صنایع مدرن کشاورزی در انبارها خاک می‌خورد

مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: صنایع مدرن و بروز کشاورزی در کشور وجود دارد که به دلیل ضعف های مدیریتی از آنها استفاده نمی شود و در انبارها خاک می خورند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد خالدی امروز پنجشنبه _۲۱ آذرماه_ در همایش کشاورزی قراردادی که در محل سالن همایش های اتاق بازرگانی، صنایع‌، معادن و کشاورزی اصفهان، برگزار شد، اظهار کرد: حرکت از کشاورزی سنتی به تجاری هدف اصلی کشاورزی قراردادی با تمرکز بر بخش تولید است و بسیاری از نظریه های اقتصادی افزایش سهم کشاورزی از اشتغال در هنگام توسعه را نقض می کنند.

وی افزود: یک درصد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده از سوی بخش کشاورزی تامین می شود و بیش از ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور از طریق تجارت کشاورزی به وجود می آید. باید افراد و مراکزی را در بخش کشاورزی تربیت کنیم که بجای تمرکز بر میزان تولید، به تجارت و اقتصاد کشاورزی توجه داشته باشند.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کمبود تسهیلات مشکل کشاورزان نیست و نحوه صرف آن معضل اصلی بخش کشاورزی است، تصریح کرد: کشاورزی قرار دادی بر جریان فیزیکی کالاها، جریان اطلاعات و جریان مالی تمرکز دارد و مخفی کردن اطلاعات در بخش کشاورزی گاها موجب به وجود آمدن حاشیه های قیمتی شده است. کشاورزی قراردادی به عنوان یک نهاد می تواند برای کشاورزان سودآور باشد و آنها را به بازار های جدید پیوند دهد. از مزیت های کشاورزی قراردادی می توان به قیمت و بازار تضمینی برای محصولات تولیدی، معرفی فناوری های جدید، نظارت بر محصول و تامین نهاده در مواقع ایمن، توزیع ریسک های کشاورزی و تجاری شدن کشاورزان کوچک اشاره کرد.

خالدی اضافه کرد: تولید محصولات خاص از طریق استفاده از فناوری های نوین یکی دیگر از مزیت های کشاورزی قراردادی است و تنوع محصولات در کشاورزی قراردادی به صورت قابل توجهی افزایش پیدا می کند. الگو های مختلفی برای بکارگیری کشاورزی قراردادی وجود دارد و بر اساس شرایط محیط زیستی و اقتصادی هر کشور از این الگو ها استفاده می شود. الگوهای متمرکز، مزرعه هسته ای، غیر رسمی، واسطه ای و چندگانه از جمله مهمترین الگوهای بکارگیری کشاورزی قراردادی در کشورهای پیشرفته جهان است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که همواره برای کشاورزان وجود دارد، نحوه و میزان دسترسی به نهاده های کشاورزی است و باید در این بخش فعالیت ویژه ای داشته باشیم. مشخصات بازار، منابع، مدیریت، درآمد و مالکیت زمین چارچوب های قرارداد های کشاورزی نوین را تشکیل می دهد. تامین مالی زنجیره ارزش برای کشاورزی خرد و روستایی بسیار حائز اهمیت است. صنایع مدرن و بروز کشاورزی در کشور وجود دارد که به دلیل ضعف های مدیریتی از آنها استفاده نمی شود و در انبارها خاک می خورند.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: لیست تمرکزگرایی محصولات کشاورزی به تفکیک استان های کشور تهیه شده و گیاهان دارویی، گل محمدی، ماهیان زینتی، سیب زمینی، پیاز و انواع گوشت از جمله محصولات کشاورزی است که باید در استان اصفهان روی تولید آنها تمرکز شود. تنوع بخشی ابزارهای مدیریت ریسک در بخش های کشاورزی وظیفه صندوق بیمه کشاورزی است و باید به صورت جدی پیگیری شود.

کد خبر 400829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.