بهترین ایده‌ها برای ایجاد شهر پایدار

رشد سریع جمعیت و توسعه شهری در چند دهه اخیر، افزایش مصرف منابع طبیعی، دفع مواد زائد و آلودگی هوا را همراه داشته است که رفع این مشکلات طراحان شهری را به سمت ایجاد شهرهای پایدار سوق داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر پایدار یا محیط زیستی به مکانی گفته می‌شود که در آن انرژی، آب و منابع تجدید پذیر به میزان حداقل مصرف می‌شود. مصرف کم انرژی، آب و منابع تجدید پذیر منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا می‌شود. در دهه اخیر معماران و طراحان شهری تلاش کرده‌اند استراتژی‌هایی سازگار با طبیعت بکارگیرند تا شهرها را به بهترین شکل ممکن طراحی کنند و پایداری را برای آن به ارمغان آورند. این افراد روزانه ایده‌هایی خلاقانه برای ایجاد پایداری شهرها ارائه می‌دهند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها پرداخته می‌شود.

پیاده‌روهایی که الکتریسیته تولید می‌کند

یکی از جالب‌ترین ایده‌هایی که در خصوص ایجاد شهر پایدار تاکنون شکل گرفته است احداث پیاده‌روهایی است که از خود انرژی تجدید پذیر تولید می‌کنند. گروهی از معماران بریتانیایی در قلب شهر لندن پیاده‌رویی به مساحت ۱۰ مترمربع احداث کرده‌اند که از خود انرژی پاک تولید می‌کند. این پیاده‌راه‌ها انرژی جنبشی حاصل از قدم زدن عابران را به الکتریسیته‌ای تبدیل می‌کند که با تأمین انرژی مورد نیاز سیستم‌های روشنایی نصب شده در دو طرف پیاده‌رو باعث روشن‌سازی مسیر عابران می‌شود.

درخت‌هایی مصنوعی که هوا را پاک می‌کند

رشد جمعیت در بسیاری کلانشهرهای جهان باعث افزایش سکونتگاه‌ها و کاهش فضای سبز آن‌ها شده است. در نتیجه نبود فضای سبز کافی در این کلانشهرها کیفیت هوای آن‌ها در چند دهه اخیر بسیار کاهش یافته است و اغلب شهرهایی بسیار آلوده به وجود آمده است. گروهی از معماران بریتانیایی برای مقابله با این مشکل درخت‌هایی مصنوعی ایجاد کردند که بسیار شبیه به بیلبوردهای الکترونیکی است. با این حال یک تفاوت اساسی بین این نوع درخت و بیلبوردهای الکتریکی وجود دارد و این است که سطح درخت‌های مصنوعی پوشیده از خزه‌های سبز است که آلاینده‌های هوا را تصفیه می‌کند. جالب است بدانید که کارکرد هر یک از این درخت‌های سبز مصنوعی با عملکرد ۲۷۵ درخت واقعی برابری می‌کند.

نرم افزاری که افراد معلول را هدایت می‌کند

بدون شک زندگی برای افراد نابینا و ناشنوا به خصوص در مناطق ناآشنای یک شهر جدید بسیار مشکل است. با این حال، متخصصان نرم افزاری به نام Loud Steps طراحی کرده‌اند که از طریق تعیین مسیر گام به گام یا یک مرکز تماس زبان اشاره، این افراد را تا رسیدن به مقصد نهایی خود هدایت می‌کند. جالب این که این نرم افزار بسیار کاربردی افراد نابینا و ناشنوا را از نزدیک‌ترین و راحت‌ترین مسیر ممکن به مقصد می‌رساند و به گونه‌ای طراحی شده است که به این افراد کمک می‌کند که محیط اطراف را در ذهن خود مجسم کنند.

وب‌سایتی که غذای سالم و خوشمزه پخش می‌کند

یک طراح آمریکایی وب سایتی جالب به نام Foodisch طراحی کرده است که در آن افراد پس از عضویت می‌توانند با آشپزهای مشهور ارتباط مستقیم برقرار کنند و غذای مورد علاقه خود را سفارش دهند. طراح آمریکایی در اکتبر سال ۲۰۱۶ ایده خود را در برلین، پایتخت آلمان، پیاده کرد اما در دسامبر همان سال Foodisch به یک وب سایت جهانی تبدیل شد تا مردم در سراسر دنیا از خدمات آن بهره ببرند.

پیوند ورزشکاران با طبیعت

شاید برای بسیاری از ورزشکاران فعالیت در مکانی مملو از دستگاه‌های ورزشی و موسیقی خیلی جذاب به نظر نرسد، یکی از طراحان کانادایی به نام Matt Morley تصمیم گرفت عناصر طبیعی و ورزشی را با هم تلفیق کند تا محیطی ایجاد کند که مردم را بیشتر به سمت انجام فعالیت‌های جسمی جذب کند. تا به امروز، تنها ورزشگاهی که با این ویژگی ساخته شده است در شهر کلگری کانادا قرار دارد اما پیش بینی شده است که این ایده جالب به زودی در سراسر دنیا گسترش یابد.

کد خبر 400808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    0 0
    خیلی مونده تا به ابتدایی ترین ابتکارای اونا برسیم