فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن اولویت‌های سازمان سینمایی است

رئیس سازمان سینمایی گفت: فیلم کوتاه، فیلم مستند و انیمیشن جزو اولویت‌های سازمان سینمایی در اوایل سال اعلام شد و این در نسبت بودجه‌های آن‌ها کاملا قابل پیگیری است.

انتظامی در حاشیه جشنواره سینما حقیقت:

به گزارش ایمنا، حسین انتظامی با حضور در پردیس سینمایی چارسو، محل برگزاری سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت در پاسخ به این سوال که با توجه به درخشش سینمای مستند در جشنواره‌های خارجی و انتخاب یکی از مستندها به عنوان نماینده اسکار، برنامه سازمان سینمایی برای عرضه بیشتر و بهتر مستندها چیست؟ اظهار کرد: هر دستگاه دولتی و سیاستگذار، زمانی که اعلام می‌کند چه چیزهایی در اولویتش است، شما باید به برنامه‌ها و بودجه‌های او مراجعه کنید تا ببینید که ادعای او چقدر جدی است.

وی ادامه داد: فیلم کوتاه، فیلم مستند و انیمیشن جزو اولویت‌های سازمان سینمایی در اوایل سال اعلام شد و این در نسبت بودجه‌های آن‌ها کاملا قابل پیگیری است؛ بنابراین وقتی ما می‌گوییم این حوزه‌ها برای ما اهمیت دارد، بلافاصله باید در بودجه خودمان که منبعث در برنامه است، دیده شود.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که جشنواره سینماحقیقت چه میزان گویای حقیقت جامعه امروز ماست؟ تصریح کرد: من هم در جشنواره امسال و هم در جشنواره پارسال حضور داشتم و سال‌های قبل هم به جهت اطلاعاتی که از همکارانم در سازمان سینمایی می‌گرفتم در جریان جشنواره بودم. احساسم این است که فضای سینمای مستند و فعالیت سینماگران مستند خوشبختانه رو به توسعه است و نوع استقبالی هم که از کارهای آن‌ها می‌شود این نکته را تایید می‌کند.

انتظامی اضافه کرد: سینمای مستند به دلیل اتکایش به گونه‌های مختلف، رنگین کمانی از این گونه‌ها را ارائه می‌دهد و طبیعتا به دلیل اینکه این سینما یک سینمای واقع‌گراست و اسم آن جشنواره سینماحقیقت است باید واقعیت‌های جامعه و تاریخ را بهتر نشان دهد؛ رسالتی هم که سینماگران مستند ما برای خودشان قائل هستند و به نظرم در این زمینه هم توفیق داشته‌اند دقیقا همین نکته است.

وی در پاسخ به این سوال که ممیزی هم در کارها وجود داشته است که کمی از این حقیقت‌گویی کاسته شود؟ ادامه داد: یکی از کارهای هیئت انتخاب، انتخاب اولویت‌ها و اعمال نظرات حرفه ای است و وقتی که حدود ۹۰۰ کار تقاضا برای حضور در جشنواره داشته‌اند، طبیعی است که مانند بسیاری از جشنواره‌ها گزینشی در انتخاب آن‌ها وجود داشته باشد.

رئیس سازمان سینمایی درباره بودجه صرف شده در جشنواره کودک و ابهاماتی که درباره آن مطرح شد، گفت: شفافیت عملا به معنی پیش‌بینی‌پذیری است. وقتی درباره شفافیت صحبت می‌کنیم بیش و پیش از اینکه بخواهیم روی ارقام و هزینه‌ها مانور بدهیم، باید روی ضوابط و دستورالعمل‌ها کار کنیم که وزارت ارشاد در این زمینه جدی است. حجم دستورالعمل‌هایی که در یک سال گذشته انتشار پیدا کرده این موضوع را نشان می‌دهد.

وی افزود: جشنواره‌ها مطابق رویه‌ای که در وزارت ارشاد دارند، ۴۵ روز بعد از برگزاری باید فهرست هزینه‌های خود را ارایه دهند. جشنواره کودک اصفهان هم این کار را کرده است؛ یکی از فواید شفافیت این است که افکار عمومی به ویژه نخبگان بیایند و آن را نقد کنند، چون باعث می‌شود اصلاح رویه داشته باشیم، وگرنه انتشار به تنهایی نقص غرض است. طبیعتا فارابی و همه موسسه‌های تابعه، درباره انتقادها نسبت به عملکرد خود پاسخ می‌دهند.

ضیافت جشنواره سینماحقیقت با حضور مهمانان خارجی

حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی در ادامه و در ضیافت بین الملل سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت با حضور مهمانان خارجی جشنواره در هتل اسپیناس شرکت کرد.

انتظامی در این نشست، اظهار کرد: این جلسات چندان برای سخنرانی مناسب نیست، اما به این مراسم آمدم تا از سینماگران ایرانی و خارجی در حوزه مستند قدردانی کنم، همچنین از اتاق بازرگانی تهران و رییس این اتاق که در برگزاری بهتر جشنواره و بخش کارآفرینی کمک کردند، ممنونم.

وی ادامه داد: امیدوارم شاهد رونق بیشتر سینمای مستند ایران که ناب و واقعی است، باشیم؛ سینمایی که این روزها حسابی در جهان شناخته شده و افتخارآفرینی کرده است.

در بخش دیگر این مراسم نوبت به هیات انتخاب بخش کارآفرینی جشنواره سینماحقیقت رسید و از حسین حقگو، مهرداد زاهدیان و هومن مرادی کرمانی با حضور حسین انتظامی، محمد حمیدی مقدم، دبیر جشنواره و مسعود خوانساری تقدیر شد.

حمیدی مقدم گفت: کارگروهی در مرکز گسترش مستند و سینمای تجربی برای انتخاب و ارزیابی آثار تشکیل شد و این تیم سه نفره کار واقعا هفتگی چهار، پنج ماهه انجام دادند که در نهایت به ۱۰ پروژه ختم شد، بسیار زحمت کشیدند و صمیمانه قدردان این دوستان هستیم.

همچنین در پایان مراسم از ۱۵ فیلمسازی که آثارشان برای بخش کارآفرینی انتخاب شده است، تقدیر شد. حمید کوهپایی، سیدمحمد صادق جعفری، زهرا نیازی، محمد ثقفی، سیدمجتبی خیام الحسینی، محمد واعظی، امیر منیری، سیاوش جمالی، عطا مهراد، امین آزاد، لقمان خالدی، مهدی گنجی، مسعود کارگر، محمد صنگوری و صادق داوری فر اسامی ۱۵ مستندساز است.

حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی، مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران، محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمدمهدی طباطبایی نژاد، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی، قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، رائد فریدزاده، مدیر بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، مرتضی رزاق کریمی، قائم مقام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سعید رجبی فروتن، از مدیران سازمان سینمایی و عضو شورای پروانه نمایش خانگی، منوچهر طیاب، محمدرضا اصلانی، فخرالدین انوار، مهرداد اسکویی، محمد اطبایی، حبیب احمدزاده، سلیم غفوری، مدیر شبکه مستند و جمعی از میهمانان بین المللی و اهالی سینمای مستند از جمله حاضران این مراسم بودند.

به گزارش ایمنا، سیزدهمین و جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه‌بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند که کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی داوری برای انتخاب برترین مستندها را در این بخش به عهده دارند.

همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، ۵۴ فیلم در هفت بخش مسابقه و غیررقابتی پذیرفته شده‌اند. در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک هشت مستند کوتاه، هشت مستند نیمه‌بلند و هشت مستند بلند نمایش دارند. روسوا به همراه کارول پیشاروک Karol Piekarczyk  و مهرداد اسکویی داوری این بخش را برعهده دارند. نمایش‌های ویژه هشت فیلم و پرتره شامل هشت فیلم می‌شود.

جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود و امسال ۲۹ فیلم در آن شرکت دارند و داوری این بخش به عهده محمدمهدی طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پور است.

منبع: ایرنا

کد خبر 400961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.