لزوم مقاوم سازی سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی 

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان گفت: مقاوم سازی سازه های موجود به روش طرح های نوین و اقدامات نظام مهندسی از ابزارهای تاب آوری سیستم است که در این راستا هم طبق سند تدوین باید سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی و مکان های آموزشی غیرمقاوم شامل مدارس را مقاوم کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور شیشه فروش در نهمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری، اظهار کرد: بعد از صنعتی شدن جهان کشورها مقوله هایی چون شهر ایمن و تاب آور را به منظور مقابله با رخدادها و حوادث غیرمترقبه مطرح کردند.

وی با بیان اینکه هدف ایجاد این شاخص های مقاومت در برابر حوادث است، افزود: در سال ۲۰۱۵ سران کشورهای مختلف دور هم جمع شدند برای اینکه اقداماتی تا سال ۲۰۳۰ را هدف گذاری و برنامه ریزی کنند که کشور ما هم با پیوستن به این قرارداد همراهی خود را اعلام کرد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان با تاکید بر اینکه در شهر ایمن و تاب آور به دنبال شهروند ایمن و آشنا با اصول ایمنی هستیم، تصریح کرد: شعار "سلامت برای همه و همه برای سلامت" شعار مهمی است که در راستای این شعار قدم بر می داریم چرا که ایران در خط کمربند زلزله خیزی آلپ، هیمالیا قرار دارد.

وی با اشاره به لزوم تعیین وظایف در شهر ایمن، گفت: در این سند که به عنوان چشم انداز برای کشور ما ابلاغ شد وظیفه اصلی دولت، آموزش همگانی مقابله با حوادث و پیش بینی ساختارهای خطر عنوان شده است.

شیشه فروش با تاکید بر اینکه برای داشتن شهر ایمن و تاب آور نیازمند برنامه مدون با ملاحظات زیست محیطی هستیم، اظهار کرد: ۸ آذرماه روز پناه گیری صحیح در برابر زلزله نامگذاری شده است که در راستای اهداف شهر ایمن نیازمند مدرسه، دانش آموز و شهروند ایمن هستیم که مدارس را به عنوان پایگاه های مقابله و مدیریت بحران محلات تعیین کردیم تا افراد با اصول پناه گیری صحیح و ایمن در زمان زلزله آشنا شوند.

وی با بیان اینکه چک لیست مخاطرات محتمل در مدارس را تهیه کردیم، افزود: با آموزش دانش آموزان و اولیا و مربیان سعی در اجرای این طرح داریم همچنین برای دستیابی به شهر ایمن نیازمند فعال شدن سیستم های هشدار هستیم.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان در این زمینه اظهار کرد: ایجاد سیستم های هشدار جوی برای اعلام مخاطرات را با همکاری مرکز ژئوفیزیک تهران دنبال کردیم همچنین به دنبال آموزش جامعه به غیر از مدارس در مجتمع های مسکونی، کارخانجات و صنوف مختلف برای رسیدن به شهر ایمن هستیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش رفتار مناسب در مواقع بحران طی ۱۰ سال گذشته در مدارس استان اجرا شده است، تصریح کرد: نتیجه این امر را در سیل فروردین ماه به وضوح دیدیم همچنین تاکید بر ساخت و سازهای ایمن هم یکی دیگر از اهداف ما است.

شیشه فروش آموزش صنوف و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی را مهم دانست و گفت: مقاوم سازی سازه های موجود به روش طرح های نوین و اقدامات نظام مهندسی از ابزارهای تاب آوری سیستم است که در این راستا هم طبق سند تدوین باید سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی و مکان های آموزشی غیرمقاوم شامل مدارس را مقاوم کنیم.

وی با تاکید بر انعقاد قراردادهایی با دیگر شهرهای جهان در زمینه اهداف برنامه توسعه پایدار، خاطرنشان کرد: از عمده طرح های مهم در اصفهان طرح سالم سازی هوا بود که دانش آموزان و عموم مردم به کمک اجرای این طرح آمدند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان با اشاره به رتبه برتر این استان در کشور در زمینه مدیریت بحران و مقابله با حوادث غیرمترقبه، اظهار کرد: سه کلید طلایی در مدیریت بحران وجود دارد که پیشگیری قبل از وقوع، اولین کلید طلایی در این موضوع است و دومین موضوع ایجاد انسجام همگانی برای اجرای طرح های مدیریت بحران است.

شیشه فروش تاکید کرد: در خصوص تدوین برنامه خطرپذیری با هدف شناسایی حوادث تمام استان را مورد نظر داریم و در این زمینه هم سامانه ای برای ثبت نام اعضا برای اجرای طرح شهر ایمن در نظر گرفته شده که دانشجوایان می توانند در آن ثبت نام کنند.

کد خبر 400846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.