استراماچونی اولین قربانی FATF

بازتاب مساله پرداخت دستمزد استراماچونی ، صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب توسط شورای نگهبان و حضور یاران احمدی نژاد در مجلس آینده از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۲۳ آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «حالا FATF مطالبه مردم شده است» به بررسی بازتاب مساله پرداخت دستمزد استراماچونی پرداخت و نوشت: لجبازی سیاسی برای آسیب‌زدن به رقیب انتخاباتی، حتی به قیمت لطمه دیدن منافع ملی آفتی است که این روزها دامن سیاست‌ورزی در کشورمان را گرفته و ضربه جبران ناپذیری به منافع ملی وارد آورده است. تا پیش از این بسیاری از موضوعات تخصصی مالی یا سیاست خارجی صرفا در محافل رسانه‌ای و کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت، اما این روزها یک سلسله از اتفاقات سبب شده آن بحث‌ها به درون جامعه راه پیدا کند و مردم نگران باشند که چگونه آینده‌شان تحت تأثیر این مسائل قرار خواهد گرفت. مهم‌ترین این موضوعات را می‌توان راهبرد کنونی در تقابل با ایالات متحده و تأکید بر «نعمت» بودن تحریم‌ها و از سوی دیگر مسکوت گذاشته شدن دو لایحه CFT و پالرمو دانست. تحریم که تأثیر عمیقی بر معیشت مردم گذاشته و گذران یک زندگی عادی بدون تجملات را برای خانواده‌ها به امری طاقت فرسا بدل نموده و درک مردم از تغییری که در معیشتشان به واسطه تغییر در برخی المان‌های سیاست خارجی به وجود آمده، سبب شده که آن‌ها در هر فرصتی نارضایتی خود را از وضع به وجود آمده ابراز کنند. در خصوص لوایح FATF اما ماجرا کمی متفاوت است؛ این ماجرا نمود بارزی در زندگی مردم عادی که ارتباط پولی و بانکی با خارج از کشور ندارد و شاید هیچ‌گاه هم کار بخش زیادی از جمعیت ایران به انتقال پول به خارج از کشور نیفتد. همین امر هم موجب شده بود که مردم توجه چندانی به سرنوشت لوایحی که مجمع تشخیص مصلحت نظام آنها را مسکوت گذاشته و این سکوت می‌تواند سرنوشت نظام بانکی ایران را به لیست سیاه بکشاند، نداشته باشند. با این حال یک حادثه غیرسیاسی زندگی روزمره مردمی را که کاری به کار سیاست ندارند، به لوایح FATF گره زد: قهر «آندره‌آ استراماچونی» از ایران! در ابتدا اعلام شد عدم توانایی باشگاه دولتی استقلال در واریز وجه سرمربی ایتالیایی خود، قهر این مربی را در پی داشت، اما بعد مشخص گشت که واریز حقوق او در قالب مبالغی کمتر از سوی افراد ثالث شک پلیس ایتالیا را برانگیخته و استراماچونی ممکن است به پولشویی متهم شود. این اتفاق سبب شد مردم دریابند که وقتی عدم تصویب دو لایحه می‌تواند چنین تبعاتی در کوچکترین مسائل زندگی روزمره آنها داشته باشد، مشخص است که این موضوع چه تأثیر عظیم و وحشتناکی بر تجارت خارجی ایران، آن هم در دوره تحریم‌ها خواهد گذاشت. حال مردم می‌پرسند ریشه این لجبازی‌های سیاسی در موضوع سیاست خارجی کجاست و سنگ اندازی‌ها در مسیر دولت به چه دلیل صورت می‌گیرد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بیم و امید اصلاحات در انتخابات» به بررسی تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب توسط شورای نگهبان پرداخت و نوشت: بحث انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تا حدودی از تب و تاب اولیه افتاده است. این بی‌رمقی البته در جریان اصلاحات خیلی به چشم می‌آید. اصلاح‌طلبانی که در دقیقه نود برای انتخابات مجلس در اسفندماه خیز برداشته بودند حالا در یک سکوت سنگین فرو رفته‌اند و حتی برخی از احتمال ندادن لیست توسط این جریان در این دوره خبر می‌دهند. هرچند این انتظار می‌رفت که با چنین رویکردی از سوی این جریان مواجه شویم. چرا که نه تنها با رایزنی‌های این جریان سیاسی با برخی نهادهای تصمیم‌گیر به نتیجه نرسید اخیرا نیز برخی خبرها حکایت از آن دارند که شرایط قدری سخت‌تر هم شده است.

درواقع اصلاح‌طلبان که به خاطر عملکرد دولت و مجلس دهم نتوانست مطالبات پایگاه اجتماعی خود را پیگیری کند، با ریزش سرمایه اجتماعی طی این سال‌ها روبه‌رو شده است که متاسفانه فعالان و جناح‌های سیاسی هیچ‌گاه آن را جدی نگرفتند. هرچند پیش از ثبت‌نام دقیقه نودی کاندیداهای این جریان اصلاح‌طلبان همچنان به یک استراتژی جامع و کاربردی در رابطه با چگونگی حضورشان در انتخابات نرسیده بودند. این سردرگمی در کنار سد محکم احراز صلاحیت‌ها باعث شده است که اصلاح‌طلبان را یک سکوت سنگین فرا گیرد و منتظر بمانند تا ببینند چه کسانی قادر خواهند بود در مرحله نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند. این درصورتی است که بسیاری از چهره‌های شاخص این جریان سیاسی در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی با وجود فراخوان رئیس دولت اصلاحات، حضور نیافتند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «واهمه از پوپولیست‌ها» به بررسی حضور یاران احمدی نژاد در مجلس آینده پرداخت و نوشت: اگرچه این روزها فضای سیاسی کشور کم‌کم رنگ‌وبوی انتخاباتی گرفته و هر روز زمزمه‌ها و شنیده‌هایی درباره انتخابات مجلس یازدهم به گوش میرسد، اما هنوز تا شفاف شدن فضا و روشن شدن استراتژی و رویکردهای انتخاباتی جناح‌ها راه درازی در پیش است. در این میان جریان وابسته به محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری سابق چراغ خاموش فعالیت سیاسی خود را در پیش گرفته است. به نظر می‌رسد حالا که اصول‌گرایان دچار اختلافات زیادی هستند و اصلاح‌طلبان با چالش سرمایه اجتماعی مواجه شده‌اند، فرصت برای آنان غنیمت شده است تا از این مشکلات سیاسی کشور سوءاستفاده کنند و کار خود را به پیش ببرند.

در این فضا که جریان‌های سیاسی کشور دچار نوعی سردرگمی شده‌اند و مشکلات مختلف اقتصادی گریبان کشور را گرفته است، فعالان سیاسی هر دو جناح نسبت به مجلس یازدهم احساس نگرانی می‌کنند. در اردوگاه اصلاح‌طلبان ترس از شکست به وضوح دیده می‌شود و در میان اصول‌گرایان هم نشانه‌هایی از تشتت تکراری گذشته به چشم می‌خورد. این فضا باعث شده تا برخی از فعالان سیاسی نگران تحرکات جریان احمدی‌نژاد باشند و بیم خود را از روی کار آمدن یک جریان پوپولیست در مجلس آینده ابزار کنند.

احمدی‌نژادی‌ها سکوت کرده‌اند اما فعالیت‌های زیرپوستی آنها ادامه دارد. احمدی‌نژاد همچنان سفرهای استانی‌اش را می‌رود و آدم‌های نزدیک به او در انتخابات در شهرهای مختلف ثبت‌نام کرده‌اند. آنها به دور از اختلافات جریان اصول‌گرا کارشان را پیش می‌برند و به نظر می‌رسد در عین این که نمی‌خواهند درگیر این اختلافات شوند اما با اصول‌گرایانی که به آنها ارادت دارند، ائتلاف کنند. تا جایی که ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول‌گرا گفته است: «اصول‌گرا یا اصلاح‌طلب بودن مجلس یازدهم مهم نیست و مجلس اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا بر مجلس پوپولیست و عوام‌گرا ارجح است.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افزایش وام مسکن در سه سناریو» به بررسی طرح ترمیم قدرت خرید مسکن پرداخت و نوشت: طرح «ترمیم قدرت خرید مسکن» بعد از حداقل یک سال تشخیص کارشناسان بابت نیاز بازار به آن، سرانجام به جریان افتاد و در خوان آخر بررسی شد و مورد تصویب قرار گرفت. «افزایش سقف وام مسکن» مطابق آنچه اعلام شده، مورد موافقت سیاست‌گذار پولی قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که مدل پیشنهادی برای این افزایش، در جلسه هفته جاری یا حداکثر هفته آتی شورای پول و اعتبار به بحث و رای‌گیری گذاشته می‌شود. بررسی‌ها درباره جزئیات طرح با استناد به پیشنهادهایی که پارسال از سوی شبکه بانکی به بانک مرکزی ارائه شده بود، نشان می‌دهد مدل افزایش سقف وام مسکن در سه سناریو قابل بیان است که هر سه مدل، صرفا به «وام اوراق» اختصاص دارد و برنامه‌ای فعلا برای ثبت‌نام‌کننده‌ها در صندوق «وام یکم» مطرح نیست. در یک سناریو، سقف وام اوراق مسکن از ۶۰ میلیون فعلی می‌تواند به ۸۰ میلیون تومان افزایش یابد و با سقف وام خانه‌اولی‌ها برابر شود. در قالب سناریوی دیگر اما با توجه به دو برابر شدن میانگین قیمت مسکن در یک‌سال اخیر، این احتمال وجود دارد که سقف وام اوراق خرید مسکن به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یابد. سناریوی سوم نیز متوجه وام جعاله به‌عنوان وام مکمل خرید مسکن است. پوشش متری قدرت وام‌ها محاسبه شده است.

کد خبر 400981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.