سنای آمریکا «نسل‌کشی ارامنه»  را به رسمیت شناخت؛ آنکارا محکوم کرد

​​​​​​​سنای آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای، نسل کشی ارامنه توسط امپراطوری عثمانی را به رسمیت شناخت، اقدامی که صریحا مخالف دیدگاه دولت ترکیه است.

به گزارش ایمنا و به نقل از یورونیوز، قطعنامه به رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه» در جریان جنگ جهانی اول پیشتر در مجلس نمایندگاه آمریکا با ۴۰۵ رای موافق و ۱۱ رای مخالف تصویب شده بود و برای رسمیت یافتن به تصویب سنا نیاز داشت.

ترکیه در واکنش به این تصمیم، اقدام سنای آمریکا را محکوم کرد و گفت که تصویب این قعطنامه به بهبود روابط میان آنکارا و واشنگتن کمک نخواهد کرد.

سناتور باب منندز درباره این تصمیم سنا گفت: «ما قطعنامه نسل‌کشی ارامنه را تصویب کردیم و این اقدام درستی است که سنا در سمت درست تاریخ بایستند. این قطعنامه برای گرامیداشت حقیقت نسل‌کشی ارامنه است.»

سناتور الیزابت وارن از کاندیداهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از نخستین سیاستمداران آمریکایی است که با انتشار توئیتی از تصویب این قطعنامه در سنای آمریکا استقبال کرد.

تصویب این قطعنامه از سوی سنا پس از آن صورت می گیرد که سه سناتور جمهوریخواه در چندین نوبت در اثر فشار کاخ سفید مانع تصویب آن شده بودند. کاخ سفید معتقد بود که تصویب این قطعنامه مذاکرات بین واشنگتن و آنکارا را تضعیف می کند. آنکارا به شدت مخالف به رسمیت شناختن کشتار بیش از یک میلیون ارمنی در اوایل قرن بیستم تحت عنوان نسل‌کشی است و معقتد است که در فجایع سالهای پایانی جنگ جهانی اول هم ترک‌ها و هم ارمنیان قربانی جنایت شده‌اند.

سناتور تد کروز پس از تصویب این قطعنامه در سنا گفت که این سومین هفته متوالی است که تلاش کردیم این قطعنامه تصویب شود و امروز موفق شدیم. او همچنین افزود: «این لحظه، لحظه ظهور حقیقت است که پس از زمانی طولانی فرار رسید.»

تصویب قطعنامه نسل‌کشی ارامنه در سنای آمریکا در شرایطی انجام می شود که روابط میان ایالات متحده و ترکیه در ماههای اخیر بر سر خرید تسلیحات نظامی از روسیه توسط آنکارا و حمله ترکیه به شمال سوریه دچار تنش‌ شده است.

کد خبر 400889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.