کنایه های واعظی به قالیباف

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

هشدار صریح آیت‌الله جوادی آملی به ائمه جمعه: گرایش‌های سیاسی‌تان را در حد اشاره هم ابراز نکنید که موجب تفرقه و انشقاق است

آیت الله جوادی آملی مرجع تقلید شیعیان در دیدار حجت ‌الاسلام ‌و المسلمین حاج علی اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیان داشتند: یکی از میوه‌های طیب و طاهری که به برکت خون پاک شهدا در این کشور به ثمر نشست، نماز جمعه است. ایشان ادامه دادند: نماز جمعه سوای از دیگر نمازها، یک صبغه سیاسی نیز دارد و یک عمل سیاسی ـ عبادی محسوب می‌شود و در اینجا چون سیاست که امری دنیوی است در کنار نماز قرار گرفته، اگر لحظه‌ای در خصوص اهمیت نماز جمعه غفلت شود، خطرات فراوانی را در پی خواهد داشت. آیت الله جوادی آملی تصریح کردند: نزاهت اخلاقی و دیانت باید در حد اعلای آن در ائمه نماز جمعه وجود داشته باشد و در مسائل دینی جای هیچ‌گونه سهل انگاری برای ائمه جمعه وجود ندارد. ایشان تاکید داشتند: نماز، عمود دین است، اگر برای این عمود مشکلی پیش بیاید، کل دین آسیب می‌بیند در نتیجه ائمه جماعت و جمعه باید هر روز در جهت رشد معنوی خود بکوشند. مرجع تقلید شیعیان ابراز داشتند: در موارد خطیر، احتیاط از استحباب می‌گذرد و واجب می‌شود، معنای احتیاط طبق بیان حضرت امیر که به کمیل فرمودند این است که، دور دینت یک دیوار محافظ بکش تا دینت از هر خطری مصون و محفوظ بماند، این نکته باید جزء سبک زندگی ائمه جمعه باشد. ایشان اذعان داشتند: وقتی خیمه‌ای باشد که عمود محکم و سالمی داشته باشد، ناگزیر همه مردم برای پناه بردن از آسیب‌های مختلف به آنجا پناه خواهند برد و حول این عمود و زیر آن خیمه جمع خواهند شد، چرا که می‌بینند هر کس به این خیمه آمد جز خیر چیزی ندید. آیت الله جوادی آملی در توصیه‌ای به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیان داشتند: از وجود ائمه جمعه‌ای که به دلیل کهولت سن، جای خود را به جوانان می دهند، باید استفاده شود، آنها وارد عرصه بازرسی شوند، به مناطق مختلف سرکشی کنند، با ائمه جمعه جوان دیدار کنند و تجربیات خود را در اختیار آنها بگذارند و در بین ائمه جمعه همدلی ایجاد کنند. ایشان ادامه دادند: نکته دیگر این است که گرچه نماز جمعه یک نماز سیاسی ـ عبادی است، اما این بدین معنا نیست که ائمه جمعه گرایشات و سلایق سیاسی خود را در نماز جمعه مطرح کنند! ابراز این نوع گرایشات سیاسی از سوی ائمه جمعه حتی در حد اشاره، باعث عدم حضور طرفداران جریان مقابل در نماز جمعه می‌شود و در جامعه، ایجاد شقاق و تفرقه می‌نماید لذا باید ائمه جمعه در این خصوص هوشیار باشند.

هنوز نمی‌دانیم برخی نمایندگان در مجلس کدام طرفی هستند

مصطفی کواکبیان در مراسم بزرگداشت روز دانشجو با موضوع «مجلس در رأس امور است؟» در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج‌، با اشاره به عملکرد مجلس دهم گفت: من به عملکرد مجلس نمره بیش از ۱۲ نمی‌دهم و ۱۲ هم به دلایلی که خیلی بهتر از مجلس نهم بود می‌دهم.   وی ادامه داد: این نمره پایین سه تا چهار عامل مهم داشت، بخشی مربوط به این است که این مجلس حزبی نبود، سه فراکسیون در مجلس دهم است که هیچکدام هم اکثریت ندارد، ما ۱۲۰ نفر، ۷۰ نفر اصولگرا، ۵۰ تا ۶۰ نفر به عنوان مستقل، ۲۰ نفر هم تاکنون ما ندانسته‌ایم چه کاره هستند. کواکبیان با بیان اینکه در مجالس دنیا افرادی که وارد پارلمان می‌شوند مشخص است که از کدام حزب آمده‌اند گفت: آنجا مشخصاً حزب پاسخگو است اما در مجلس ما برخی هستند که در حوزه انتخابیه راهنمای چپ می‌زند اما در مجلس به راست می‌رود یا برعکس، بنابراین نمی‌توان گفت مجلس دهم متعلق به یک جناح خاص است. وی ادامه داد: یک بحث هم این است که خطوط قرمز این مجلس از مجالس قبل بیشتر بود، ما دو خط قرمز از اول انقلاب داشتیم، شورای نگهبان می‌گفت مصوبه نباید خلاف قانون اساسی و قوانین شرعی باشد ولی در مجلس دهم گفتند مصوبات مجلس نباید خلاف شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، مجمع تشخیص مصلحت در رابطه با سیاست‌های کلی نظام و شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه باشد، این خط قرمزها ایجاد و مدام زیادتر شد. این نماینده مجلس در خصوص خودداری مجلس از پیگیری و رد طرح تغییر قیمت بنزین گفت: این موضوع قانونی بود چون طبق قانون اساسی، اگر شورای عالی امنیت ملی چیزی را تصویب کند و به تایید رهبری هم برسد  برای همه لازم الاجراست، ۲۶ آبان هم آقای شمخانی آمدند و بعد هم بیان رهبری خوانده شد که مصوبه سران سه قوه مورد پیگیری شورای عالی امنیت ملی است و همه نمایندگان هم باید حمایت کنند.  وی ادامه داد: اما در قانون اساسی ما چیزهایی به نام شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه و شورای عالی فضای مجازی نداریم.عامل دیگر هم خود نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند، با گسترش فضای مجازی که هر کس در مجلس هر کاری می‌کرد همه می‌دانستند بنابراین برخی با کارهایی مثل رانت خودرو، درگیری گمرک و ... از هیبت مجلس کاستند؛ ولی در مجموع کارهای خوب زیادی هم بوده است.

همه طوایف اصولگرایی کاندیدا شدند؛ از احمدی نژادی ها تا قالیبافی ها

الیاس حضرتی نیز در ارزیابی از کاندیداهای ثبت نام کننده برای انتخابات مجلس یازدهم اظهار کرد: برای ثبت نام انتخابات مجلس با شناختی که دارم چهره‌های خوبی از هر دو طرف آمدند، در بین اصولگرایان خیلی از وزرا و شخصیت‌های منتسب به آقای احمدی نژاد، طیف قالیباف، اصولگرایان جوان گام دوم، تعدادی از شاخه مداحان، سنتی ها و جامعه روحانیت در انتخابات مجلس ثبت نام کردند و در واقع طوایف مختلف اصولگرایی در حوزه ثبت نام ظاهر شدند. او  افزود: در بین اصلاح طلبان هم شخصیت‌های خوش سابقه و بسیار مطرح در تهران حداقل ۱۰۰ نفر ثبت‌نام کردند که مجموعا خوب است، هم جوانان خوب، خوش فکر، خلاق، هم زنان و چهره‌های باتجربه آمدند و اگر شورای نگهبان سعه صدر داشته باشد و به اصل قانون عمل کند و نظارت استصوابی را با تفسیر تنگ نظرانه پیش نبرد و بدسلیقگی نکند ما قدرت انتخاب سه برابر مورد نیاز در تهران را خواهیم داشت. حضرتی درباره احتمال شکل گیری دوقطبی اصولگرا - اصلاح طلب در رقابت‌های انتخابات آینده مجلس نیز یادآور شد: اگر تدابیر عاقلانه در اردوگاه دو طرف شکل بگیرد، دو لیست ۳۰ نفره برای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را شاهد خواهیم بود اما حدس می‌زنم هم در بین اصولگرایان و هم در بین اصلاح‌طلبان لیست‌های متعددی شکل خواهد گرفت.

درخواست «مطهری» از رهبر انقلاب برای حل اختلاف مجلس و مجمع تشخیص

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رهبر انقلاب رویه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در انطباق مصوبات مجلس با سیاستهای کلی نظام را موجب متوقف شدن برخی مصوبات مجلس دانست و خواستار صدور دستور مقتضی برای حل این مشکل شد. در نامه علی‌ مطهری ‌به رهبر انقلاب، آمده است: با اهداء سلام و آرزوی سلامتی برای جناب‌عالی، در خصوص روشی که برای انطباق مصوبات مجلس با سیاستهای کلی نظام عمل می‌شود، به نظر می‌رسد که این روش برخلاف قانون اساسی است. مصوبه مجلس را فقط شورای نگهبان می‌تواند از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی بررسی کند و نظر بدهد. این که شورای نگهبان به استناد نظر مجمع تشخیص مصلحت عدم انطباق با سیاست های کلی را بدون آنکه نظر خودش باشد خلاف قانون اساسی به شمار می‌آورد محل بحث است. سیاست های کلی عین قانون اساسی یا متمم قانون اساسی نیست که مغایرت با آن به معنی مغایرت با قانون اساسی باشد. و این که مجمع مصوبه مجلس را از نظر انطباق با سیاستهای کلی بررسی می‌کند و ایراد می‌گیرد و شورای نگهبان هم صرفا به عنوان یک رابط به مجلس ارسال می‌کند، مشکل وحدت قاضی و طرف دعوا را ایجاد کرده است زیرا در جایی که مجلس بر نظر خود اصرار بورزد، مسئله به مجمع ارجاع می‌شود و مجمع باید میان نظر خودش و نظر مجلس قضاوت کند! آقایان به آیین‌نامه مجمع استناد می‌کنند در حالی که آیین‌نامه نمی‌تواند خلاف قانون اساسی باشد. راه حل این است که مجمع حق دارد در حین بررسی لایحه یا طرحی در مجلس نظرات خود را در کمیسیون مربوط و حتی صحن مجلس بیان کند ولی وقتی که تبدیل به مصوبه مجلس شد، دیگر حق بررسی آن و ورود به روند قانون‌گذاری را ندارد.  مستدعی است برای حل این مشکل که باعث متوقف شدن برخی مصوبات مجلس شده است دستور مقتضی صادر فرمایید. قبلا از حسن توجه جناب‌عالی سپاسگزارم.

بادامچی: مردم در انتخابات به تندروها رای نمی‌دهند

محمدرضا بادامچی پیرامون مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بعد از تصمیم گیری اخیر دولت برای اصلاح قیمت بنزین هجمه زیادی علیه دولت و به دنبال آن اصلاح طلبان به دلیل حمایت از دولت راه افتاده است. شاید تلقی این باشد که به دلیل این هجمه‌ها شرایط اصلاح طلبان در انتخابات آینده مطلوب نباشد حال این که باید تا ایام انتخابات در جمع‌های مختلف اقدامات انجام شده توسط مجلس دهم تشریح شود. نماینده تهران با ابراز امیدواری از انجام اقداماتی و رخ دادن تحولات خوب به نفع اصلاح طلبان در انتخابات گفت: قطعا مردم عملکردها را می‌بینند و براساس آن رای می‌دهند. باید مقایسه‌ای بین عملکرد ما در مجلس دهم با مجالس گذشته به خصوص ۸ سال دولت قبلی صورت گیرد. مردم اگر عملکردها را با یکدیگر مقایسه کنند اقدامات ما برایشان روشن می‌شود. از آن طرف این حجم از حمله به دولت منصفانه نیست و سیاسی کاری است؛ باید تلاش کنیم ذهن مردم بیشتر به سمت اقداماتمان حرکت کند. بادامچی با تاکید بر این که مردم در انتخابات مجلس آینده به تندروها رای نخواهد داد اظهار کرد: این افراد تندرو صحبت‌هایشان نشان از دوری از انصاف و واقعیت دارد که حتما مردم با علم به این موضوع به این افراد رای نمی‌دهند اگر مردم در انتخابات شرکت کنند نتیجه به نفع اصلاح طلبان خواهد شد؛ قطعا حضور مردم به نفع ما است.

کنایه‌های صریح واعظی به اظهارات انتخاباتی قالیباف

محمود واعظی پیش از ظهر چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره بیانیه محمد باقر قالیباف قبل از ثبت نام در مجلس و استفاده از تعابیر و اتهاماتی  چون «دوقطبی سازی دروغین» و «موج سواری» و«وعده‌های کاذب» و این که می خواهند تمام هم و غم خود را بر « کنترل دولت» و «وادار کردن» آن به کار و فعالیت در این یک سال و نیم باقیمانده از عمرش قرار دهند، گفت: من صحبت های آقای قالیباف را اصلا نشنیدم اگر این حرف‌ها را زده باشد ایشان باید به گذشته وعملکرد خود برگردد و نگاه کند.وی ادامه داد: این که نه خودش جوان است و  نه عملکرد آنچنانی دارد. اگر عملکردی هم در شهرداری داشته خیلی روشن است. این همه بدهکاری که در آنجا به بار آورده با این دولت که در این تحریم‌ها این همه پروژه‌ها انجام می دهد قابل مقایسه نیست. واعظی گفت: به نظر می‌رسد چون حرفی برای مردم ندارند و این گونه حرف زدن تبلیغات انتخاباتی است. به جای این که برنامه و سیاست‌های خود را بگویند و از خودشان حرف بزنند  فکر می‌کنند که اگر به دولت حمله کنند مردم به آنها اقبال نشان می دهند در حالی که اشتباه می کنند چون مردم ما مردم فهیمی هستند و یادشان نرفته است که دیگران در مسوولیت بودند چه کار کردند بنابراین این روش ها جواب نمی‌دهد.

کد خبر 400710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.