۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
زباله‌دانی که استادیوم شد!

در یکی از دفن‌ گاه‌های زباله در لاگوس نیجریه سازه‌ای چند منظوره از جنس بامبو احداث شده است که پایداری را برای این منطقه به ارمغان می‌آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلانشهر لاگوس، شهری بندری و پایتخت سابق نیجریه، در سراسر جهان به رشد سریع شهرت دارد و بنابراین با مشکلات زیادی نظیر آلودگی هوا و دفن بی رویه زباله مواجه شده است. در رقابتی که به منظور یافتن راه حل در خصوص زباله‌ها بین برنامه ریزان شهری برگزار شد، گروهی از این افراد تصمیم گرفتند محل دفن زباله‌ها در یکی از مناطق پیرامون شهر را به ساختمانی چند منظوره تبدیل کنند.

سازه چند منظوره جدید که "استادیوم بامبویی" نام گرفت طرحی پایدار است که در آن از یک زمین متروکه، که در گذشته به عنوان دفن‌ گاهی برای زباله‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، برای ایجاد یک ساختمان آینده‌نگر برای برقراری پیوند بین مردم و طبیعت بهره گرفته شده است.

از سال ۱۹۹۲ به بعد مسئولان شهر لاگوس زمینی به مساحت بیش از ۴۰۰ هزار متر مربع را در حاشیه‌های شهر به دفن زباله‌ها  اختصاص داده بودند و مواد زائد و پسماندهای شهر را به این منطقه انتقال می‌دادند. با این وجود، در سال گذشته رشد بی رویه جمعیت معماران و طراحان شهری را به توسعه سازه‌های پایدار در این منطقه سوق داد و ساخت‌وسازهای زیادی در آن شروع به کار کرد. از بهترین نمونه‌های ساخت‌وساز در دفن ‌گاه زباله احداث استادیومی پایدار بود که قرار است به عنوان یک ساختمان چند منظوره مورد استفاده قرار گیرد.

"استادیوم بامبویی" از سازه‌های مدولاری تشکیل شده که قرار است میزبان مکان‌های عمومی نظیر فروشگاه‌ها، یک مدرسه، سینما، زمین‌های ورزشی، خرده ‌فروشی‌ها، رستوران‌ها و کارگاه‌های آموزشی باشد. در نتیجه "استادیوم بامبویی" نه تنها به عنوان یک زمین بازی برای برگزاری مسابقات فوتبال محلی و بین‌المللی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، بلکه می‌تواند برای رویدادهای مختلف و دیگر اهداف در تمام طول سال، ساکنان شهر لاگوس را بهره‌ مند کند.

معماران در ساخت "استادیوم بامبویی" لاگوس از بامبو به عنوان ماده اصلی بهره گرفتند و در اطراف سازه محوطه‌ها و فضاهایی مملو از گیاهان و درختان سبز احداث کردند تا علاوه بر ایجاد پایداری در منطقه به کاهش آلودگی هوا در منطقه کمک کنند. این سازه به گونه‌ای انعطاف پذیر طراحی شده است که قابلیت تغییر شکل، اضافه یا کم کردن فضای جدید را دارد.

کد خبر 400799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.