امگا ۳ چه مزایایی برای سلامت بدن دارد؟

اسیدهای چرب امگا ۳، گروهی از اسیدهای چرب اشباع نشده است که به بهبود عملکرد اندام‌های مختلف بدن کمک می‌کند.

 به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصرف این اسیدها نقش مهمی در کاهش خطر بیماری‌های قلبی، افسردگی، زوال عقل و آرتریت دارد. بدن انسان نمی‌تواند اسیدهای چرب امگا ۳‌ را بسازد، بلکه این چربی‌های ضروری تنها از طریق خوردن مواد غذایی حاوی آن‌ها یا مصرف مکمل‌ها تامین می‌شود. در ادامه شما را با انواع از اسیدهای چرب امگا ۳، نقش این اسیدها در  مبارزه با بیماری‌ها، کاهش فشار خون بالا، پیشگیری از سکته مغزی و کمک به ریتم قلب آشنا می‌کنیم:

انواع اسیدهای چرب امگا ۳‌ 

اسیدهای چرب امگا ۳ در بیش از یک شکل وجود دارد؛ انواع موجود در ماهی شامل DHA و EPA بوده و بیشترین مزایا را برای سلامت بدن دارد. شکل دیگر این اسیدهای چرب مفید به نام ALA در روغن‌های گیاهی، تخم کتان، گردو و سبزیجات دارای برگ‌های تیره مانند اسفناج یافت می‌شود؛ بدن انسان می‌تواند تنها مقدار کمی از ALA را به EPA و DHA  تبدیل کند.

 مبارزه با بیماری‌ها

اسیدهای چرب امگا ۳ در چندین روش به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند. این اسیدهای چرب التهاب رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد. همچنین مقادیر زیاد آن‌ها ریتم غیر طبیعی قلب را منظم کرده، سطح چربی‌های خون  مانند تری‌گلیسیرید را پایین می‌آورد و ساخت پلاک در رگ‌های خونی را آهسته می‌کند.

امگا ۳‌ و بیماران قلبی 

مصرف روزانه یک گرم  EPA به‌ همراه DHA، برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی مفید است. خوردن ماهی روغنی، بهترین گزینه برای تامین این نوع اسیدهای چرب است، اما گاهی اوقات پزشکان نوعی کپسول به نام روغن ماهی تجویز می‌کنند. اگر قبلاً دچار حمله قلبی شده‌اید، مصرف یک دوز امگا ۳‌ ممکن است به محافظت از قلب کمک کند. بعضی از مطالعات انجام شده روی بازماندگان حملات قلبی نشان می‌دهد با افزایش مصرف امگا ۳، میزان حملات قلبی و مرگ و میر در اثر امراض قلبی کاهش می‌یابد.

 کمک به ریتم قلب

به‌نظر می‌رسد امگا ۳ تأثیر تثبیت‌کننده بر قلب داشته باشد؛ این اسیدها ضربان قلب را کاهش می‌دهد و به جلوگیری از آریتمی قلب کمک می‌کند. روغن کانولا، تخم کتان، گردو، کلم بروکلی، اسفناج و ماهی چندین منبع خوب امگا ۳ محسوب می‌شود.  

 کاهش تری‌گلیسیرید

اسیدهای چرب DHA و EPA می‌تواند میزان تری‌گلیسیرید را کاهش دهد، اما افراد باید قبل از مصرف مکمل‌های امگا ۳ با پزشک خود صحبت کنند، زیرا بعضی از انواع امگا ۳، کلسترول "بد" را افزایش می‌دهد. همچنین با انجام تمرینات ورزشی، کاهش مصرف شیرینی‌ها و کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده مانند نان سفید و برنج سفید، می‌توان میزان تری‌گلیسیرید را کاهش داد.

کاهش فشار خون بالا

امگا ۳ به کاهش فشار خون کمک می‌کند؛ بنابراین به مبتلایان فشار خون بالا توصیه می‌شود به‌جای گوشت قرمز ، ماهی را در وعده‎های غذایی خود قرار دهند. همچنین آن ها باید از مصرف ماهی‌های نمکی مانند ماهی دودی پر هیز کرده و مصرف نمک روزانه خود را محدود کنند.

پیشگیری از سکته مغزی 

غذاهای حاوی امگا ۳ و مکمل‌های آن باعث کاهش ایجاد پلاک در رگ‌های خونی شده و به جریان خون کمک می‌کند؛ بنابراین این غذاها در جلوگیری از سکته مغزی ناشی از لخته‌شدن خون یا انسداد شریان‌ها موثر است، اما مصرف مکمل‌های امگا ۳ در دوزهای بالا، ممکن است خطر سکته مغزی مرتبط با خونریزی را افزایش دهد.

روماتیسم مفصلی

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد مصرف امگا ۳ می‌تواند درد مفاصل و کوفتگی عضلانی را در مبتلایان به آرتریت روماتیسمی کاهش دهد. همچنین یک رژیم غذایی سرشار از امگا ۳، کارآیی داروهای ضدالتهابی را افزایش می‌دهد.

 کاهش افسردگی 

میزان شیوع افسردگی در کشورهایی که مقدار زیادی امگا ۳ در رژیم غذایی آن‌ها وجود دارد، نادر است، اما اسیدهای چرب امگا ۳ درمانی برای افسردگی نیست. این اسیدهای چرب در بهبود رشد و عملکرد مغز اهمیت زیادی دارد. نتایج بعضی مطالعات نشان می‌دهد مکمل‌های امگا ۳ ممکن است علائم ADHD را کاهش دهد. 

پیشگیری از زوال عقل 

شواهدی مبنی بر نقش امگا ۳ در پیشگیری از زوال عقل و جنون مرتبط با سن وجود دارد. نتایج یک مطالعه روی افراد سالخورده‌ که در رژیم روزانه آن‌ها مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ وجود داشت، ارتباط مصرف این اسیدهای چرب را با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر نشان داد.

 امگا ۳ و کودکان

موضوع "تقویت هوش" کودکان با مصرف امگا ۳ هنوز اساس علمی ندارد. همچنین مصرف کوسه‌ماهی، شمشیرماهی، شاه‎ماهی و ماهی خال‌مخالی برای کودکان توصیه نمی‌شود. مصرف ماهی قزل‎آلا، میگو، ماهی تن و تیلاپیا که دارای جیوه کمتری است، گزینه‌های مناسب‌تری بوده و منبع خوبی از امگا ۳ محسوب می‌شود.

کد خبر 400971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.