هفته شیرین صنایع بورسی با رکوردهای پی در پی

اگرچه ۴۷ واحد منفی در آخرین روز معاملاتی هفته سوم آذر ماه بورس اوراق بهادار باعث شد تا نتوان عنوان هفته سراسر سبز را به آن داد اما شیرینی رکورد شکنی پی در پی این هفته در یاد سرمایه گذاران در سهام شرکت‌های قابل معامله در بورس و فرابورس ایران خواهد ماند.

 روز سه شنبه این هفته شاخص کل مرز ۳۴۰ هزار واحد را رد کرد و سپس در پایان وقت آن روز شروع به کاهش نمود که روز چهارشنبه نیز ادامه یافت تا در نهایت این هفته با ۳۳۹ هزار و ۳۸۶ واحد به پایان رسد. در مجموع رشد شاخص کل در این هفته ۵.۲ درصد و شاخص هم وزن ۵.۹ درصد بود. نزدیک شدن بازده این دو شاخص نسبت به دو هفته قبل و هفته قبل از آن نشان از توجه بیشتر بازار به سهام شرکت‌های بزرگ دارد. افزایش معاملات در سهام‌ بزرگ نیز به نوبه خود خبر خوبی برای استمرار روند مثبت بازار به حساب می‌آید.

انباشتی از اخبار مثبت و کاهنده نگرانی‌ها به همراه افزایش تورم انتظاری ، بالا رفتن نرخ دلار و طلا باعث ورود بیشتر نقدینگی به بازار شد به نحوی که ارزش معاملات خرد از روزانه سه هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفت و عدد قابل توجهی به شمار می‌آید. از جمله اخبار مثبت می‌توان به ارائه لایحه بودجه به مجلس که در آن مواردی نظیر افزایش بهره مالکانه معادن و کم‌تر از انتظارات بودن افزایش شدید نرخ برق که باعث نگرانی فعالان بازار می‌شد را ذکر کرد. در همین حال تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و اخبار مربوط به برنامه‌ریزی برای سفر رئیس جمهور به ژاپن به همراه گذر زمان و کاهش آثار التهابات سیاسی داخلی موجب افزایش انگیزه خریداران شد.

در اقتصاد جهانی نیز نتیجه اجلاس اعضای اوپک مبنی بر کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در سه ماه نخست ۲۰۲۰ و توافق روسیه و عربستان برای کاهش تولید به همراه کاهش بیش از انتظار موجودی نفت آمریکا که منجر به گذر قیمت نفت برنت از ۶۳ دلار شد، موجب شد سهام شرکت های پالایشی و پتروشیمی که در هفته قبل تمایل کمتری به رشد نشان می‌داد در این هفته سبز باشد. قیمت جهانی مس نیز در این هفته از شش هزار دلار عبور کرد و به موازات قیمت هر سهم ملی صنایع مس بیش از شش هزار ریال داد و ستد شد.

سهام ۲۸ شرکت در این هفته از رشد بیش از ۲۰ درصدی برخوردار شد و حضور نمایندگانی از صنایع مختلف نظیر لبنیات، صنایع غذایی، سیمان، بیمه، آهن و فولاد، رایانه، محصولات فلزی، سرمایه گذاری‌ها قطعات خودرو و قند و شکر نشان از رشد یکپارچه بازار در این هفته داشت.

فضای تحلیلی در این هفته بیشتر متأثر از ارقام بودجه ارائه شده توسط دولت بود. در حاشیه تصمیماتی که مستقیما شرکت‌های مختلف حاضر در تابلوهای بورس و فرابورس را متأثر کرد، آنچه در بودجه خودنمایی می کند کسری فزاینده، کاهش سهم نفت و تلاش دولت برای جبران کسری از طریق واگذاری دارایی‌های مالی و به تعبیر دیگر انتشار اوراق است. تحلیلگران بر این باورند مسیری که دولت در پیش گرفت است لاجرم به افزایش تورم خواهد انجامید. اعدادی که در حال حاضر تشکیل دهنده لایحه بودجه ۹۹ است حکایت از کسری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دارد. نکته‌ نگران کننده در این میان آن است که انتشار اوراق توسط دولت نه به منظور انجام سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای بلکه به منظور پوشش مخارج جاری و تسویه بدهی‌های گذشته صورت می‌پذیرد. در لایحه بودجه ۹۹ نسبت به سال جاری منابع پیش‌بینی شده از درآمدهای نفتی ۳۳ درصد کاهش و درآمد حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی ۱۴۴ درصد افزایش داشته است.

از نکات با اهمیت لایحه بودجه که در جایگاه خود می‌تواند موجب افزایش جایگاه بازار سرمایه و بهبود دسترسی شرکت‌های بیمه‌ای به منابع مالی و همچنین بازتوزیع ریسک در جامعه شود، اجازه به بیمه مرکزی و موسسات بیمه بازرگانی برای بهادارسازی ریسک‌های بیمه‌ای و انتشار تا سقف یک هزار میلیارد ریال اوراق بدین منظور  را ذکر کرد.

دیگر ماده‌ای که در لایحه بودجه ۹۹ به توسعه بازار سرمایه توجه کرده، بند "ک" تبصره پنج این لایحه است که بر اساس آن به منظور توسعه بازار اوراق مالی اسلامی دولت، سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است با اعلام خزانه‌داری کل کشور، ۱۰ درصد مجموع کارمزدهای معاملات ثانویه اوراق بهادار اسلامی دولت در بازار سرمایه را صرف اصلاح و بهبود ساز و کار عرضه اولیه اوراق بهادار اسلامی دولت و تهیه سامانه‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز کند.

در اخبار شرکت‌ها، های وب اعلام کرده است چهارشنبه آینده برای انتخاب اعضای هیئت مدیره میزبان سهامداران خواهد بود. بعد از انجام معاملات بلوکی در هفته‌های گذشته اکنون انتظار می‌رود شاهد حضور نمایندگان ستاد اجرایی و شرکت‌های وابسته در هیئت مدیره این شرکت باشیم.

در گلگهر این هفته مصاحبه‌ای از مدیرمالی شرکت زیر مجموعه توسعه آهن و فولاد گلگهر منتشر شد که طی آن از چشم اندازهای این شرکت و طرح تولید سه میلیون تنی ورق فولادی در آن سخن به میان آورد. بنا به گفته این مدیر، این طرح قرار است ۱۰ درصد به ظرفیت تولید فولاد کشور اضافه کرده و ورق‌هایی به ضخامت ۰.۲ تا ۰.۸ با قابلیت صادرات تولید کند. اگر چه زمان بهره برداری از این طرح ۱۴۰۲ عنوان شده است اما نشان می‌دهد که گلگهر هنوز تا چندین سال در بازار سرمایه حرف‌های زیاد برای گفتن خواهد داشت.

در بازار پایه خبرها حکایت از ورود فاز دوم پتروشیمی لردگان به مراحل تست و پیش راه اندازی دارد. این اتفاق که قرار بود در پایان سه ماهه دوم سال ۹۸ رخ دهد می‌تواند موجب بهره‌برداری از تأسیسات تولید آمونیاک این مجتمع پتروشیمی شود. پتروشیمی لردگان برای تولید ۶۷۷ هزار تن آمونیاک و ۱۰۷۳ هزار تن اوره طراحی شده است. فاز نخست این طرح که به فراهم کردن یوتیلیتی اختصاص داشت در تابستان گذشته به بهره‌برداری رسید و انتظار می‌رود فاز سوم آن نیز که آمونیاک را به اوره تبدیل می کند در شش ماه آتی به بهره برداری برسد. در حال حاضر ارزش بازار "شلرد" به بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. بهره‌برداری از پتروشیمی لردگان بر سودآوری شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان به عنوان سهامدار عمده نیز در سال آتی تأثیرگذار خواهد بود. ارزش بازار پتروشیمی کرمانشاه با تولید سالانه ۶۷۰ هزار تن اوره ۳۳۶۰ میلیارد تومان است. کرمانشاه در شش ماهه سال جاری ۱۰۱۲ ریال و در سال ۹۷ نیز ۱۴۵۶ ریال به ازای هر سهم سود ساخته است.

از دیگر شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس نیز کم و بیش اخبار خوبی به گوش می‌رسد. در همین راستا پتروشیمی اروند اقدام به انتشار صورت‌های شش ماهه کرده است که بر اساس آن در شش ماه سال جاری موفق به شناسایی ۵۸۶۴ میلیارد ریال سود خالص شده است. این رقم در شش ماه سال قبل ۳۹۳۳ میلیارد ریال بوده است.

در این هفته در رویدادی نادر، مدیر نظارت و بازرسی فرابورس ایران با نام بردن از چند کانال تلگرامی اعلام کرد این شرکت با فعالیت این کانال‌ها در خصوص ارائه سیگنال به سهامداران و مردم در نمادهایی مانند ثقزوی، گوهران و چکاپا برخورد خواهد کرد. هر چند این اطلاعیه با استقبال بسیاری از فعالان که مدتهاست خواهان سالم سازی بازار و کاهش فعالیت چنین کانال‌هایی هستند مواجه شد اما نحوه اطلاع‌رسانی به گونه‌ای بود که سهامداران چکاپا که از سهم‌های پرگردش بازار به شمار می‌آید و دارای تعداد قابل توجهی سهامدار هستند غافلگیر و طی این هفته با کاهش ۱۳ درصدی ارزش سهام خود مواجه شدند. به این ترتیب چکاپا در هفته سبز بازار در ردیف چهارم بیشترین کاهش ارزش قرار گرفت.

در ثقزوی و گوهران که از شناوری کمتری برخوردارند و به اندازه چکاپا نیز افزایش ارزش ندارد، این اطلاعیه تأثیر قابل توجهی نداشت. در شرایطی که فراهم کردن زمینه ثبات و آرامش از وظایف حرفه‌ای ناظران بازار به حساب می‌آید این گونه اطلاع‌رسانی را باید نقض غرض دانست.

اخبار و اعلامیه‌های تجدید ارزیابی نیز این هفته کماکان محرک و تصمیم‌ساز شرکت‌های موضوع این اخبار بود.

از سوی دیگر صنایع مس شهید باهنر کرمان در اطلاعیه‌ای از مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی خبر داد. سهام این شرکت پیش از این اطلاعیه با کاهش ۱۳ درصدی ارزش مواجه شد و هنوز بازگشایی نشده است تا نظر بازار در خصوص این تصمیم مشخص شود. نیکو است ناظرین بازار به حقوق سهامداران خرد در خصوص پیگیری معاملات اشخاصی که زودتر از بازار از چنین اخباری آگاه شده و اقدام به فروش سهام خود می‌نمایند توجه داشته باشند.

قابل توجه است که این نوشته حاوی هیچ توصیه ای برای هرگونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نبوده و صرفا بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده است بنابراین مسئولیت هرگونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران خواد بود.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی، فعال و تحلیل گر بازار سرمایه و بورس

کد خبر 400747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.