۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
درمان کاتاراکت چشم چیست؟

عضو هیئت علمی گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کاتاراکت، کدر شدن عدسی چشم است که منجر به کاهش بینایی می‌شود، هنوز درمان دارویی موثری برای درمان آن وجود ندارد و تنها راه برای بهبود بینایی انجام عمل جراحی است.

علیرضا پیمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه وظیفه چشم دیدن است و برای اینکه چشم ببیند، باید یک تصویر واضح روی شبکیه ایجاد شود، اظهار کرد: در چشم،  نور از عدسی عبور کرده و روی شبکیه متمرکز می‌شود و برای ایجاد یک تصویر دقیق، عدسی باید شفاف باشد، عدسی ساختار شفافی است که به تمرکز نور و ایجاد تصویر واضح بر روی شبکیه کمک می‌کند.

وی ادامه داد: گاهی قسمت‌هایی از عدسی کدر می‌شود و در نتیجه نور به خوبی به شبکیه نمی‌رسد و اختلال بینایی ایجاد می‌شود که به این پدیده کاتاراکت می‌گویند.

عضو هیئت علمی گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در مراحل اولیه بیماری که تنها بخش کوچکی از عدسی کدر شده است، شاید  مشکلی ایجاد نشود، اما در صورت بدتر شدن این روند، بینایی مختل خواهد شد، سرعت پیشرفت در افراد مختلف، متفاوت است و کاتاراکت ناشی از افزایش سن به تدریج و طی چند سال پیشرفت می‌کند، گاهی اگر بیماری درمان نشود، در مراحل پیشرفته و شدید، ممکن است باعث افزایش فشار چشم شود.

انواع کاتاراکت چشم

وی با اشاره به اینکه در مورد بروز کاتاراکت می‌توان عواملی مثل افزایش سن (شایع‌ترین علت)، آسیب ناشی از ضربه به چشم، وراثت، سیگار کشیدن، بیماری‌های دیگر مانند دیابت، مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکوسترویید، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و تغذیه نامناسب را مؤثر دانست، اضافه کرد: در اغلب موارد علت مستقیمی برای ایجاد این بیماری یافت نمی‌شود و درمان دارویی موثری نیز برای آن وجود ندارد.

پیمان با توضیح اینکه کاتاراکت ناشی از افزایش سن شایع‌ترین نوع آن است، خاطرنشان کرد: کاتاراکت مادرزادی نوع دیگری از این بیماری است که در بدو تولد و یا دوران کودکی تشخیص داده می‌شود که در صورت ایجاد اختلال بینایی نیاز به جراحی خواهد داشت.

علائم، تشخیص و درمان بیماری کاتاراکتی چشم

وی با بیان اینکه بیماری کاتاراکت چشم معمولاً در مراحل اولیه در ظاهر علامت خاصی ندارد، افزود: شایع‌ترین علامت این بیماری تاری دید، کاهش دید در نور آفتاب، کاهش کیفیت بینایی و تغییر شماره چشم است.

عضو هیئت علمی گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: برای تشخیص  کاتاراکت لازم است شخص توسط چشم پزشک معاینه شود.

وی اظهار کرد: در مراحل اولیه بیماری، ممکن است وضعیت بینایی با استفاده از عینک به طور موقت بهتر شود، اما جراحی تنها راه  درمان قطعی است که شامل خارج کردن عدسی کدر و جایگزینی آن با عدسی مصنوعی است.

پیمان ادامه داد: زمان انجام عمل جراحی با توجه به نیاز و شرایط هر فرد متفاوت است، مثلاً اگر شغل فرد به گونه‌ای باشد که نیاز به بینایی بیشتری داشته باشد، مانند یک راننده، یا ایجاد مشکل در کارهای روزمره کند و کاهش دید برای فرد آزاردهنده باشد، عمل جراحی ممکن است زودتر انجام شود، به طور کلی کاتاراکت چشم زمانی که در بینایی اختلال ایجاد کند و انجام فعالیت‌های شغلی را مختل کند، نیاز به جراحی خواهد داشت.

وی گفت: اغلب افرادی‌ که تحت این عمل قرار می‌گیرند، بعد از جراحی دید بهتری پیدا می‌کنند ولی اگر مشکلی در قرنیه، شبکیه یا عصب بینایی وجود داشته باشد بهبود دید کامل نخواهد بود.

عضو هیئت علمی گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بیشتر جراحی‌ها برای درمان کاتاراکت چشم با دستگاه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: فیکو(فیکو امولسی فیکیشن) یکی از روش‌های جراحی است که در آن  کنار قرنیه برش کوچکی ایجاد و به وسیله امواج مافوق صوت عدسی خرد شده و تکه‌های کدر شده از چشم خارج می‌شود.

کد خبر 400786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.