تاب‌آوری مقدمه توانمندی یک جامعه است

شهردار اصفهان گفت: تاب‌آوری مقدمه‌ای برای توانمندی هر جامعه است و با تقویت تاب‌آوری قطعاً شاهد کاهش استرس‌ها و عکس‌العمل‌های غیرمتعارف در مواقع بحران خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی عصر امروز (پنج شنبه) در نهمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری با اشاره به تاب‌آوری شهری، اظهار کرد: امروزه تاب آوری یک راهبرد مدیریتی است و باید بدانیم تاب آوری و توانمندی اگرچه نقاط مشترک بسیاری دارند، اما بایکدیگر متفاوت است.

تاب‌آوری اجتماعی رابطه ای معکوس با آسیب‌های اجتماعی دارد

وی با بیان اینکه تاب‌آوری می‌تواند روابط بین سیستم‌ها را افزایش دهد، افزود: باید بتوانیم در مواقع بحران با هم‌افزایی بر مشکلات غلبه کنیم البته در هیچ شرایطی امکان ندارد در شهرها از وقوع حوادث غیرمترقبه و خطرات تهدید کننده به طور کامل جلوگیری کنیم، اما می‌توان با توجه به موضوع تاب‌آوری آثار سوء زمان حادثه را کاهش دهیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه امروزه لازمه نظم در جامعه، تاب‌آوری در همه عرصه‌ها است، تصریح کرد: وقتی مردم و جامعه بتوانند آستانه تحمل خود را تا جایی بالا ببرند که قدرت استقامت و غلبه بر مشکلات را داشته باشند می توان گفت یک شهر تاب آور شده است.

وی در تعریف تاب آوری اجتماعی، گفت: این موضوع را می‌توان به ظرفیت تطبیق، سازگاری، توان مقابله با تنش‌ها و قدرت برخورد با موانع اجتماعی اتلاق کرد و این خود ظرفیتی است که شهر را برخوردار از قابلیتی خواهد کرد که پس از مواجه با هر رخدادی آغازی دوباره داشته باشد.

نوروزی با بیان اینکه در چنین فضایی شاخص‌های زیست پذیری و بهزیستی فرهنگی در شهر نمود پیدا می‌کند، افزود: تاب آوری اجتماعی رابطه ای معکوس با آسیب‌های اجتماعی دارد و در عین حال تأثیرات عمیق و مثبتی بر مشارکت ها و حمایت‌های مدنی دارد.

وی با تأکید بر اینکه جامعه تاب آور دارای سه ویژگی مثبت است، اظهار کرد: مقاومت بالا و ظرفیت غلبه بر مشکلات از ویژگی‌های همچنین توانایی سیستم‌های تاب آور برای غلبه بر شوک‌های احتمالی و قابلیت بازگشت به شرایط مناسب پس از حادثه از دیگر ویژگی‌های چنین شهری است.

شهردار اصفهان جامعه تاب آور را جامعه‌ای با ظرفیت سازگاری دانست و تصریح کرد: باید افراد جامعه با به کارگیری تجارب گذشتگان برای کاهش اثرات ناشی از تکانش‌ها بتوانند به موقع اقدامات لازم را انجام دهند همچنین باید چنین جامعه‌ای قدرت تغییرپذیری را داشته باشد و این نوع ظرفیت، ناظر بر توانایی‌های افراد برای تغییر ساختارهای وسیع خواهد بود.

مفهوم تاب‌آوری در برنامه ۱۴۰۵ شهرداری اصفهان 

وی تاب آوری را یک راهبرد مدیریتی دانست و گفت: پرداختن به بحث تاب آوری یک ضرورت صورت بندی بهزیستی فرهنگی در شهرها است و شهرداری با عزمی جدی درصدد تقویت شاخص‌های تاب آوری برای ایجاد یک جامعه تاب آور است.

نوروزی با تأکید بر اینکه اصطلاح تاب آوری در برنامه ۱۴۰۵ شهرداری اصفهان به عنوان یک هدف وارد شده است، خاطرنشان کرد: همه مدیران و بخش های شهرداری مکلف به پیگیری مولفه‌های تاب آوری در حوزه مسئولیت خود شدند و امیدواریم با افزایش تاب‌آوری جامعه شاهد توانمندی همه شهروندان در برابر ناملایمات اجتماعی و آسیب‌ها باشیم.

وی تاب آوری را مقدمه‌ای برای توانمندی هر جامعه دانست و اظهار کرد: با تقویت تاب آوری قطعاً شاهد کاهش استرس‌ها و عکس العمل‌های غیرمتعارف در مواقع بحران خواهیم بود و می‌توانیم از بحران ها برای دستیابی به فرصت‌هایی طلایی استفاده کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه می‌توانیم در شرایط بحرانی از حالت غیرمتوازن و ناموزون به یک حالت متعادل اجتماعی برسیم، تصریح کرد: در جایگاه جدید باید بتوانیم قبل از بحران در مسیر امنیت، سلامت و آسایش مردم که از عناصر حداقلی نظم عمومی است گام برداریم که امیدواریم چنین جلسات علمی در کنار تجارب عملی مدیریت شهری ما را به سمت جامعه‌ای تاب آور و موفق سوق دهد.

کد خبر 400858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.