گزیده خطبه‌های نماز جمعه شهرستانها

نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته با حضور گسترده مردم و مسئولین در شهرستان‌های استان اصفهان برگزار گردید.

 ائمه جمعه شهرستان‌های استان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته به مهم‌ترین مسائل داخلی و رویدادهای منطقه و جهان اشاره کردند که در زیر گزیده‌ آن‌ها را می‌خوانید:

بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه است

حجت الاسلام مسعود سرافراز در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه فولادشهر با اشاره به پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی به گزارش ارائه شده از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص غائله آبانماه، اظهار کرد: معظم له ضمن موافقت با پیشنهادهای مطرح شده تاکید فرمودند نسبت به افراد مشکوک در هر گروه یا جهتی که به رأفت اسلامی نزدیکتر است عمل شود.
وی افزود: مواضع رئوفانه رهبرمعظم انقلاب، حاصل نگاه اسلامی ایشان بوده و بایدتوجه داشت جمهوری اسلامی با عفو زندانیان نشان می دهد در عین اینکه در مجازات قاطع است اما اصراری بر ماندن مجرمین در زندان تا پایان مدت محکومیت ندارد و هر زمان احساس کند در این افراد تغییر ایجاد شده آنها را مشمول عفو می کند.
امام جمعه فولادشهر تصریح کرد: در منطق رهبری معظم انقلاب، کسانی که در حوادث اخیر یا در هر ماجرای دیگری با شرارت برخورد و علیه منافع مردم و کشور اقدام می کنند، وضعیتی متفاوت از کسانی دارند که بر اثر هیجان یا بدون تقصیر در یک محیطی حضور یافتند و در آنجا آسیب دیدند.
وی ادامه داد: در نگاه رهبر معظم انقلاب؛ چه بسا خانواده هایی که یا اساساً اطلاعی نداشتند و یا راضی نبودند به اینکه فرزندان آنها در چنین صحنه هایی حضور پیدا کنند، آنها بابت اتفاقی که نسبت به آن رضایت و همراهی نداشتند، کمترین آسیب را خواهند دید،و این یعنی"حفظ بنیانهای جامعه" که مهم ترین آن خانواده است. 
سرافراز اضافه کرد: این موضع گیری نگاه صحیحی را نسبت به جایگاه رهبری در نظام اسلامی در جامعه پدید می آورد و نشان می دهد در یک نظام الهی، رهبری مطابق موازین شرعی حتی با کسانی که در چنین صحنه هایی فعالیت میدانی داشته اند چگونه مواجه می شود. 
وی عنوان کرد: رافت اسلامی در مجازات اسلامی بیانگر این نکته است که مجازات در اسلام به منظور «اصلاح و تادیب» افراد است و اگر «ندامت و پشیمانی در عمل و رفتار» فردی مشخص شد، حاکم اسلامی میتواند در مجازات او تخفیف اعمال کند.
امام جمعه فولادشهر با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح، خاطرنشان کرد:  ۲۷آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گرفته است، که فرصتی برای پرداختن به این موضوع مهم و راهبردی را در اختیار می گذارد. 
وی افزود: وحدت یکی از عوامل اصلی شکل گیری و پیروزی و تثبیت و اقتدار انقلاب و نظام اسلامی از ابتدا تاکنون بوده و هست و در این میان وحدت حوزه و دانشگاه نقطه محوری و اصلی به شمار می  آید، چرا که این دو قشر، دو نهاد مولّد نیرو و محتوا برای پیشرفت انقلاب اسلامی هستند. 
سرافراز گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود عالمان بیدارِ دینی و انقلابی و نیز روحیه و تربیت جوانان دانشگاهی، ارتباط خوبی بین حوزه و دانشگاه به وجود آمد که این پیوند و ارتباط پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به وحدت بین حوزه و دانشگاه، تبدیل شد. 
وی تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در چله اول انقلاب، در مراتبی ازآن تحقق یافته اما، به علت درک نادرست از وحدت و وجود برخی عوامل درونی و بیرونی، فاصله ما تا تحقق وحدتِ آرمانی زیاد است که در گام دوم انقلاب باید برای کم کردن این فاصله تلاش شود. 
امام جمعه فولادشهر ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بهترین نقشه راه برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه حول محورهای هفت گانه ماموریتهای اِعلامی ازسوی رهبرحکیم انقلاب اسلامی بوده و بیتردید نقش اصلی در تبیین و ترویج و تحقق بیانیه گام دوم از آنِ حوزه و دانشگاه است.

سخنان مقام معظم رهبری منشور و نقشه راه مردم و مسئولان کشور باشد

حجت الاسلام علیرضا فرهنگ در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه باغبادران اظهار کرد: امروز دشمنان ایران اسلامی با تمام قوا به مبارزه با نظام مقدس جمهوری اسلامی به پا خواسته و توطئه های متعدد را به مرحله اجرا می رسانند و بخ هر میزان در کشور وضعیت را نابسمان تر ببیند چشم طمع شان بیشتر می شود.
وی افزود: این روزها با توجه به وضعیت بعد از فتنه واغتشاشات، جسارت دشمن بیشتر شده و در خیال پوچ خود فکر کرده می تواند از فضای به وجود امده به نفع خود استفاده کرده و اهداف شوم خود را به ثمر برساند.
امام جمعه باغبادران منویات و سخنان مقام معظم رهبری را منشور و نقشه راه مردم و مسئولان کشور دانست و تصریح کرد: به تعبیر معظم له بدون آراءِ مردم، بدون حضور آنان در صحنه و بدون تحقّق خواست ملت ایران، خیمه ی نظام اسلامی، سرِپا نخواهد ماند و این مسئله نشان از نقش موثر و سرنوشت ساز مردم در حفاظت از انقلاب و نظام دارد.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی با حمایت مردم به پیروزی رسید و تا بحال رو پای خود ایستاده و برهمین اساس دشمن دنبال تضعیف این ظرفیت عظیم است، از این رو مردم باید مراقب باشند تحت تاثیر اراجیف شبکه های مختلف رسانه های دشمن در فضاهای مختلف قرار نگیرید.
فرهنگ اضافه کرد: دشمن در سدد است با سیاه نمائی جای جلاد و شهید را عوض کند ودر انتخابات پیش روی اجازه ندهد مردم انتخاب صحیح داشته باشند برهمین اساس مردم بصیر ایران مواظب باشند در این دو ماه با دقت کسی را بر مسند مسئولیت در مجلس بگذارند که معیارها، ملاکها و شعارهایش با ارزشهای انقلاب نظام رهبری نزدیکتر باشد.
وی عنوان کرد: دشمن در سدد سیاه نمائی است تا نشان دهند انقلاب اسلامی به فکر مردم نبوده اما در پاسخ باید گفت اگر نظام مقدس جمهوری اسلامی نظامی مردم سالار نبود و به مردم توجه نمی کرد به این میزان دشمن نداشت، بله نسبت به وضعیت معیشتی مردم متاسفانه بی تدبیری دیده ایم ولی نباید این مسئله را پای اصل نظام نوشت.
وی متذکر شد: دشمن در تلاش است از نارضایتی های مردم در حوزه معیشت شان و برخی سوء مدیریت ها سو استفاده کند و مردم را در مقابل اصل نظام قرار دهند و با اغتشاشات و درگیری امنیت را در این کشور به هم بزنند اگر چنانچه در این خصوص موفق نشدند شروع به فضا سازی کنند و انتخابات در پیش روی را که نماد مردم سالاری دینی است را تحت تاثیر قرار داده و با چیدن مهره های خود در مجلس و یا مایوس کردن مردم از انقلاب انتخابات را تحت تاثیر قرار دهند.

طرح انتقال آب شرب  به نطنز و بادرود را اجرایی کنید 

حجت الاسلام محمد یعقوبی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر نطنز در جمع نمازگزاران با گرامیداشت ۲۷ آذر و یاد و خاطره شهید آیت الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه حوزه و دانشگاه مرکز تولید و توسعه علم و دانش است، اظهار داشت: این دو نهاد باید با همفکری و اتحاد، نیازهای علمی و فکری جامعه را تأمین کرده و اجازه ندهند تفکرات باطل غربی غیردینی و غیر ایرانی بر جامعه حاکم شود.

یعقوبی گفت: وحدت بین نیروها و مسوولان شرط اصلی عقب راندن دشمنان نظام و انقلاب است .

امام جمعه نطنز  به ثبت نام نامزدهای انتخاباتی مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: نظام جمهوری اسلامی بر اساس مردم سالاری دینی  یک روش و الگوی جدید در نظام سیاسی جهان است که در اندیشه اسلام ایجاد حکومت، هم یک حق و هم یک تکلیف بوده که حکومت در آن متکی بر نظر مردم است و مردم با آرای خود نقش مشورتی در انتخاب نمایندگان و دولتمردان خود دارند.

وی تصریح کرد: مردم از هم اکنون با مطالعه اوضاع و احوال نامزدها و با در نظر گرفتن سوابق و برنامه های پیشنهادی در ایام تبلیغات انتخاباتی و در نظر گرفتن معیارها و شاخص های نمایندگان اصلح و با حضور گسترده در انتخابات حماسه دیگری را در تاریخ انقلاب رقم بزنند.

وی گفت: داوطلبان انتخابات مجلس ضمن احترام  رقیب و رعایت اخلاق انتخاباتی ؛ بایستی برنامه هایی در راستای گام دوم انقلاب داشته باشند .

امام جمعه نطنز افزود :مجلس باید مجلس مدرس گونه و انقلابی باشد و مجلس باید  وکیل ملت  باشد  نه وکیل دولت؛  منتخب مردم در مجلس بایستی در خدمت مردم  و نظام و انقلاب باشد.

خطیب جمعه نطنز، از راکد ماندن طرح انتقال آب شرب از سرچشمه های زاینده رود به نطنز و بادرود  بعد گذشت حدود ۸ سال انتقاد کرد و گفت چرا شهرهای دورتر از مرکز استان پروژه های آبرسانی  آنان  حل شده  است ولی مردم این شهرستان هنوز هم  از اجرای این طرح بی بهره هستند.

یعقوبی در ادامه خطبه از مسوولان خواست؛ کارخانه ها و واحد های تولیدی صنعتی نطنز  را مورد حمایت قرار دهند زیرا که  برخی از این واحد های تولیدی از پرداخت هزینه گازمشکل دارند و مسوولان نیز بایستی به مشکلات شان رسیدگی کنند تا دغدغه ها ونگرانی شان رفع گردد.

مردم مجلسی شجاع، انقلابی و قدرتمند را انتخاب کنند 

حجت الاسلام علیرضا قاسمی در خطبه های نماز جمعه این هفته بادرود  با اشاره به وحدت حوزه دانشگاه و سالروز شهادت شهید مفتح ،اظهار کرد: آنچه که امروز مردم از دانشجویان و روحانیون انتظار دارند این است که بصیرت خود را افزایش دهند و روحیه ضد استکباری و ضد سلطه گری و حضور در صحنه های اجتماعی را حفظ نمایند. امام جمعه بادورد گفت: جوانان انقلابی، ولایی،؛ جهادی و بسیجی تا رسیدن به نتیجه مطلوب راه خود را با قدرت و قوت ادامه دهند .

قاسمی گفت: یکی از مسائلی که هفته گذشته رسانه‌ای شد مسئله رافت اسلامی بود که مقام معظم رهبری در پاسخ  درخواست دبیر شورای عالی امنیت ملی ضمن موافقت با پیشنهادهای مطرح شده امر فرمودند که هر چه سریعتر انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هر گروه با جهتی که با رأفت اسلامی نزدیکتر است عمل شود چه بسا خانواده‌هایی یا اطلاع نداشتند و یا به طور کل راضی نبودند به این که فرزندان آنها در چنین صحنه هایی حضور پیدا کنند این موضع گیری نگاه صحیحی را نسبت به جایگاه رهبری در نظام اسلامی پدید می آورد لذا جمهوری اسلامی هر زمان که احساس کند در این افراد تغییری ایجاد شده است آنها را مشمول عفو خود قرار می‌دهد و با این کار هم جدیت در مجازات را و هم رافت اسلامی را مدنظر قانون گذاران و مسئولان جمهوری اسلامی قرار داده است.

خطیب جمعه بادرود با اشاره به موضوع انتخابات مجلس  یازدهم تأکید کرد: در این عرصه قانون و اخلاق باید رعایت شود و همگان باید از قانون تمکین کنند و اخلاق نیز باید سرلوحه کارها باشد.

وی با بیان اینکه مجلس آینده دولت آینده را انتخاب خواهد کرد، افزود: باید مجلسی شجاع، انقلابی و قدرتمند بر سر کار بیاید و انتخاب‌ها از سوی ملت باید به نحو احسن باشد.

امام جمعه بادرود با اشاره به نگرانی علما و ملت ایران در خصوص وضعیت شیخ زکزاکی، گفت: این عالم دینی شش فرزند خود و هزار طرفدار تقدیم اسلام کرده است و سال‌ها در اسارت بوده و امروز نیز به زندان رفته است و ایران از نیجریه می‌خواهد تا از این‌گونه اقدامات دست بردارد و به سلامت این شیخ مجاهد توجه داشته باشد و از دستگاه دیپلماسی کشور می‌خواهیم وضعیت ایشان را مورد پیگیری قرار دهند.

توجهی به پخش صدای اذان در میادین دهاقان نشده است

حجت الاسلام اصغر رضوانی در خطبه های نماز جمعه دهاقان گفت:مقام معظم رهبری در اجلاسیه نماز سال۷۸تاکید بر پخش نماز در میادین شهر کردند که متاسفانه توجهی به این مسئله در دهاقان نشده است.

وی، باتوجه به اینکه صدای اذان نوعی تربیت دینی است، اظهار کرد:مسئولین دراین مسئله کوتاهی کرده اندوباید توجه شایانی شود.

خطیب نماز جمعه دهاقان، بااشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اختصاص مسجد یانمازخانه در برخی از اماکن وبوستان ها، گفت:رستوران ها، گاراژها، فرودگاه ها، ایستگاه های قطار و...باید محلی به منظور نمازخانه یامسجد داشته باشند وبه امرنماز توجه شود.

حجت الاسلام رضوانی، حضور جوانان در نماز را شایسته عنوان کرد وگفت:جوانان دنبال معرفت ومعنویت هستند پس باید باشیوه های مطلوبی آنها را به سمت نماز ومسائل دینی هدایت کرد.

امام جمعغه دهاقان، بااشاره به ثبت نام۷۲نفر به عنوان کاندیده های مجلس آینده از شهرستان های شهرضا ودهاقان، تصریح کرد:افرادی که ثبت نام کرده اند نگاه به توان خود نیز داشته باشند تا مشکلاتی برای خود وگرفتاری هایی برای مسئولان ایجاد نکنند.

وی، خاطر نشان کرد:هدف همه ماباید پررنگ شدن برگزاری انتخابات سالم باشد وماائمه جمعه، وستاد برگزاری نماز جمعه هیچ گونه جانب داری، تبلیغ ووابستگی از هیچ شخصیتی را نداریم.

دانشگاه و حوزه باید به سمت ترویج ارزش‌های معنوی و دینی قدم بردارد

حجت الاسلام محمدتقی کرامتی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر گلپایگان، اظهار کرد: مهمترین راه‌ مقابله با تهدید قدرت‌های خارجی و ناامید کردن دشمنان تقویت زیرساخت‌های نظامی و دفاعی کشور براساس پژوهش‌های کاربردی و کالبدی است.

امام جمعه گلپایگان افزود: امروز نیروهای نظامی کشور با وجود تحریم‌های گسترده و عمیق دشمنان توانستند صنعت دفاعی کشور را به حدی توسعه دهند که حتی از قدرت‌هایی که نظام را تحریم کردند پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

کرامتی گفت: یکی راهبردهای نظام توسعه کشور در بخش فرهنگی تا رسیدن به رشد و تعالی و بالندگی است، افزود: اگر مسؤولان در مقابله با شبیه خون فرهنگی غرب درست عمل کند و یا تصمیمات راهبردی در عرصه اجتماعی بگیرند شاهد ناهنجاری‌های فراوان که دامن گیر برخی از آنها هستیم نخواهیم بود.

وی افزود: اگر در اغتشاشات اخیر دشمن تا حدودی موفق بود به دلیل کوتاهی و عدم توجه مسؤولان در اجرای زیرساخت‌های اخلاقی و فرهنگی کشور بود.

امام جمعه گلپایگان گفت: اگر در جهت توسعه اخلاقی، مهدویت و حفظ ارزش‌های دینی و معنوی کشور از راه دقیق علمی و پژوهشی و تحقیقاتی عمل شود شاهد این اتفاقات و ناهنجاری‌ها نخواهیم بود.

کرامتی گفت: پژوهش در توسعه اقتصاد کشور مفید  و موثر است به طوری که هر هزینه‌ای که در بخش پژوهش اقتصادی و فرهنگی کشور شود بی‌نتیجه نخواهد ماند.

وی تأکید کرد: همانگونه که در برنامه ششم توسعه و در سیاست‌ کلان اقتصادی نیازهای علمی و دانش بنیان مورد اهمیت قرار گرفته است باید ۸ درصد بودجه کشور برای پژوهش اختصاص داده شود.

امام جمعه گلپایگان با بیان اینکه اگر شرکت‌های دانش بنیان را تقویت کنیم با قدرت‌های اقتصادی و قول‌های بزرگ دینا می‌توانیم رقابت کنیم، گفت: پایان‌نامه علمی دانشجویان باید در زمینه پژوهش و اقتصاد نوشته شود اما براساس آمار رسیده ۱۰ درصد از پایان‌نامه‌های دانشجویی در ارتباط با مسائل اقتصادی کشور نوشته می‌شود.

کرامتی با اشاره به سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح  که به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه است، گفت: این عالم مجاهد برای افق و چشم انداز عرصه سیاست و اقتصاد کشور و حفظ وحدت بین حوزه و دانشگاه تلاش زیادی کردند.

وی افزود: دانشگاه و حوزه باید به سمت ترویج ارزش‌های معنوی و دینی قدم بردارد و قشر دانشجو و حوزوی کشور باید حول وحدت حرکت کنند زیرا اگر بین این دو قشر جدایی و اختلاف بیافتد پیامدهای ناهنجار اجتماعی و سیاسی برای نظام به دنبال دارد.

کرامتی با انتقاد به ظلمی که در حق رهبر نیجریه شده است، افزود: علی رغم ترکش‌های فراوانی که در بدن وی است اما فرصتی برای مداوای وی داده نشده و با تن مجروح وی را راهی زندان کردند.

وی گفت: سازمان‌های حقوق بشر که دائم شعار حقوق بشر سر می‌دهند امروز هیچ سخنی به میان نمی‌آورند پس کجاست شعار حقوق بشر سردادن آن‌ها؟ از وزارت امور خارجه برای رایزنی و اقدامات دیپلماتی می‌خواهیم که در جهت این موضوع مهم قدم‌های مثبتی بردارند.

بین دولت و مردم نباید فاصله ایجاد شود 

حجت الاسلام ابراهیم محمدی امروز در نماز جمعه این هفته شهر بویین میاندشت با تأکید بر رعایت تقوای الهی، اظهار کرد: نماز و روزه گرفتن و صدقه دادن تنها از اعمالی که برای خود انسان مفید است و اگر به خلق خدا کمک کردیم آنگاه در راه خدا کاری انجام داده‌ایم.

امام جمعه موقت بویین میاندشت گفت: دشمنان هر از گاهی یک موضوعی را در کشور طراحی می‌کنند تا مردم را از نظام ناامید و مأیوس کنند بنابراین مردم باید بصیرت لازم داشته باشند.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: رفع فساد و ناهنجاری‌های کشور باید دغدغه نمایندگان باشد باید طرحی اجرا کنند که بیکاری جوانان رفع شود.

وی با بیان اینکه معنویت در جامعه راه جلوگیری از ناهنجاری‌ها است، گفت: سفارش مکتب قرآن اینکه مردم را رفیق باشید تا فقیر تر نشوند، مسؤولان باید به آیات قرآن توجه و عمل کنند، مکتب ما قرآن است و مسؤولان کلام ائمه را به نفع خود تفسیر نکنند مطالبات مردم احقاق حقوق آن‌ها و جلوگیری از گرانی‌های پس از گرانی بنرین است.

امام جمعه موقت بویین میاندشت با بیان اینکه دوری دولت‌ها از مردم کشور را به وضع سیاه و نکبت بار می‌کشاند، گفت: با حضور در انتخابات سرنوشت ساز کشور مشت محکم دیگری به دهان دشمنان بزنید.

کد خبر 400906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.