تولید دانش در بخش کشاورزی باید افزایش پیدا کند

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: تولید دانش در برخی از بخش های کشاورزی بسیار ضعیف است و باید تولید دانش در بخش های مختلف این حوزه مهم اقتصادی افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاهرخ رمضان نژاد امروز پنج شنبه_۲۱ آذرماه_ در همایش کشاورزی قراردادی که در محل سالن همایش های اتاق بازرگانی، صنایع‌، معادن و کشاورزی اصفهان، برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالیم که تامین غذای سفره های‌مان توسط خودمان صورت می گیرد و به رغم تهدید دشمنان به ایجاد قحطی در ایران، امروز شاهد مازاد غذا در کشور هستیم.

وی افزود: ماموریت اصلی ما امنیت غذایی است و باید توجه کنیم که از عناصر و عوامل اصلی تولید غذا و کشاورزی یعنی آب و هوا، مراقبت و حفاظت کنیم و آب را با بهینه ترین روش استفاده کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه بکارگیری دانش روز موجب صیانت از امنیت غذایی کشور می شود، خاطر نشان کرد: برای پایداری کشاورزی باید به مزرعه و پس از مزرعه توجه کنیم و باید برای نظام تولید و نظام بازار از آخرین دستاوردها و تکنولوژی های روز دنیا استفاده کنیم. نظام بازار کشاورزی کشور از نظام تولید جا مانده است و ظرفیت های عظیمی در این حوزه باید شکل بگیرد تا بتوانیم شاهد رونق کشاورزی باشیم.

رمضان نژاد اضافه کرد: متاسفانه نظام بازار ما از یک عقب ماندگی فنی رنج می برد و پس‌زدگی تولید یکی از اثرات این عقب ماندگی است. البته کشاورزی قراردادی یکی از عوامل ظرفیت زا برای این جاماندگی است.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ادامه داد: روی دیگر دانایی، توانایی است و در سازمان نظام مهندسی به عنوان یک نهاد علمی، ورود سرمایه های مردمی به بخش کشاورزی و تولید و مصرف دانش هستیم. جریان دانش در بخش کشاورزی می تواند به کشاورزان ما کمک کند که بتوانند از هر یک دانه، هزاران دانه برداشت کنند. تلاش می کنیم که دروازه صدور مجوز ها، دروازه فرش قرمز برای سرمایه گذاران باشد.

رمضان نژاد خاطرنشان کرد: تنها سازمانی در کشور هستیم که تعرفه خدمات سال ۹۷ و سال ۹۸ در آن تغییری نکرده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تصریح کرد: بهره وری باید با مردم دنبال شود و یکی از راه های رونق تولید در کشور بهره وری مردمی است که با اتکا به ظرفیت های خصوصی گسترش سهم بری دانش از تولید امکان پذیر است. حاصل مهندسی شدن بازار کشاورزی کشور، توسعه پایدار، امنیت غذایی و ایجاد ظرفیت های شغلی است.

احمد صفی، مشاور معاون و رئیس ستاد معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این همایش با اشاره به رشد اقتصادی منفی کشور، گفت: بخش کشاورزی بیش از پنج درصد رشد مثبت را تا ماه جاری امسال تجربه کرده است و همواره این سوال برای ما وجود دارد که چرا تفاوت زیادی میان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده محصولات کشاورزی وجود دارد.

وی افزود: یکی از راه های نجات بخش کشاورزی استفاده از الگوی کشاورزی قراردادی است و ایجاد تشکل های کشاورزی نیز یکی از راهکار های نجات این بخش بود که متاسفانه بخش زیادی از انتظارات تولیدکنندگان را برآورده نکرد.

کد خبر 400830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.