اجرای طرح جامع «مقابله با سیلاب‌های شهری در اصفهان»/پژوهش ۲ساله برای یافتن منشا آلاینده‌ها

شهردار اصفهان گفت: از چند ماه گذشته در اتاق فکر معاونت خدمات شهری به دنبال راهکارهایی برای افزایش تاب‌آوری شهر در مقابل شرایط بحرانی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت‌الله نوروزی صبح امروز _پنجشنبه ۲۱ آذر ماه ۹۸_ در برنامه رادیویی "شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو" با اشاره به هفته پژوهش اظهار کرد: پژوهش اساس هر تغییر در جامعه و مبنای هرگونه برنامه‌ریزی صحیح است چراکه کمک می‌کند تا نیازها را بشناسیم و تغییرات مهم علمی، فرهنگی و جامعهشناختی را انجام دهیم البته اصفهان قطب پژوهشکده‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و انسان‌های محقق است.

وی با بیان اینکه در فصل بارش‌های جوی قرار داریم و امیدواریم شاهد افزایش میزان نزولات آسمانی باشیم، ادامه داد: از چند ماه گذشته در اتاق فکری که در معاونت خدمات شهری برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی تشکیل شد به مباحثی در این خصوص پرداخته‌ایم و به دنبال راهکارهایی برای افزایش تاب‌آوری شهر در مقابل چنین شرایطی هستیم؛ با توجه به برگزاری این جلسات قرار است طرح جامع مقابله با سیلاب‌های شهری در اصفهان تهیه و از سوی دستگاه‌های مرتبط اجرایی شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: همه مناطق ۱۵ گانه به امکاناتی برای مقابله در زمان بروز حادثه مجهز شده‌اند تا با پشتیبانی همه جانبه بحران را مدیریت کنند تا آسایش و آرامش شهروندان که هدف اصلی است، تامین شود.

وی ادامه داد: معتقدیم شهر باید به گونه‌ای اداره و خدمات عمومی و نیازها به نحوی تامین شود که نظم و امنیت استقرار یابد و مردم در آرامش باشند.

نوروزی اضافه کرد: نهادهای غیر از شهرداری نیز باید در شرایط بحران آماده باشند تا در برابر صدمات ناشی از سیلاب مجهز بوده و بتوانند ماموریت خود را به درستی انجام دهند، البته این کار فقط وظیفه شهرداری نیست و دستگاه‌های متعددی هستند که باید در زمان وقوع بحران آمادگی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در راستای ارتباط با شهروندان، مجموعه مدیریت شهری در مناطق مختلف به خوبی حضور دارد؛ قبلا از طریق راه‌های مختلف با مردم ارتباط برقرار می‌کردیم و سرزده در مناطق و مکان‌های مختلف حضور پیدا می‌کردیم، اما در حال حاضر با اعلام برنامه از قبل تعیین شده و ثبت‌نام شهروندان، در منطقه حضور می‌یابیم و با آنها بحث و تبادل نظر می‌کنیم.

تشکیل «تشکل معتمدان محلی» در شهر

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در هفته گذشته با مردم منطقه ۱۴ ملاقات کردیم و با تشکیل «تشکل معتمدان محلی» در این منطقه و مشارکت شهروندان، آن‌ها را در تعیین سرنوشت منطقه خودشان شریک کردیم.

وی گفت: قصد داریم در هر منطقه از شهر با استفاده از نقش مشارکت‌جویانه معتمدین محلی، ارائه نقطه نظرات مردم به مدیران شهری را افزایش دهیم؛ اگر بتوانیم با مردم چنین ارتباطی برقرار کنیم و از خبرگان و معتمدین محلی در رفع مسائل کمک بگیریم، مشارکت همگانی مورد نظر در قانون اساسی محقق می‌شود؛ این مشارکت را از منطقه ۱۴ آغاز کردیم.

پروژه‌های عمرانی در مسیر پیشرفت

وی با بیان اینکه تنور پروژه‌های عمرانی بسیار گرم و پررونق است؛ ادامه داد: امروز با وجود شرایط سخت تحریم‌ها و مشکلات زیادی که شهرداری با آن روبه رو است، طرح‌های دوره‌های گذشته در حال تکمیل و طرح‌های جدید طبق جدول زمانبندی شده به خوبی در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه پروژه نصف جهان ۳۸ درصد پیشرفت داشته است، اضافه کرد: پل آفتاب در اتوبان شهید اردستانی به سمت فرودگاه بر اساس جدول زمانبندی باید ۱۸ ماهه به پایان می‌رسید که روز کلنگ‌زنی به شهروندان قول دادیم این پروژه را در ۱۰ ماه به اتمام برسانیم که با دو شیفته کردن کار، سه روز مانده به پایان ۱۰ ماه، ساخت این پل به پایان رسید.

وی با اشاره به مسیر جاده فرزانگان، تصریح کرد: احداث این مسیر تا پایان امسال به اتمام می‌رسد که با اتمام آن پل آفتاب نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

نوروزی با اشاره به پروژه اجلاس تصریح کرد: این پروژه از دوره گذشته آغاز شده بود که در این دوره از مدیریت شهری توانستیم با پرداخت بدهی‌ها، پروژه را فعال کنیم و تاکنون مجموعه اجلاس ۷۸درصد پیشرفت داشته است.

راهکارهای موثر برای کنترل آلایندگی هوا

وی با اشاره به آلودگی هوای شهر، تاکید کرد: شهرداری از دو سال گذشته اقدامات اساسی بر محور پژوهش و مبتنی بر تحقیقات علمی صحیح تحت عنوان «پروژه علمی» با همکاری دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان با هدف پیدا کردن منشا آلاینده‌ها در اصفهان آغاز کرده است که در این پروژه آلاینده جوی و سهم‌بندی ذرات معلق هوا بررسی شد و نتایج به دست آمده و ارزیابی شده را به عنوان حق شهروندی در زیر مجموعه حقوق شهروندی به زودی به اطلاع شهروندان خواهیم رساند.

نوروزی با بیان اینکه هدف اصلی اداره یا دستگاه‌های خدمات‌رسان زیست‌پذیر کردن شهر است که تحقق این مهم بسیاری از مشکلات را رفع می‌کند، تاکید کرد: باید همه دستگاه‌ها به این نکته توجه داشته باشند تا با توجه به مطالعات انجام شده، راهکارهای موثری برای کنترل آلایندگی هوا پیدا کنند تا وضعیت خوبی برای زیست‌پذیر شدن شهر و ایجاد محیطی امن از لحاظ جوی برای شهروندان فراهم شود.

ساماندهی میدان شش‌راه

وی با اشاره به مشکلات میدان شش‌راه و تصادفات رانندگی در این مسیر، گفت: در طرح قبلی این میدان به حلقه حفاظتی توجهی نشده بود، اما امروز باتوجه به اینکه حلقه حفاظتی یا رینگ چهارم از فاصله ۵۰۰ متری این میدان می‌گذرد، تغییراتی در آن ایجاد خواهد شد.

 شهردار اصفهان ادامه داد: میدان شش‎راه متولیان متعددی دارد؛ بخش‌هایی به شهرداری اصفهان، شهرداری قهجاورستان، بخش‌هایی مربوط به بخشداری مرکزی و بخش‌هایی نیز به راه و شهرسازی مربوط است به همین دلیل این میدان به درستی تعیین تکلیف نشده است، اما با این وجود برای اجرای طرح این میدان آمادگی داریم.

وی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم هرچه سریع‌تر تکلیف رینگ چهارم را روشن کنیم تا مسئله به طور اساسی رفع شود چراکه با احداث حلقه حفاظتی، میدان شش‌راه بار سنگین ترافیکی نخواهد داشت، اما با این وجود این میدان هرچه سریع‌تر نیاز به ساماندهی دارد.

همکاری مردم و کسبه برای رفع مشکل سدمعبر پیاده‌روها

نوروزی با اشاره به مشکل سدمعبر پیاده‌روها توسط کسبه به خصوص میوه‌فروش‌ها که دغدغه بسیاری از شهروندان است، اظهار کرد: رفع این مشکل نیاز به همکاری کسبه دارد، میوه فروش‌ها و مشاغلی که از فضای عمومی استفاده می‌کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که این فضاها متعلق به عموم مردم است و تصرف فضای عمومی به نوعی تعرض به حقوق شهروندان محسوب می‌شود.

وی افزود: زمانی که بخشی از مکان‌های عمومی توسط مغازه‌داران تصرف می‌شود و هر روز نیز به این تصرف اضافه می‌شود نارضایتی عمومی را به همراه دارد؛ بارها با مطرح شدن این مشکل از سوی شهروندان مواجه شده‌ایم که در این راستا اقداماتی نیز صورت گرفته است.

نوروزی با اشاره به تبصره ۱ بند ۲ از ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، خاطرنشان کرد: در این قانون، اشغال حریم عمومی و پیاده‌روها به نوعی سدمعبر تلقی می‌شود که در این صورت شهرداری موظف است در ابتدا اخطار شفاهی دهد و در صورت توجه نکردن تصرف‌کنندگان، اقدام به اخطار کتبی کند و در نهایت اجازه جمع‌آوری و پلمب مغازه را دارد، اما رعایت همه جوانب را می‌کنیم و شهروندان و مغازه‌داران را افراد فهیمی می‌دانیم؛ هم مردم و هم کسبه باید همکاری کنند تا این مشکل رفع شود.

احداث مجدد پل‌ها در خیابان چهارباغ

نوروزی در رابطه با احداث مجدد پل‌هایی که در خیابان چهارباغ به دلیل پیاده‌روسازی تخریب شدند، اظهار کرد: طبق بازدیدی که از این منطقه داشته‌ایم مسیری از کوچه بحرینیان، حدفاصل چهارباغ پایین به سمت میدان شهدا پیاده‌رو سازی شد که در آن زمان پل‌های مقابل مغازه‌ها یا پل‌های مربوط به عبور و مرور عابران به سمت دو طرف خیابان، برداشته شده است که البته پل‌های عابر پیاده باید هرچه سریع‌تر متناسب با پیاده‌روسازی انجام شده مجدد در محل قبلی احداث شود.

وی عنوان کرد: پل‌های مقابل مغازه‌ها نیز باید در صورت نیاز کسبه از شهرداری منطقه تقاضا شود که این خواسته کسبه در حوزه خدمات و ترافیک بررسی خواهد شد و در صورت صدور مجوز، اجازه ساخت مجدد پل داده می‌شود البته این اقدام نیاز به بررسی دارد.

تحریم‌ها خرید تجهیزات را با مشکل مواجه می‌کند

شهردار اصفهان با اشاره به خط دو مترو که از دارک آغاز می‌شود، اظهار کرد: تاکنون ۲۶ درصد حفاری مترو از ایستگاه دارک تا میدان امام علی(ع) به انجام رسیده است؛ ایستگاه زینبیه نیز ۷۴ درصد، ایستگاه عاشق اصفهانی ۷۵ درصد، ایستگاه عمان سامانی ۴۶ درصد و ایستگاه لاله نیز ۵۰ درصد پیشرفت داشته است که تاکنون نیز اقداماتی خوبی به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: از سمت کهندژ، غرب اصفهان نیز کارگاه‌ در حال تجهیز است و امیدواریم با این سرعت که در حال ساخت مترو هستیم حفاری تونل مترو و ساخت ایستگاه‌ها به اتمام برسد.

نوروزی با تاکید بر اینکه در شرایط تحریم قرار داریم و این موضوع خرید تجهیزات را با مشکل مواجه می‌کند، گفت: تحریم‌ها گاهی معادلات و پیش‌بینی‌ها را برهم می‌زند؛ امیدواریم با سرعتی که در حال حرکت هستیم، این موانع نیز برداشته شود تا بتوانیم بر اساس زمانبندی از پیش تعیین شده جلو برویم، البته به نوعی ایستگاه‌ها ساخته می‌شود که ترافیک در شهر شهروندان را دچار مشکل نکند.

شهردار اصفهان با اشاره به توسعه حرم زینبیه، گفت: در بودجه سال گذشته برای حرم امام رضا (ع)، حرم شاه‌عبدالعظیم، حرم حضرت معصومه (س) و حرم شاهچراغ در شیراز اوراق مشارکت پیش‌بینی شد.

وی ادامه داد: برای توسعه حرم زینبیه نیز پیشنهاد ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت داده‌ایم که نمایندگان اصفهان در مجلس نیز برای موافقت این طرح باید کمک کنند تا در بودجه امسال در مجلس به تصویب برسد در صورتی که تخصیص اوراق مشارکت برای توسعه حرم زینبیه به تصویب نرسد با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی وارد میدان می‌شویم.

کد خبر 400774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.