‌دهد برخی از رژیم‌های غذایی ممکن است به بروز این ‌اختلال خواب کمک کند. یافته‌های مطالعه جدید حاکی از آن است ‌که ‌کربوهیدرات‌های تصفیه شده ممکن است در بروز بی‌خوابی در زنان مسن نقش داشته باشد.

بسیاری از مردم جهان ‌با مشکل بی‌خوابی درگیر هستند. مطابق اعلام انجمن ملی خواب در آمریکا بیش از ۴۰ درصد مردم این کشور هر سال با علائم بی‌خوابی مواجه هستند. به گفته ‌محققان، وقفه در خواب یا خواب ناکافی می‌تواند در بروز بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و افسردگی موثر باشد.

محققان ‌آمریکایی ‌در ‌بررسی ‌روی ‌روش‌های ‌پیشگیری ‌و ‌درمان ‌بی‌خوابی ‌و ‌دیگر ‌اختلالات ‌خواب ‌به ‌تاثیر ‌رژیم ‌غذایی ‌پی ‌برده ‌و ‌دریافتند: ‌رژیم ‌غذایی ‌سرشار ‌از کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌تواند با افزایش خطر بی‌خوابی مرتبط باشد. این ارتباط در میان زنان ۵۰ سال و بالاتر بیشتر بوده‌ است.

محققان با تاکید بر اینکه بی‌خوابی اغلب با رفتار درمانی شناختی یا مصرف دارو قابل درمان است، اظهار کردند: این روش‌ها می‌تواند گران و با عوارض جانبی همراه باشد. هرچند با شناسایی فاکتورهایی که به بی‌خوابی منجر می‌شود، می‌توان میزان هزینه‌های درمان و عوارض جانبی ناشی از روش‌های درمانی را کاهش داد.

محققان ‌به بررسی روی ۵۳ هزار و ۶۹ زن ۵۰ تا ۷۹ که اطلاعات‌شان ‌در فاصله سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ به ثبت رسیده بود، پرداختند. همچنین به منظور فهم ارتباط بین نوع مواد غذایی مصرفی و خطر ابتلا به بی‌خوابی ‌محققان ‌به بررسی هرگونه ارتباط بین رژیم‌های غذایی و اختلال ‌در خواب پرداختند. آنها در بررسی‌های ‌خود مشاهده کردند ‌که بین افزایش خطر بی‌خوابی و رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه شده ارتباط وجود دارد.

ویتامینی برای محافظت از کلیه‌ها

افزون ‌بر مدیریت درست دیابت، به نظر می رسد مصرف یک ویتامین به میزان کافی برای محافظت از سلامت کلیه ‌ها اهمیت ویژه ای دارد. در مطالعه ای که توسط دانشکده پزشکی وارویک در انگلیس انجام شد، تیامین که به نام ویتامین B۱ نیز شناخته می شود، توانایی خود در کند کردن، حفظ و معکوس کردن آسیب کلیوی که در مراحل اولیه قرار داشت را نشان داد.

نوروپاتی دیابتی که به آسیب عصبی ناشی از قند خون بالا گفته می شود به دفع زیاد پروتئین آلبومین از طریق ادرار منجر می شود. بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ که دوزهای بالای ویتامین B۱ دریافت کرده بودند، کاهش چشمگیر و بیش از ۴۰ درصدی در دفع آلبومین را تجربه کردند. ۳۵ درصد شرکت کنندگان تا ‌پایان مدت این مطالعه به سطوح عادی دفع آلبومین از طریق ادرار بازگشتند.

بدن ‌به طور کلی ویتامین B۱ را به خوبی تحمل می کند. دریافت سه دوز ۱۰۰ میلی گرمی ویتامین B۱ در روز روشی امن و ارزان برای محافظت از کلیه ‌ها ‌در برابر آسیب ناشی از پیش دیابت، دیابت و بیماری کلیوی محسوب می شود. اگرچه امکان مصرف تیامین در قالب مکمل وجود دارد، اما منابع غذایی مختلفی نیز برای تامین نیاز روزانه این ماده مغذی وجود دارند. گزینه های خام محتوای ویتامین B۱ بیشتری نسبت به نمونه های پخته دارند زیرا پخت می تواند بخشی از محتوای این ویتامین را در ماده غذایی ‌از بین ببرد.

از منابع غذایی سرشار از ویتامین B۱ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مخمر آبجو محصولی با بیشترین تراکم ویتامین B۱ محسوب می شود. غلات و سریال ها که از آن جمله می توان به جوانه گندم، برنج و جو دوسر اشاره کرد از دیگر منابع خوب برای ویتامین هستند. گوشت و ماهی که ماهی تن یکی از بهترین منابع برای ویتامین است و گوشت ماکیان پس از آن قرار دارد. میوه های خشک شده و مغزدانه ها که از آن جمله می توان به دانه های آفتابگردان، بادام زمینی، گردو، و کشمش اشاره کرد. سبزیجات سبز که از آن جمله می توان به جوانه های بروکسل، مارچوبه، بروکلی، و نخود فرنگی اشاره کرد. نادیده گرفتن اهمیت ویتامین B۱ می تواند خطرناک باشد و سلامت فرد را در معرض خطر قرار دهد. در همین راستا، افزودن ترکیبی از مواد غذایی و مکمل ها به زندگی روزانه می تواند به محافظت از کلیه ها و سلامت کلی بدن کمک کند.

رنگ کردن مداوم موها ریسک سرطان پستان را افزایش می دهد

محققان ‌در سال های گذشته در قالب مطالعات مختلف به بررسی نقش احتمالی محصولات مو در ابتلا به سرطان پرداختند. به گفته محققان، محصولات مو حاوی بیش از ۵۰۰۰ ماده شیمیایی است که دارای ویژگی های جهش زایی و اختلال در غدد درون ریز هستند. برخی مطالعات هم نشان داده اند که برخی مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می تواند موجب ایجاد تومور در غده های پستانی موش ها شود.

در مطالعه اخیر، محققان داده های مربوط به ۵۰,۸۸۴ زن در رده سنی ۳۵ تا ۷۴ سال را بررسی کردند. زنان به طورمیانگین به مدت ۸.۳ سال تحت نظر بودند. هیچ یک از زنان در ابتدای مطالعه سابقه سرطان سینه نداشتند.

محققان بعد از بررسی اطلاعات دریافتند زنانی که در طول ۱۲ ماه قبل از ثبت نام در مطالعه، به طورمرتب موهای شان را رنگ کرده بودند، ۹ درصد بیشتر با احتمال ابتلا به سرطان سینه مواجه بودند.
محققان همچنین دریافتند زنانی که هر ۵ تا ۸ هفته یکبار موهایشان را رنگ می کردند ۳۰ درصد بیشتر با افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه مواجه بودند.

راهکارهای کنترل چاقی فرزندان

 متخصص ‌بیماری ‌های کودکان، گفت: یکی از مهمترین ریزفاکتورهای چاقی ‌کودکان، پدر و مادرها هستند. اصولا والدین چاق، صاحب فرزندان چاق نیز می شوند. این افراد باید ‌چاقی فرزندان شان را از همان دوران کودکی کنترل کنند.

منصور بهرامی ‌با اشاره به اینکه معمولا بیماری هایی مانند امراض قلبی و عروقی، فشار خون بالا، چربی زیاد، دیابت، اختلال ‌های روانی و رفتاری، اختلال های استخوان و مفاصل، زانو درد در افراد چاق بیشتر دیده می شود، اظهار کرد: پیشگیری این بیماری ها از دوران کودکی با کنترل چاقی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. اکنون ‌نوع تغذیه دوره نوجوانی(مانند مصرف فست فودها، عادت های بد غذایی و روغنی) و همچنین بی تحرکی مهمترین عواملی است که ‌می تواند در ایجاد چاقی کودکان دخیل باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: یکی ‌از مهمترین ریزفاکتورهای چاقی کودکان، پدر و مادرها هستند. اصولا والدین چاق، صاحب فرزندان چاق نیز می شوند. این افراد باید چاقی فرزندان شان را از همان دوران کودکی ‌کنترل کنند.

وی ‌تصریج کرد: بهتر است پدرو مادرها در دوره کودکی و شیرخوارگی ‌علاوه بر داشتن تغذیه تکمیلی ‌و مصرف غذاهای مقوی و مفید، ذائقه بچه هایشان را نیز با غذاهای سالم آشنا کنند تا آنها به دنبال غذاهای ناسالم نروند.

این متخصص بیماری های کودکان، اظهار کرد: گر والدین خودشان از غذاهای چرب استفاده می ‌کنند و دستشان به سمت نمک می رود، مدام شیرینی مصرف می کنند، طبیعی است که کودک شان نیز پس از بزرگسالی این رویه را ادامه دهد، بنابراین پیشنهاد می شود کودکان با غذاهای خوب و سالم در خانواده آشنا شوند. همچنین اگر مادری در دوران بارداری اش سیگار مصرف می کند، شانس ابتلای فرزندش به چاقی بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه مدارس نیز نقش بسیار مهمی ‌در پیروی کودکان ازعادت های سالم غذایی برعهده دارند، افزود: بوفه مدارس باید غذاهای سالم به فروش برسانند. مدیران و مربیان مدرسه باید خودشان الگوی برای سلامت غذایی کودکان باشند. مصرف غذاهای شیرین و پرچرب، فست فودها، نوشابه، چیپس و پفک برای سلامتی کودکان مضر است. کودکان باید یاد بگیرند به جای استفاده از تنقلات، میوه و سبزی فراوان مصرف کنند.

بهرامی ‌خاطرنشان کرد: امروزه زندگی اغلب بچه ها جلوی تلویزیون، استفاده از لپ تاپ و بازی های کامپیوتری ختم می شود. این وسایل دشمن سلامت فیزیکی بچه ها هستند. در حال حاضر متخصصان سفارش می کنند کودکان بیشتر ازدو ساعت در طول شبانه روز از کامپیوتر و تلویزیون استفاده نکنند. آنها باید یاد بگیرند فعالیت فیزیکی لازم و بازی کودکانه داشته باشند.

کد خبر 401047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.