سیگار کشیدن عمده ترین عامل سرطان دهان است

اضافه ‌وزن ۶۰ ایرانی های بالای ۱۸ سال، مصرف آسپرین ‌و کاهش ریسک سرطان ‌در افراد چاق، تاثیر پیاده‌روی در کاهش فشار خون، کشیدن ‌سیگار عمده‌ترین علت سرطان دهان ‌و دیابت نوع یک اختلال عملکرد مغزی در کودکان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به روند نگران‌کننده چاقی ‌در کشور، اظهار کرد: حدود ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند. در عین حال میزان چاقی در زنان دو برابر مردان است و در کودکان زیر پنج سال ‌و نوجوانان و دانش‌آموزان هم شاهد روند رو به افزایش چاقی ‌هستیم.

عبداللهی ‌افزود: به طوری که بر اساس مطالعات وزارت بهداشت حدود ۲۲ درصد دانش‌آموزان بین هفت تا ۱۸ سال دچار اضافه وزن و چاقی بوده و حدود ۲۰ درصدشان هم مبتلا به چاقی شکمی هستند. بنابراین روندی افزایشی را در ارتباط با اضافه وزن و چاقی در کشور اعم از شهر و روستا و در گروه‌های سنی مختلف شاهدیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره چاقی، ‌گفت: مهمترین علت آن الگوی نامناسب غذایی، مصرف بیش از اندازه قند، نمک و چربی، غذاهای چرب و سرخ شده، فست‌فودها، ‌نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های قندی و شیرین است. علاوه بر این تحرک بدنی ناکافی هم از دیگر علل بروز چاقی تلقی می‌شود. در کشور ما کم‌تحرکی هم در کودکان، هم در نوجوانان و هم در بزرگسالان شایع است. به این دو علت روند افزایشی چاقی را در کشور شاهد هستیم.

کشیدن سیگار عمده‌ترین علت سرطان دهان

 کسانی ‌که ‌سیگار می‌کشند به طور میانگین نسبت ‌به افرادی که سیگار نمی‌کشند، چهار برابر احتمال ابتلا ‌به ‌سرطان دهان ‌در بین آنها افزایش می‌یابد ‌و این ‌درحالی ‌است ‌که تنها نیمی از افرادی که ‌مبتلا به سرطان دهان می‌شوند، حدود پنج سال بعد از تشخیص این بیماری زنده ‌خواهند ماند.

سیگار کشیدن، علت عمده‌ بروز بیماری‌های ‌لثه ‌است ‌و لثه و استخوان‌هایی ‌که از دندان حفاظت می‌کنند را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد. سیستم ایمنی بدن نقش ‌مهمی در کاهش میکروب‌های مضری که ‌می‌توانند باعث بروز این بیماری‌ها شوند، دارد. همچنین سیگار کشیدن ‌با تاثیری که بر سیستم ایمنی بدن می‌گذارد، بدن را برای مقابله با میکروب‌ها کم توان کرده و لثه‌ها با احتمال بیشتری در معرض عفونت‌ها قرار می‌گیرند.

علاوه‌ بر آن، میکروب‌ها می‌توانند با چسبیدن ‌به ‌مکانی که لثه ‌به دندان پیوسته شده است، باعث ‌بروز مشکل شده ‌و در آنجا به علت وجود یک فضای ‌عمیق ‌باعث ‌تشکیل «پاکت پریدنتال» شوند. وجود این فضا به این معنا است که محافظت کمتری برای نگه‌ داشتن دندان‌ها در مکان خودشان وجود دارد و در نتیجه احتمال بیشتری برای لق شدن دندان‌ها وجود دارد. خونریزی لثه‌ها یک نشانه رایج برای این مسئله است، ‌ با این حال در افراد سیگاری، نیکوتین، جریان خون را در لثه‌ها کاهش می‌دهد و این ذخیره خون ضعیف، علائم را محو می‌کند؛ علائمی که در حالت عادی می‌تواند سرنخی برای تشخیص شروع این بیماری‌ها باشد.

بنابر اعلام بنیاد بیماری‌های خاص، با ترک ‌سیگار طی سه تا پنج سال احتمال ابتلا به سرطان دهان به نصف کاهش یافته و با گذشت زمان و به مرور این احتمال کاهش خواهد یافت. با متوقف کردن مصرف ‌سیگار، بدن افراد قادر خواهد بود که با میکروب‌هایی که منجر به بیماری‌های لثه می‌شوند مقابله کند و حرکت جریان خون به سمت لثه‌ها افزایش خواهد یافت که به سالم ماندن لثه‌ها کمک می‌کند.

تاثیر پیاده‌روی در کاهش فشار خون

امروزه به علت استرس و بی‌تحرکی یکی از بیماری‌های شایع در کشور ما فشار خون بالاست. مطابق تحقیقات انجام شده میزان فشار خون نرمال یا مطلوب کمتر از mm Hg ۸۰/۱۲۰ است. متاسفانه امروزه یکی از بیماری‌های شایع در کشور ما فشار خون بالاست که نتیجه آن در عصر تکنولوژی نمی‌تواند چیزی جز استرس و بی تحرکی باشد. فشار خون بالا یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش مرگ و میر انسان‌ها است و با اینکه علائم ظاهری ندارد، اما همواره پیامدهای ناگواری مانند حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیوی گریبانگیر آن است.

یکی ‌از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از این معضل تغذیه مناسب، مفید ‌و پیروی از رژیم‌های غذایی سالم است. انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب ‌و مداوم با شدت ‌تمرین متوسط طی ‌چهار تا پنج هفته می‌تواند تاثیر زیادی در پایین آوردن فشار ‌خون انسان داشته باشد. یکی از مناسب‌ترین ورزش‌ها برای افراد مبتلا به فشار خون بالا انجام حرکات هوازی و پیاده روی‌های تند و قدرتی در هفته به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است که فرد بعد از انجام آن احساس خوب بودن خواهد داشت.

مصرف آسپرین ‌و کاهش ریسک سرطان در افراد چاق

محققان می ‌گویند مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین ریسک مرگ ناشی از سرطان، به خصوص در افراد دارای اضافه وزن، را کاهش می دهد. مطالعه نشان می دهد مصرف سه بار یا بیشتر آسپرین در هفته با کاهش ریسک مرگ ناشی از سرطان و همچنین مرگ به هر دلیل دیگری مرتبط است. نتایج نشان می دهد تاثیر حفاظتی آسپرین در افراد دارای اضافه وزن با شاخص توده بدنی ۲۵ تا ۲۹.۹، به مراتب مشهودتر است.

«هولی لومنز کروپ»، سرپرست ‌تیم ‌تحقیق از موسسه ملی ‌سرطان آمریکا، در این ‌باره، گفت: «تمرکز اولیه ما بر سرطان کلورکتال بود، چراکه شواهد زیادی نشان می دهد مصرف آسپرین ریسک مرگ ناشی از سرطان های دستگاه گوارش را کاهش می دهد.»

این نتایج از توصیه سازمان خدمات پیشگیرانه آمریکا حمایت می کند که اعلام کرده افراد ۵۰ تا ۵۹ ساله که با مشکل خونریزی مواجه نیستند بهتر است به منظور پیشگیری از سرطان روده بزرگ، آسپرین با دوز پایین مصرف نمایند.

هنوز کسی علت تاثیر حفاظتی آسپرین را در این مورد نمی داند، اما به گفته لومنز کروپ، «شواهد حاکی از عملکرد ضدالتهابی این دارو است.»
وی در ادامه  افزود: «سرطان های دستگاه گوارش، سرطان های به شدت مرتبط با التهاب هستند و از اینرو، آسپرین هم بیشترین تاثیر را بر سرطان های این ناحیه از بدن دارد.»

به گفته محققان، مصرف آسپرین تنها روش یا بهترین راه کاهش ریسک سرطان کلورکتال نیست، بلکه حفظ وزن سالم، تحرک فیزیکی، ترک سیگار و مصرف کمتر گوشت قرمز هم می تواند به کاهش این ریسک کمک کند.

دیابت نوع یک و اختلال عملکرد مغزی ‌در کودکان

یک مطالعه انجام شده توسط محققان دانشکده پزشکی ‌دانشگاه "استنفورد" نشان داده است که کودکان مبتلا به دیابت نوع یک تفاوت‌های ظریف اما مهمی در عملکرد مغز در مقایسه با افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند، نشان می‌دهند.  این مطالعه همچنین گزارش داد که الگوهای غیرطبیعی فعالیت مغزی در کودکانی که مدت بیشتری است به دیابت مبتلا هستند، بیشتر دیده می‌شود. "لارا فولند راس" محقق ارشد تحقیقاتی در مرکز تحقیقات علوم مغزی استنفورد، گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد در کودکان مبتلا به دیابت نوع یک، مغز به اندازه لازم کارآمد نیست.

وی افزود: نتیجه‌گیری مطالعه ما این است که به رغم توجه بسیاری از متخصصان غدد درون ریز به این گروه از بیماران و پیشرفت‌های واقعی در دستورالعمل‌ها و درمان‌های بالینی، کودکان مبتلا به این نوع دیابت هنوز در یادگیری و مسائل رفتاری مشکل دارند که احتمالاً با بیماری آنها در ارتباط است.

کد خبر 400840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.