غرفه‌های خالی، شهروندان سرگردان

آگاهی‌رسانی به موقع به شهروندان در خصوص اقدامات مدیریت شهری و شفاف‌سازی درباره علل تاخیر در اجرای طرح‌ها یا انجام اموری که قانونا بر عهده مدیریت شهری است، سبب سرگردانی شهروندان و گاه طرح شائبه‌هایی از سوی آنان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نهادهای عمومی جهت خرید و فروش کالا یا خدمات مکلف به انجام تشریفاتی هستند که در مرحله خرید باید با رعایت تشریفات مناقصه و در مرحله فروش باید با رعایت تشریفات مزایده انجام شود. بر اساس تعریف قانونی از شهرداری که این دستگاه را در شمار نهادهای عمومی غیردولتی طبقه‌بندی می‌کند، شهرداری نیز مشمول این قاعده بوده و مستثنی نیست.

مهمترین سند قانونی در این زمینه قانون برگزاری مناقصات است که به عنوان قانون مرجع در کنار آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها به عنوان مقرره قانونی خاص، شرایط برگزاری مزایده‌ها و مناقصات شهرداری را معین می‌کند.

هر چند گاه در عمل سازمان‌ها و نهادها و از آن جمله شهرداری‌ها در انجام مناقصات و مزایده‌ها از مندرجات قانون تخطی می‌کنند، لیکن به علت پیگیری نشدن موضوع از سوی شهروندان و طرح نشدن در مراجع حقوقی مشکلی نیز برای دستگاه خاطی ایجاد نشده است.

فرایند برگزاری مزایده‌های شهرداری اراک درخصوص واگذاری غرفه‌های استیجاری این شهرداری ابهاماتی را برای شهروندان ایجاد کرده که سبب اعتراض آنان شده است.

سرگردانی شهروندان

زندگی شهری توام با مسائل و دغدغه های خاص خودش است و در شلوغی آن هر فردی به نحوی می تواند گذران زندگی کند. یکی از راه های گذران زندگی امروزه اجاره کیوسک ها و غرفه هایی است که شهرداری در سطح شهر ایجاد کرده است. در سطح شهر اراک نیز تعدادی غرفه و یا کیوسک در راستای ساماندهی مشاغل شهری و تسهیل اشتغال ایجاد شده است.

برای آشنایی با چگونگی نحوه اجاره کیوسک ها و غرفه های شهرداری بر آن شدیم تا گزارشی را در این خصوص تهیه کنیم که در ادامه می خوانید.

مریم فنایی از شهروندان اراکی، می‌گوید: یکی دو سالی می‌شود که قصد دارم یکی از غرفه‌های خالی موجود در شهر اراک را با اجاره از شهرداری اجاره و به عنوان مغازه استفاده کنم.

وی می‌افزاید: تعدادی از کانکس‌ها و غرفه‌های اجاره‌ای شهرداری در میدان حافظیه و خیابان دانشگاه خالی است، اما هربار که با شهرداری یا واحد خدمات شهری تماس می‌گیرم می‌گویند باید در مزایده شرکت کنید.

این شهروند اراکی ادامه می‌دهد: مسئولان شهرداری می‌گویند مزایده سالی دو بار برگزار می‌شود و هر وقت که خواستار اعلام زمان مزایده می‌شوم پاسخ درستی به من نمی‌دهند و می‌گویند هرهفته تماس بگیرید، اما باز هم با وجود اینکه مرتب تماس می‌گیرم باز هم از زمان برگزاری مزایده‌ها مطلع نمی‌شوم.

مرتضی پیام، دیگر از شهروند اراکی می‌گوید: مدت‌ها است که یکی دو غرفه خالی در ابتدای فاطمیه وجود دارد و نمی‌دانم چرا آن‌ها را برای اجاره به کسانی که متقاضی دریافت این غرفه‌ها هستند نمی‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: وقتی شهرداری این غرفه‌ها را اجاره دهد هم برای خودش هم درآمدزایی دارد و امثال هم من‌ می‌توانیم اشتغالی را برای خودمان در آنها ایجاد کرده و کار کنیم.

این جوان دانشجوی اراکی با بیان اینکه خالی نگهداشتن غرفه‌ها هیچ سودی برای شهرداری و مردم ندارد، تاکید می‌کند: یکی از دوستانم حدود سه سال پیش موفق شد با اطلاع از زمان برگزاری مزایده یکی از این غرفه‌ها را بگیرد، اما مشکل من اینجا است که کسی اطلاعی درستی از زمان برگزاری مزایده نمی‌دهد.

یاشار قربانزاده، شهروند دیگری است که با اشاره به خالی بودن یکی از غرفه‌ها در کنار اورژانس ابتدای خیابان فاطمیه می‌گوید: حدود یکسال است که این غرفه خالی است و هر بار هم که به طبقه دوم مجتمع آفتاب در حافظیه مراجعه می‌کنم فقط صحبت از مزایده می‌شود اما زمان آن را اعلام نمی‌کنن، واقعا برایم جای سئوال است که چرا زمان مزایده را اعلام نمی‌کنند تا بتوانیم در مزایده شرکت کنیم.

شهروندان متخلف مسئول تاخیر برگزاری مزایده

اما منصور اسفندانی، سرپرست مدیریت ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اراک، می‌گوید: برخی از غرفه‌ها به ظاهر خالی هستند در واقع بنا بر هر دلیلی مستاجر بعد از پایان قراردادش غرفه یا کانکس را تحویل نداده و به همین دلیل نمی‌توانیم بدون حکم قضایی به آنجا وارد شویم، اما به دنبال اخذ مجوز تخلیه ملک از طریق مراجع قضایی هستیم تا امکان واگذاری آن‌ها فراهم شود.

وی ادامه می‌دهد: خالی بودن بعضی غرفه‌ها نیز به دلیل آن است که مستاجر ملک را تخلیه کرده، اما کلید آن را تحویل نداده است،

سرپرست مدیریت ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اراک می‌افزاید: وقتی غرفه‌دار غرفه را تحویل نداده است بدون حکم قضایی نمی‌توانیم به آن ورود کنیم از این رو پیگیر انجام کارهای قضایی هستیم و این قبیل غرفه‌ها به محض اینکه خالی شوند از طریق برگزاری مزایده و آماده شدن اسناد مزایده و انتشار فراخوان واگذار می‌شود.

اسفندانی خبر از برگزاری یک مرحله مزایده در آذر ماه جاری می‌دهد و می‌گوید: قیمت پایه اجاره بهای غرفه‌ها از طریق کارشناس دادگستری تعیین می‌شود.

وی تاکید می‌کند: شهرداری مشکلی برای انتشار آگهی مزایده و واگذاری غرفه‌ها ندارد، تنها لازم است مستاجران پس از انقضای مهلت قرارداد برای تعیین تکلیف به شهرداری مراجعه کنند تا دیگر شهروندان متقاضی سرگردان نشوند.

کد خبر 400789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.