انتخابات مهندسی شده و حواشی شب قبل از آن

حواشی انتخابات هیات رئیس شورای عالی استان‌ها، جانشینی عضو علی البدل در شورای تبریز و مخالفت شورای تهران با دخالت شهرداری در طرح‌های دوچرخه سورای، مهم‌ترین عناوین بسته خبری این هفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتخابات هیات رئیسه شورای عالی استان‌ها درحالی پنجشنبه هفته جاری برگزار شد که نماینده مردم استان قم در این شورا، نسبت به برگزاری آن انتقادات شدیدی کرد.

علیرضا احمدی که خود نامزد کرسی ریاست شورای عالی نیز بود، گفت: در حالی که وزارت کشور به هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها اعلام کرده بود که این انتخابات جلسه آینده برگزار شود، تا سه نفر از نمایندگان خوزستان که معرفی شده بودند در این رأی‌گیری مشارکت داشته باشند، هیات رئیسه شورای عالی استانها بدون حضور آنها انتخابات را برگزار کرد.

وی به ضیافت شام شهردار تهران شام در اراضی عباس‌آباد در شب گذشته انتخابات برای اعصای شورای عالی نیز اشاره کرد و افزود: مبلغ هدایای غیرنقدی که اعضای شورا در آن جلسه حضور داشتند و دریافت کردند، به سه میلیون تومان می‌رسید. 

احمدی ادامه داد:‌ در انتخابات سال گذشته هم به همین شکل اتفاق افتاد و به هریک از اعضایی که در شام انتخاباتی حضور پیدا کرده بودند، یک میلیون تومان بن دادند.

مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها در واکنش به این اظهارات، به این سوال که چرا سه نماینده استان خوزستان در جلسه حضور نداشتند، اینگونه پاسخ داد: دو عضو شورای خوزستان شکایتی به دیوان عدالت اداری داشتند مبنی بر اینکه این سه عضو نباید در جلسه شورای عالی حضور پیدا کنند و رأی دیوان عدالت اداری هم مبنی بر این بود که این سه عضو در جلسه حضور پیدا نکنند و سه نماینده جدید معرفی شود که مدیرکل بازرسی خوزستان، اشکالات و ایراداتی به انتخاب‌های جدید گرفت و قرار شد تا ۲۴ آذرماه این موضوع تعیین تکلیف شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا وزارت کشور نامه‌ای به شورای عالی استان‌ها ارسال کرده که انتخابات هیأت رئیسه در هفته آینده برگزار شود، گفت: تاکنون چنین نامه‌ای به دست ما نرسیده و چنین موضوعی نیز مطرح نشده است.

رئیس شورای عالی استانها درباره هدایایی که شب گذشته به اعضای شورای عالی استان‌ها در شب انتخابات هیأت رئیسه داده شده است، گفت: ما در طول سال ۸ تا ۱۰ دعوت از ناحیه شهرداری تهران و دستگاه‌های مختلف داریم و معمولاً هم هدایایی به این اعضا داده می‌شود بنابراین این موضوع در طول سال به صورت متداول اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد:‌ تاریخ دعوت را دستگاه‌های مختلف مشخص می‌کنند و اعضای شورای عالی هم ماهی یکبار دور یکدیگر جمع می‌شوند، این‌بار این تاریخ شب قبل از انتخابات بوده است.

تبریز؛ اولین تغییر در ترکیب شورا پس از فوت اشرف‌نیا

پس از آنکه محمد اشرف‌نیا عضو شورای شهر تبریز و رئیس کمیسیون عمران در هفته جاری درگذشت، طبق قانون باید عضو علی البدل وارد شورا شود بنابراین محمدحسن اسوتچی نفر پانزدهم در انتخابات اردیبهشت ۹۶ اولین گزینه برای حضور در شورای شهر خواهد بود.

البته ایرج شهین باهر اولین عضو علی البدل شورای شهر بود که با توجه به حضور شهین باهر در سمت شهردار تبریز، احتمال عضویت اسوتچی به عنوان عضو جدید شورای پنجم بسیار زیاد است.

اسوتچی در شورای چهارم به دلیل مطالبات کارگری و به سوال کشاندن رئیس وقت شورا و شهردار وقت، همواره در متن و حاشیه جلسات شورا قرار داشت؛ او توسط مردم با نام "مرد عدالتخواه" شناخته می‌شود و از ابتدای شورای پنجم با وجود اینکه عضویتی نداشته تاکنون در جایگاه مستمعین، شاهد روند اغلب جلسات شورای شهر بوده است.

تهران؛ دوچرخه‌های نارنجی پس از گرانی بنزین ناپدید شده‌اند

شرکت "پاک چرخ ایرانیان" مجری انحصاری دوچرخه های اشتراکی هوشمند در تهران با نام تجاری "بیدود" است که با گرانی بنزین و ناآرامی‌های پس از آن، دوچرخه‌های نارنجی خود را یک شبه به پارکینگ برد و از سطح شهر جمع آوری کرد.

اغتشاش و آشوب به اتمام رسید ولی علیرغم اینکه امنیت به سطح شهر برگشت، ایت دوچرخه‌های اشتراکی برنگشتند و شرکت بیدود نیز علت حذف ناگهانی دوچرخه‌های خود را دقیقاً اعلام نکرده است.

گفته می‌شود اختلاف بین شرکای شرکت بیدود و درخواست از شهرداری برای خرید سهام دلیل حذف دوچرخه‌های نارنجی است؛ امری که سبب واکنش محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران شده است.

وی گفت: مخالف این مسئله هستیم که شهرداری مستقیم وارد موضوع دوچرخه شود زیرا این مسئله در تهران جواب نمی‌دهد و هرچه تاکنون از دهه ۷۰ سرمایه‌گذاری شده، به شکست خورده است؛ شهرداری در زمان آقای الویری از مسیر کوی دانشگاه به دانشگاه تهران استفاده از دوچرخه را برای دانشجویان مدنظر قرار داد، ولی تنها دانشجویان چند روز از این دوچرخه‌ها استفاده کردند و از مسیر سربالایی به پایین آمده و برعکس آن محقق نشد و به عبارتی طرح با شکست همراه بود. از آن زمان هم هرچه طرح دوچرخه گذاشته‌اند هزینه‌های بی‌خود بوده است و به نتیجه نرسید.

علیخانی ادامه داد: دوچرخه در تهران تنها برای ورزش کردن خوب است، آن هم در بوستان‌هایی مانند چیتگر و منطقه ۲۲ و سایر فضاهای ایمن و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را یک مد حمل و نقل در پایتخت در نظر گرفت. اگر آقای شهردار نظرات تخصصی کمیسیون را می‌گرفتند، به ایشان اعلام می‌کردیم که راهکار چیست، ولی افراد دیگری غیر تخصصی نظر دادند و ایشان اعتماد کرده و بیش از حد و اندازه به موضوع دوچرخه توجه داشته است در حالی که شهردار باید وقت خود را به اولویت‌های دیگر اختصاص می‌داد.

خوزستان؛ دستگیری یکی از اعضای شورای شهر

منوچهر ورناصری فرماندار شهرستان باوی از بازداشت یک عضو شورا و یک شهردار در این شهرستان، خبر داد و اظهار کرد: این افراد دیروز دستگیر شده‌اند و هنوز اطلاعی از دلیل بازداشت این افراد ندارم.

این بازداشت درحالی اتفاق افتاد که رسانه‌های محلی پیشتر در فضای مجازی از بازداشت عضو شورا و شهردار در شهرستان باوی به دلیل مسائل مالی خبر داده بودند.

کوتاه از شورا:

اسماعیل حاجی‌پور، رئیس شورای شهر رشت: شورای شهر در جابه‌جایی مدیران دخالتی نکرده و نمی‌کند اما عزل و نصب برخی از مدیران شهری توسط شهردار آن هم به صورت یکباره و بدون هماهنگی کار پسندیده‌ای نیست و انتظار داریم در این روند تجدیدنظر لازم انجام شود.

سیدآرش حسینی میلانی، کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران: مناطقی که خیابان ولیعصر (عج) در آنها عبور می‌کند، باید در بحث تامین آب بررسی‌هایی را انجام دهند. لازم است این مناطق کمبودها و نیازهایشان را درخصوص سال آینده مشخص کرده و برنامه‌های خود در این رابطه را ارائه دهند تا بتوان با بررسی‌ها و اقدامات کارشناسی گام به گام مسائل خیابان ولیعصر (عج) را حل کرد.

سینا بنی‌زمانی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امورحقوقی و املاک شورای شهر شیراز: ریزمحاسبه  ۱۴ عنوان عوارض سال ۹۸ در سامانه یکپارچه شهرسازی پیاده‌سازی شده و به شهروندان در هنگام مراجعه به شهرداری ارائه می‌شود.

محمدرضا ایزدی، عضو شورای شهر اهواز: طبق برآوردهای ما هزینه‌های جاری شهرداری در سال ۹۹ به بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت، در حالی که درآمد شهرداری کمتر از ۶۰۰ میلیارد تومان است؛ شهرداری اهواز در سال آینده با بحران مالی روبرو خواهد شد.

محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد: زنگ شاهنامه در مدارس نشان‌دهنده عزم جدی ما در توجه به مسائل فرهنگی و هویتی شهر، در کنار هویت شاخص دینی و مذهبی مشهدالرضا (ع) است؛ تفاهمنامه دیگری نیز در قالب شهر یادگیرنده به همت معاونت برنامه‌ریزی شهرداری با آموزش و پرورش شکل گرفته که با اعتبار شش میلیارد تومانی پیش‌بینی شده از سوی شورای شهر، امید داریم تا سال ۱۴۰۰ بتوانیم از مشهد بعنوان شهر بدون بی‌سواد یاد کنیم.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران: برخی‌ها عنوان می‌کردند که چون تشکیل انجمن شورایاری نیاز به برگزاری انتخابات دارد و از سوی دیگر برگزاری انتخابات شورایاری‌ها یک امر سیاسی محسوب می‌شود به همین دلیل باید یک قانون مشخص داشته باشد که خوشبختانه هم‌اکنون طرحی در مجلس در حال تدوین است تا موضوع برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را قانونی کرده و از این به بعد مشکلی در این حوزه به‌وجود نیاید که البته این استفساریه هیچ مشکلی برای ادامه فعالیت شورایاری‌ها ایجاد نمی‌کند

فاطمه جراره، رئیس شورای شهر بندرعباس: متاسفانه اولویت ایمنی از جانب شهرداری فدای تبلیغات می شود، شهردار باید نسبت به جانمایی مناسب برای خدمات دهی بهتر به شهروندان اقدام کند؛ این سوال در ذهن مردم هم شکل گرفته که آیا برای شهرداری کسب درآمد در اولویت است و یا حفظ جان مردم، باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد و هر چه سریعتر این مورد حل و فصل شود.

مصطفی سالاریان، رئیس شورای شهر اسلامشهر: با توجه به جمعیت بالای شهرستان اسلامشهر و استفاده شهرهای مجاور از مسیر جاده ساوه برای رسیدن به شهر تهران، همیشه شاهد ترافیک سنگین در بزرگراه آیت‌الله سعیدی هستیم. از این رو یکی از درخواست‌های شهروندان احداث متروی اسلامشهر است که نظر کارشناسان این امر، ضرورت تسریع در راه‌اندازی طرح متروی اسلامشهر را تایید می‌کند.

کد خبر 400923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.