موانع دستیابی به چشم انداز گردشگری خلاق بر پایه شهر خلاق چیست؟

یک دکترای شهرسازی گفت: طی سال‌های گذشته موانعی برای دستیابی به شهر و گردشگری خلاق در کشور ما وجود داشته است، همفکری و حضور فعال شهروندان در راستای تحقق چشم انداز و رویکرد خلاق تعریف شده ویژه شهر، منجر به تحقق چرخه پویای حیات شهری می‌شود.

نگین صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در کشور وجود پتانسیل‌های همه جانبه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و جغرافیایی می‌تواند بسترساز تعریف گردشگری خلاق برپایه شهرخلاق باشد و ایجاد انگیزه برای حضور و ارتقاء مشارکت اجتماعی و خلق سرمایه اجتماعی- فرهنگی، راه تعالی شهرها فارغ از مدیریت پیچیده کنونی است.

وی خاطر نشان کرد: وجود تاریخ، تمدن و فرهنگ غنی زمینه ساز روایات و افسانه‌ها، داستان‎ها، آداب و رسوم و سلوک خاصی است که می تواند با تعریف خلاقانه به مخاطب توریست ارائه شود.

این دکترای شهرسازی عنوان کرد: شهر، بزرگترین دستاورد تمدن است و وجود جاذبه‎های معماری، طبیعی، مذهبی، فرهنگی، المان‌ها و نشانه‌ها، صنایع و ساخته‌ها، رویدادها و مراسم، خوراک و اتفاقات خاص مبتنی بر خاطرات و روایات هر شهر، مهم‌ترین جاذبه گردشگری شهر است.

صادقی تاکید کرد: ورود گردشگر به هر شهر نه برای حضور در شیک ترین هتل زنجیره‌ای، بلکه برای حضور در بطن زیست آن شهر و تجربه حیات زیسته آن است، بنابراین فروشگاه‌ها، ترمینال‌های مسافربری و فرودگاه‌ها هرچند بعنوان زیرساخت‌های ایجاد کیفیت زیستی در شهرها لازم است اما مقصدگردشگری محسوب نمی‌شود.

وی افزود: غنای گردشگری در نمایش زندگی مشترک حجمی، روایتی ویژه از تعاملات یک شهر است که در قالب میراث ملموس و ناملموس آن به شهرت مکان می‌افزاید.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: تعریف گردشگری رویداد محور با تعریف سناریوهای پویا و ویژه در هر شهر مانند گردشگری مزرعه (استرالیا)، بازار شناور (تایلند)، نمایش‌ها و مراسم (چین، روسیه و هند)، حیات وحش (آفریقا و قبرس) و ... می‌تواند بستر جذب گردشگر خلاق باشد.

صادقی ادامه داد: نگاه جدی به مدیریت فعال شهری و شهرخلاق با زمینه سازی گردشگری خلاق می‌تواند پویایی، کارآفرینی، تعلق خاطر و حیات شهرها را ضمانت کند.

وی تصریح کرد: هرچند طی سال‌های گذشته توسط ارگان‌های نیمه خصوصی و خصوصی، فعالیت‌های خلاقانه پراکنده‌ای در بخش‌های مختلف ایران تعریف شده است اما به نظر می‌رسد نبود تعریف سناریوهای خلاقانه پیوسته در تعریف شهرها، نبود مدیریت خلاق، بی توجهی به خلاقیت در طرح‌های بالادست و ضوابط شهری، تخریب میراث شهرها، نبود سرمایه گذاری در صنعت توریسم و تبلیغات و رویکردهای شعاری و مدگرا موانعی برای دستیابی به شهر و گردشگر خلاق است.

این دکترای شهرسازی افزود: در این راستا همفکری و حضور فعال شهروندان در راستای تحقق چشم انداز و رویکرد خلاق تعریف شده ویژه شهر، منجر به تحقق چرخه پویای حیات شهری می‌شود.

کد خبر 400929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.