سرعت آب شدن یخ های گرینلند ۷ برابر شده است

متلاشی شدن یک باند حرفه ای قاچاق پرنده، آخرین شانس های یوز ایرانی برای بقا، ۷ برابر شدن ذوب یخ های گرینلند از دهه ۱۹۹۰ تاکنون، نابودی آبشار ویکتوریا و واکنش ترامپ به انتخاب گرتا تونبرگ به عنوان شخصیت سال مجله تایم برخی عناوین بسته خبری محیط زیست - جمعه ۲۲ آذرماه- است که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، نتیجه یک تحقیق جدید نشان می‌دهد یخ‌های منطقه گرینلند هفت برابر سریع‌تر از دهه ۱۹۹۰ میلادی در حال آب شدن است.

بنا به نتیجه پژوهشی که در مجله نیچر (Nature) منتشر شده است حدود ۴۰۰ میلیون نفر تا سال ۲۱۰۰ میلادی هر سال در معرض مواجهه با سیل خواهند بود. این تحقیق با مشارکت ۹۶ دانشمند متخصص محیط قطبی انجام شده است.

محققان در این پژوهش از یک رشته داده های ماهواره ای که از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۸ به دست آمده بود استفاده کرده اند.

داده های این تحقیق دانشمندان نشان می دهد که سرعت و وسعت آب شدن یخ های گرینلند بسیار بیشتر از پیش بینی پژوهش هایی است که پیش از این انجام شده بود.

یافته های این تحقیق به این معنا است که افزایش سطح آب دریاها احتمالا در سال ۲۱۰۰ به ۶۷ سانتیمتر خواهد رسید. این رقم هفت سانتیمتر از آنچه پیش از این پیش بینی شده بود بیشتر است.

متلاشی شدن باند حرفه ای قاچاق پرندگان شکاری در استان بوشهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت : به همت پرسنل یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر یکی از باندهای حرفه ای قاچاق پرندگان شکاری در استان بوشهر متلاشی شد.

فرهاد قلی نژاد اظهار کرد: تلاشهای گسترده ای در طی دوماه اخیر برای مقابله با زنده گیری و قاچاق پرندگان شکاری در سطح استان بوشهر صورت گرفته است.

وی افزود: ضمن هماهنگی با مقامات قضایی استان در بازرسی از محل اختفای متخلفین چهار نفر متخلف از اعضای باند قاچاق پرندگان شکاری دستگیر که در این ارتباط یک بهله پرنده شکاری در معرض خطر انقراض از گونه بالابان به همراه مقادیری مواد مخدر کشف و ضبط شد.

یوز ایرانی آخرین شانس‌های خود را برای بقا دارد

یک عضو انجمن یوزپلنگ آسیایی گفت: چندی پیش جاده‌ای در حاشیه میاندشت در حال احداث بود که از کریدور مهاجرتی یوز عبور می‌کرد. خوشبختانه جلوی ساخت این جاده گرفته شد البته سازمان حفاظت محیط زیست باید نسبت به این گونه اقدامات هوشیارتر باشد.

در حال حاضر یوز ایرانی آخرین شانس‌های خود را برای بقا دارد و اگر طی دو یا سه سال پیش‌رو از این شانس‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم به آینده یوز امیدوار باشیم

مرتضی اسلامی اظهارکرد: در حال حاضر پروژه بین‌المللی یوز در حالاستخدام نیرو برای حفاظت از زیستگاه‌ها است و از سوی دیگر خرید «پروانه چرا» در زیستگاه‌ها به ویژه منطقه توران و میاندشت باید ادامه داشته باشد. متاسفانه این اقدام بودجه جاری و دائمی ندارد و هر زمان که بودجه‌ای برای خرید پروانه‌های چرا تامین شود این اتفاق صورت می‌گیرد.

واکنش ترامپ به انتخاب تونبرگ به عنوان شخصیت سال مجله تایم

رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب نوجوان فعال طرفدار محیط زیست به عنوان شخصیت سال مجله «تایم» را مضحک خواند.

 «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به انتخاب «گرتا تونبرگ» نوجوان فعال طرفدار محیط زیست به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۹ مجله تایم، در توییتر خود نوشت: «خیلی مسخره است. گرتا باید روی مشکل کنترل خشم خودش کار کند و بعد هم برود با دوستش فیلم ببیند. سخت نگیر گرتا. سخت نگیر.»

گرتا هم در واکنش در حساب توییترش، خود را اینطور معرفی کرده است: «نوجوانی که روی مشکل کنترل خشم خود کار می‌کند. در حال حاضر در حال تفریح و تماشای یک فیلم خوب با یک دوست است».

مجله تایم گرتا تونبرگ، نوجوان فعال محیط زیست را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۹ انتخاب کرده است. گرتا تونبرگ جوان‌ترین فردی است که به عنوان شخصیت سال این مجله انتخاب شده است.

محکومیت سه واحد دامداری آلاینده

 زهره عبادتی رئیس اداره محیط زیست ری گفت: در این رابطه متصدیان سه واحد دامداری بزرگ به دلیل دفع غیر بهداشتی فاضلاب و آلودگی آب های زیر زمینی و عدم مدیریت پسماندهای تولیدی و با توجه به شکایت این اداره به مرجع قضایی، به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

وی افزود: بر اساس حکم دادگاه، محکومیت حبس مشروط به انجام الزامات محیط زیستی از جمله احداث سیستم تصفیه فاضلاب در طول یکسال، تعلیق شده است.

معرفی معادن آلوده کننده محیط زیست در کاشان به مراجع قضایی

 بدنبال شکایات مردمی واصله به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان از وضعیت غیراصولی بهره برداری چند باب معدن فعال، کارشناسان پایش شهرستان با مراجعه به محل معادن کلیه معضلات زیست محیطی موجود را احصاء و طی اخطار نامه ای ضرورت رفع فوری تخریب  و آلودگی های مربوطه به بهره برداران ابلاغ شد.

توقیف سمند حامل چوب بلوط در کهگیلویه وبویراحمد

هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در این خصوص گفت: مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بویراحمد حین پایش درحاشیه منطقه حفاظت شده دنای شرقی , ارتفاعات مشرف بر روستای مهریان ( بونگاه) یک دستگاه خودروی سمند حامل قاچاق چوب بلوط را توقیف کردند.

هاشمی افزود: ازاین خودرو نزدیک به ۱ تن چوب قاچاق بلوط کشف شد.

«خشکسالی قرن» آبشار ویکتوریا را در آستانه نابودی قرار داد

خشکسالی در زیمبابوه آبشار ویکتوریا در مرز این کشور با زامبیا را در آستانه نابودی قرار داده است.

میانگین حجم آبی که از محل آبشار ویکتوریا عبور می کند طی سال جاری میلادی تقریبا ۵۰ درصد کاهش یافته است. به این ترتیب به نظر می رسد که تغییرات آب و هوایی یکی از جاذبه های گردشگری جنوب آفریقا را تهدید می کند.

آبشار ویکتوریا که یکصد متر ارتفاع دارد در مسیر رودخانه زامبزی قرار دارد. دانشمندان بر این باور هستند که تغییرات آب و هوایی دلیل کاهش حجم آب این رودخانه است.

خشکسالی کنونی در زیمبابوه طی یک قرن گذشته بی سابقه توصیف شده است.

کد خبر 400878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.