کمیته نما در شورای شهر اردبیل تشکیل شود/ اصفهان و یزد الگوی سیما و منظر شهری

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر اردبیل گفت: ضروری است لایحه ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری و تشکیل کمیته نما با رویکردی متفاوت در شورای شهر ارائه و زمینه اجرای آن فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا غریبی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اردبیل اظهار کرد: در دومین اجلاس سراسری کمیسیون‌های معماری و شهرسازی که با محوریت کلانشهرها برگزار شد، یکی از معضلات اصلی شهرها عدم ساماندهی نماهای شهری اعلام شد تا براساس یک برنامه‌ریزی و هدفگذاری مشخص در این حوزه ساماندهی و مدیریت مطلوب به انجام برسد.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد یک مدیریت جامع در حوزه نمای شهری، افزود: در صورت تحقق این امر دیگر کسی به خود اجازه نمی‌دهد به دلخواه در احداث ساختمان‌ها نما اجرا کند.

عضو شورای اسلامی شهر اردبیل با بیان اینکه نماهای اجرا شده در اردبیل هیچ سنخیتی با فرهنگ، تاریخ، تمدن و اصالت شهر دارالارشاد اردبیل ندارد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر اغلب نماهای رومی اجرا می‌شود که این رویه زنگ خطر را برای همه ما به صدا درآورده که بعد از 20 سال هیچ اثری را از معماری ایرانی – اسلامی دیگر شاهد نباشیم.

وی ادامه داد: در شهر اردبیل اغلب نماهای سنگی اجرا می‌شود که گاه در ساختمان‌های بلندمرتبه‌سازی شده این نماها به رغم نظارت نظام مهندسی غیراستاندارد به نظر می‌رسد در حالی که باید طرحی جامع و کامل در این زمینه با محوریت شهرداری اردبیل تهیه شود تا نماهای ساختمان‌ها یک وضعیت آراسته به خود بگیرد.

غریبی خاطرنشان کرد: با هدف جلوگیری از بروز ناهماهنگی بصری در فضاها و کالبد شهری و به منظور ساماندهی و ارتقای نماهای شهری ضروری است لایحه ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری و تشکیل کمیته نما با رویکردی متفاوت در شورای شهر ارائه و زمینه اجرای آن فراهم شود.

وی ضرورت بررسی نماهای ساختمانی را در فرآیند صدور پروانه ساختمانی یادآور شد و اضافه کرد: در این زمینه باید از نظرات علمی و تخصصی صاحبنظران در طراحی شهری و معماری خارج از مجموعه مدیریت شهری استفاده کرد.

غریبی ادامه داد: در برخی از شهرها نظیر اصفهان و یزد اقدامات خوبی در راستای اجرایی شدن ضوابط نمای ساختمان‌ها انجام شده اما در شهر اردبیل ما از این حیث و در بهبود سیما و منظر شهری وضعیت مطلوبی نداریم.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر اردبیل تصریح کرد: لازم است در طرح تفصیلی درخصوص نمای ساختمان‌ها دیدگاهی متفاوت اعمال شود تا در شهر اردبیل از ساخت و سازهای دندانه‌ای جلوگیری شده و ضوابط خاص در طراحی ساختمان‌ها و نماها تدوین و عملیاتی شود.

کد خبر 400832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.