روش‌های دانش بنیان اداره شهر، اقتصاد شهری امن‌تری رقم می‌زند

یک کارشناس برنامه ریزی شهری گفت: شرکت های دانش بنیان نقش مهمی در توسعه اقتصاد شهری و رسیدن شهر به توسعه پایدار دارند و شهرداری ها باید از مشاوره های علمی- اقتصادی این تشکل ها استفاده حداکثری داشته باشند.

نازنین عادلجو در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه رشد گسترده علم در حوزه های مختلف، نظام های اقتصادی دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: امروزه تغییرات اقتصادی در نظام های مدیریت شهری منجر به افزایش اهمیت بکارگیری روش های دانش بنیان اداره شهر شده و از این رو بسیاری از شهرداری های جهان سعی می کنند با توسعه این روش ها، اقتصاد امن تری در بستر شهر داشته باشند.

وی افزود: در صورتی که سیستم های مدیریت شهری در دنیای امروز بتوانند از راهکار و روش های علمی برای مدیریت نظام اقتصادی و مالی یک شهر استفاده کنند در مسیر پرسرعت و پر از رقیب توسعه شهری جهان قرار می گیرند، در غیر این صورت رشد کند و آرامی در ریل توسعه شهری کشور های دنیا خواهند داشت و از دیگر شهرهای جهان که به دانش و فناوری های شهری روی آورده اند، عقب می مانند.

این کارشناس برنامه ریزی شهری با بیان اینکه تنها راهکار امن ماندن اقتصاد مدیریت شهری از نوسانات شاخص های اقتصادی که این روزها در کشورمان اتفاق می افتد، دانش بنیان شدن نحوه فعالیت مالی شهرداری ها است، تصریح کرد: اتکا به استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان تقویت شده در بستر فعالیت های اقتصادی توسط شهرداری راهکاری برای امن تر کردن نظام مالی شهر است و بی شک نقش مهمی در افزایش میزان اشتغال جوانان خواهد داشت.

بدون دانش بنیان ها، تکه ای از پازل توسعه پایدار شهری کم است

عادلجو اضافه کرد: سیستم های مدیریت شهری به عنوان نهادهای بسیار بزرگ اداری و مدیریتی در شهر وظیفه دارند برای توسعه فعالیت ها و امن کردن نظام تامین مالی پروژه های اقتصادی خود، شیوه نامه بکارگیری و استفاده از استارتاپ های شهری را تدوین و اجرا کنند و با ارسال فراخوان های دانش بنیان بهترین شرکت های علم محور را برای فعالیت در بستر شهر برگزینند.

وی ادامه داد: در حقیقت بدون دانش بنیان ها، یک تکه از پازل توسعه پایدار شهری، کم است و شهرداری ها نمی توانند بدون دریافت مساعدت علمی، اقتصادی از استارتاپ ها فعالیت مناسبی بر اساس استاندارد های جهانی داشته باشند.

این کارشناس برنامه ریزی شهری با بیان اینکه موضوع توسعه دانش بنیان شهری یا KBUD یکی از حوزه های جدید فعالیت شهرداری ها در جهان است، خاطر نشان کرد: توسعه دانش بنیان های شهری مشروط به فراهم کردن شرایط مناسب اقتصادی و اجتماعی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان در بستر شهر است و مجمع های علمی و تشکل های فناوری اطلاعات می توانند در این زمینه به شهرداری ها کمک کنند.

عادلجو افزود: بسیاری از سیستم های مدیریت شهری که در گذشته به توسعه دست پیدا کرده بودند، امروزه متوجه شده اند که علت ناپایدار بودن توسعه آنها، دانش محور نبودن ابعاد مهم توسعه شهری بوده و اکنون سعی می کنند با تقویت قدرت اقتصادی و علمی استارتاپ های شهر خود به لیست شهر های توسعه یافته جهان بازگردند.

کد خبر 400952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.