لایحه بودجه ۹۹ و داغ شدن قیمت‌ها در بازارهای کشور!

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ اما آنچه توانست تکان سنگینی به بازارهای کشور بدهد، تقدیم لایحه بودجه ۹۹ توسط رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنچه بر اقتصاد کشور در هفته اخیر گذشت، حاکی از یک جنب و جوش وصف ناشدنی در بین قیمت‌های بازارهایی همچون طلا، سکه، ارز و ... در کشور دارد.

تقدیم لایحه بودجه ۹۹ در روز یکشنبه هفته اخیر حکم روغن داغی داشت که که به پای بازارهای کشور ریخته شد و صدای سرخ شدن قیمت‌ها عجیب در آن به گوش می رسید! البته در پایان هفته یعنی همین روز گذشته گویا آب سردی بر پیکر قیمت‌ها ریخته شد و بازار کمی آرام گرفت.

در زیر برخی جزییات لایحه بودجه ۹۹ را می خوانیم:

  • براساس جزییات لایحه ۴۸۴ هزار میلیارد تومانی بودجه سال ۹۹؛ بودجه عمومی ۵۶۳.۸۲۹ میلیارد تومان، منابع عمومی ۴۸۴.۵۹۶ میلیارد تومان، درآمد اختصاصی دستگاه‌ها ۷۹ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات غیرانتفاعی نیز ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان است.

درآمدها ۲۶۱ هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های سرمایه ۹۸.۸ هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی‌های مالی ۱۲۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد.

همچنین درآمدهای مالیاتی با احتساب درآمد گمرکی ۱۹۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. در بخش هزینه‌ها جبران خدمت کارکنان که همان حقوق و دستمزد است نیز ۱۱۳ هزار میلیارد تومان تعیین شد.

دولت برای سال آینده پیش بینی فروش ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی کرده است. همچنین منابع حاصل از صندوق توسعه ملی که ناشی از کاهش سهم ۳۶ درصد به ۲۰ درصد است بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان برای هزینه در بودجه تعیین شده است.

یکی از خصوصیت‌های لایحه بودجه ۹۹، کاهش ۶۶ درصدی درآمدهای مورد انتظار از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است که به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد از محل فروش و واگذاری اوراق مالی و واگذاری شرکت‌ها آن را جبران کند.

  • محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاون رئیس جمهور در رابطه با این لایحه تصریح کرد: مهم‌ترین سیاست لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، موضوع جبران کاهش قدرت خرید مردم است که در قالب مهار تورم و استمرار پرداخت یارانه‌ها و پرداخت‌های جبرانی و نیز افزایش حقوق و دستمزد و همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها متبلور خواهد شد. در سال آینده هیچ نوع افزایش قیمتی در کالاها و خدمات اعمال نخواهد شد و نیز هزینه‌ها از طریق پول پرقدرت تأمین نخواهد شد و دارو و کالاهای اساسی با همان ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تأمین می‌شود.

وی همچنین یکی از اهداف مهم بودجه سال آینده کل کشور را تقویت تولید و اشتغال برشمرد و گفت : تدوین و تنظیم بودجه متناسب با قانون محاسبات عمومی انجام شده و پیش‌بینی منابع و مصارف واقع‌بینانه بوده و با کم‌ترین میزان وابستگی به منابع نفتی لحاظ شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان این‌که در شدیدترین شرایط اقتصادی کشور تلاش می‌کنیم که کم‌ترین فشار به مردم وارد شود، از همه مدیران این سازمان خواست که بعد از تقدیم بودجه به مجلس شورای اسلامی، در تبیین دقیق اهداف، اعداد و رویکردهای بودجه سال آینده در رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی اهتمام لازم را داشته باشند.

  • اما عقیده رضا اردکانیان وزیر نیرو در رابطه با این لایحه: لایحه بودجه ۹۹ با قانون بودجه ۹۸ تفاوت معناداری ندارد و امیدواری ما این است آنچه که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به قانون تبدیل می‌شود، بتواند به ما در سازوکارهای قانونی کمک کند.
  • در بودجه سال آینده و به منظور ساماندهی نیروی انسانی و کارکنان دولت و ایجاد انضباط مالی شرایط پرداخت حقوق کارکنان منوط به ثبت اطلاعات عمومی شده است.

براین اساس دستگاه‌های اجرایی که در قانون برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته و به نحوی از انحا بودجه عمومی استفاده می‌کنند مکلفند اطلاعات کارکنان رسمی، پیمانی و قرارداد کار معین و همچنین کارگری را تا پایان اردیبهشت‌ماه سال اینده در "سامانه کارمند ایران" ثبت و یا بروزرسانی کنند.

  • معاون فنی، زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به تفاوت‌های لایحه بودجه سال ۹۹ با قانون بودجه سال ۹۸، گفت: در لایحه بودجه سال آینده، استفاده از درآمدهای نفتی را کاهش دادیم و جایگزینی دیگر برای این درآمدها در نظر گرفتیم.

حمیدرضا عدل درباره لایحه بودجه سال ۹۹، اظهار کرد: امسال، سومین سالی است که بودجه را در شرایط تحریمی تحویل مجلس می‌دهیم. هم‌زمان نیز مقام معظم رهبری تکلیفی به دولت در ارتباط با اصلاح ساختار بودجه داشتند که قرار بود بخشی از آن در قالب بودجه سال ۹۹ و بخشی نیز طی سال‌های بعد صورت پذیرد.

  • عوارض خروج از کشور در سال آینده ۲۶۴ هزار تومان اعلام و مقرر شد ارقام تعیین شده به ازای سفر دوم ۵۰ درصد و به ازای سفر سوم به بعد ۱۰۰ در صد افزایش یابد.

دیگر اخبار اقتصادی مهم هفته اخیر به شرح زیر است:

** روابط عمومی بانک مرکزی در اطلاعیه ای از مشتریان شبکه بانکی خواست با مراجعه به سایت بانک خود از نحوه فعال‌سازی رمز پویا آگاه و اقدامات لازم را حداکثر تا پایان آذرماه ۹۸ انجام دهند.

** سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی به منظور مساعدت با صادرکنندگان، توافق کردند تمام صادرکنندگان سال ۹۷ تا پایان دی‌ماه سال جاری فرصت داشته باشند برای بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی سال یادشده نسبت به رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات مربوطه اقدام کنند.

** مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از مطالعات پنج طرح گردشگری در سدهای مهم کشور خبر داد و گفت: تا پایان سال فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌های گردشگری در سه سد کارون ۴، داریان و سردشت نهایی و منتشر خواهد شد.

** سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از محل اعتبار پیش بینی شده در بند (ﻫ) تبصره یک قانون بودجه، ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع کانون‌های بحرانی گرد و غبار و تپه‌های شنی در اختیار سازمان جنگل‌ها قرارگرفته است.

** معاون مسکن و ساختمان ضمن تشریح راهکارهای دولت برای کنترل بازار مسکن و اجاره بها گفت: ورود خانه‌های خالی به بخش عرضه مسکن با دو رویکرد تشویقی و بازدارنده در مدت دو سالی که محصولات مسکن اقدام ملی به بازار عرضه شوند، می تواند در نظام عرضه و تقاضای مسکن تاثیر مناسبی داشته باشد.

** معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اصفهان گفت: از ابتدای سال آبی تا به امروز (از ابتدای مهر تاکنون) در ایستگاه شاخص چلگرد ۲۶۳ میلیمتر بارندگی وجود داشته درحالی‌که سال گذشته در چنین روزی ۴۰۱ میلیمتر بارندگی و متوسط بلند مدت ۲۹۴ میلیمتر بود که به معنی ۳۴ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته است.

** عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع‌، معادن و کشاورزی ایران گفت: ‏یک سری تجهیزات که برای ما در بخش خصوصی آرزوست و نیاز به سرمایه هنگفت دارد در جهادهای دانشگاهی خاک می خورد.

** معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان گفت: جریان زاینده رود از بامداد شنبه شانزدهم آذرماه برای دومین بار در پاییز امسال به سمت تالاب گاوخونی رهاسازی شده است.

** مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از کاهش ۲۲ میلیون لیتری مصرف بنزین کشور با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در روزهای پایانی آبان ماه سال جاری خبر داد.

** رئیس اتاق صنعت و تجارت عمان در دیدار با رئیس اتاق ایران خواستار تهاتر کالا میان ایران و عمان شد و پیشنهاد داد تا با تشکیل کارگروهی فنی میان بخش خصوصی ایران و عمان، نحوه تحقق برقراری مکانیزم تهاتر کالا مشخص شود.

** رئیس کل بانک مرکزی گفت: از ۲۰ آذر  ماه محدودیت سقف یکصد میلیون تومان در ۲۴ ساعت برای تراکنش‌های هر شخص، در درگاه های غیر حضوری را اجرایی خواهیم کرد.

** معاون بهره برداری آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان گفت: تابستان امسال به ۲۵۵ روستای این استان آبرسانی سیار شد که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است‌.

** یک اقتصاددان گفت: زمانی گسترش مناطق آزاد به نفع اقتصاد است که تعرفه کالاها در این مناطق نزدیک به صفر شود تا سرمایه‌گذاران در این مناطق انگیزه برای  صادرات کالا به بازارهای بین‌المللی را داشته باشند در غیراین صورت منجر به افزایش واردات خواهد شد.

** مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: برخی از صنایع استان با استفاده از ۱۵ میلیون متر مکعب پساب، بخشی از نیاز آبی سالانه خود را برطرف می‌کنند.

هاشم امینی با بیان اینکه ظرفیت اسمی تولید پساب در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان اصفهان ۲۸۳ میلیون متر مکعب در سال است، اظهار کرد: سالانه در ۲۵ تصفیه‌خانه فاضلاب ۱۷۲ میلیون متر مکعب پساپ تولید می‌شود.

وی با اشاره به کیفیت پساب تولیدی در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب اصفهان گفت: پساب تولیدی در تصفیه‌خانه‌های اصفهان از لحاظ پارامترهای شیمیایی و میکروبی مطابق استاندارد تعریف شده از سوی سازمان محیط زیست کشور است و به مصارف صنعتی و کشاورزی غیر مثمر می‌رسد.

** رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: تولید دانش در برخی از بخش های کشاورزی بسیار ضعیف است و باید تولید دانش در بخش های مختلف این حوزه مهم اقتصادی افزایش پیدا کند.

کد خبر 400875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.