۳۵ اثر "سینما حقیقت" در اصفهان اکران می‌شود

نماینده جشنواره سینما حقیقت در اصفهان گفت: حدود ۳۵ اثر از آثار جشنواره از تاریخ ۲۴ الی ۲۹‌آذر ماه در پردیس سینمایی سی‌ سنتر و سالن سوره اکران خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عادل دهدشتی عصر امروز  _چهارشنبه ۲۰ آذرماه_ در نشست خبری جشنواره سینما حقیقت در پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر، اظهار کرد: با همکاری پردیس سینمایی سیتی سنتر و مجموعه سوره حوزه هنری سال جاری با اکران‌های عمومی گسترده میزبان جشنواره فیلم مستند ایران یا همان سینما حقیقت هستیم. جشنواره سینما حقیقت اصفهان با تاخیر نسبت یه تهران و همزمان با اختتامیه جشنواره در تهران یعنی از ۲۴ تا ۲۹ آذرماه در اصفهان برگزار می‌شود.

نماینده جشنواره بین المللی سینما حقیقت در اصفهان ادامه داد: در آثار جشنواره چهار اثر به نام "روشنان"، "سینما چهارباغ"، "تا شش مدت دیگر" و "زیر گنبد مینا" از مستندسازان اصفهانی هستند که در اصفهان اکران خواهد شد. "روشنان" و "تا شش مدت دیگر" در سالن سوره و دو فیلم دیگر در سالن‌های سیتی سنتر اکران می‌شوند. همچنین فیلم "یک کاج ضد گنجشگ" کارگردانی اصفهانی دارد، اما بنا بر درخواست تهیه کننده در اصفهان اکران نخواهد شد. این ۵ اثر یک‌ ویژگی جشنواره امسال برای اصفهان است ضمن اینکه یکی از اعضا هیات انتخاب نیز اهل اصفهان بود.

وی افزود: دو سالن در سیتی سنتر و سالن سوره حوزه هنری میزبان جشنواره خواهند بود که بلیط فروشی در سالن سوره تنها بلیط فروشی به‌ صورت حضوری خواهد بود و بلیط‌های سیتی سنتر در سینماتیکت و به صورت حضوری فروش خواهد شد. اصحاب رسانه، دانشجویان رشته سینما، اعضا خانه مستند، اعضا خانه سینماگران به صورت رایگان می‌توانند فیلم‌ها را ببینید. این افراد با مراجعه به محلی که روز آینده اعلام خواهد شد باید کارت‌های ویژه دریافت کنند. امسال برای اولین بار فیلم‌ها اکران عمومی نیز خواهند داشت و بخشی درآمد بلیط فروشی به مستندسازان واریز و بخش دیگری برای هزینه‌های اجرایی صرف خواهد شد.

دهدشتی درباره قیمت بلیط‌ها گفت: هزینه بلیط فیلم‌ها ۸ هزار تومان است. دانشجویان  می‌توانند با تخفیف ۵۰ درصد بلیط فیلم‌ها را ببینند. 

نماینده جشنواره سینما حقیقت در اصفهان تاکید کرد: سیستم پخش dcp سالن سوره نیز به دلیل عدم کپی غیر مجاز احیا شده است تا امکان سو استفاده از بین برود. 

وی با اشاره با تعداد آثار جشنواره حقیقت اصفهان، توضیح داد: حدود ۲۶ فیلم‌ بلند و نیمه بلند و ۹ فیلم‌ کوتاه اکران خواهند شد. حداقل ۱۲ سانس در سیتی سنتر و ۶ سانس در سالن سوره میزبان فیلم‌ها هستند که در صورت استقبال‌ عمومی سالن‌های بیش از ظرفیت پیش بینی شدند. سعی شده تا فیلم‌های اصفهانی در اکران تداخل نداشته باشد و میهمانان ویژه تری در اکران‌ها این آثار  حضور داشته باشند.

دهدشتی افزود: با توجه به اینکه دو مجموعه و تعداد سانس‌های قابل قبول در نظر گرفته شده، فیلم‌های برتر را نیز توانستیم به اصفهان بیاوریم‌. همچنین برای دو فیلم برتر ملی و فیلم‌ برتر در بخش شهید آوینی سانس‌های ویژه در سیتی سنتر در نظر گرفته شده که پس از مشخص شدن این فیلم‌ها اکران‌خواهند شد.

نماینده جشنواره سینما حقیقت در اصفهان با بیان اینکه "از اصفهان حدود ۳۵ اثر به جشنواره ارسال شده است" خاطرنشان کرد: سینمای مستند از نظر اجرایی و بضاعت در اصفهان بسیار بالا است. بخش خصوصی برای حمایت از این مدل فیلم‌ها کمک و بیشتری کنند و بتوانیم استفاده بیشتری داشته باشیم. در سه سال اخیر موج سریع‌تری نسبت به دهه‌های قبل در مشارکت بخش خصوصی وجود داشته. اکثر مستندهای که اصفهان به جشنواره ارسال کرده دارای تهیه کننده خصوصی است. همگرایی کمی بین ذی‌نفعان‌ این حوزه در اصفهان وجود دارد که ضعف بزرگی است.

وی ادامه داد: سینما مستند و غیر داستانی در اغلب فعالیت‌های تبلیغی دستگاه‌های دولتی شکل گرفته‌ و این مسئله می‌تواند محل ورود سرمایه‌ها به حوزه سینما مستند باشد.‌ علی‌رغم اینکه انسان‌های بسیار نخبه‌ای در این حوزه فعال‌اند، اما ساخت یک اثر مستند بسیار کم هزینه است. موفقیت نسبی و خوب هنر و تجربه در اصفهان نشان دهنده موفقیت ژانر مستند در اصفهان است. مخاطب آثار مستند خاص است و یا فیلم مستند با نگاه تخصصی عرضه می‌شود. سینما مستند در حوزه‌های مختلف نگاه تخصصی دارد و در بین مخاطبان خود تاثیر زیادی دارد.

دهدشتی در پایان  تاکید کرد: حرکتی که بخواهند تبدیل به فرآیندی اقتصادی شود، یک‌ زنجیره است. این زنجیره حلقه‌های خالی زیادی مانند ترویج و تبلیغ دارد. تبلیغ تبدیل به خدمتی پیچیده و گران قیمت شده که مجموعه‌ای ازعوامل و نهادها مانند رسانه ملی و شهرداری باید کمک کنند. نیاز است که این نگاه در اصفهان شکل گیرد، تا نتوانیم این زنجیره را کامل کنیم. در تولیدات بسیار خوب عمل می‌کنیم، اما برنو سازی و بازاریابی نتوانسته‌ایم‌ انجام دهیم. 

افتتاح سالنی برای فیلم‌های هنری در سیتی سنتر

مدیر پردیس سینمایی سیتی‌سنتر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: در جلسات پیشین قول دادیم که میزبان جشنواره های مهم فرهنگی و هنری کشور باشیم‌. سینما حقیقت دومین جشنواره مهم سینمابب کشور است.  برای اولین بار بوده که اصفهان به طور مستقیم میزبان این جشنواره است.

محمد پناهی نژاد افزود: به دنبال بلیط فروشی در برگزاری جشنواره ها نیست و هدف ما تنها برگزاری جشنواره در اصفهان است که شهروندان و علاقه مندان نخواهند تا تهران برای تماشا فیلم‌ها سفر کنند. تمام هزینه‌ها ی برگزاری جشنواره را تامین خواهیم کرد.

ویدبا بیان اینکه "در ۵۰ سال اخیر  در اصفهان سینما جدیدی ساخته نشد و سیتی سنتر این سنت را شکست" افزود: در بحث مخاطب نمی‌توان به کسی گفت که این فیلم‌ را ببین یا اینکه فیلمی از پرده پایین آوریم. فیلم مطرب در چند ماه گذشته سینماها و سینماداران را نجات داد. اینکه چرا از هنر و تجربه استقبال نمی‌شود نیز جای بحث زیادی دارد، اما نمی‌توان کسی به مجبور به تماشا فیلم دید. البته استقبال از فیلم‌های هنر و تجربه در اصفهان بد نبوده و همواره در کشور دوم هستیم. 

پناهی نژاد تاکید کرد: حاکمیت باید بر روی تغییر ذائقه مخاطبین کار کند. نمی‌توان انتظار داشت راهی که در بیش از ۱۰ سال طی شده را در یک شب طی ‌کرد. اگر از حاکمیت شهری اصفهان کمک بیشتری روی تبلیغات و اطلاع رسانی شود استقبال از برنامه‌هایی اکران هنر و تجربه‌ و مستند بیشتر خواهد شد.

وی در پایان خبر از افتتاح سالنی مخصوص فیلم‌های هنری در مجموعه سیتس نتر داد و گفت: سینما ۷ سیتی سنتر مخصوص فیلم‌های هنری و تجری تامین شده و نگاهی غیر اقتصادی دارد. در صورتی که تجهیزات تامین شود این سالن به زودی افتتاح خواهد شد.

کد خبر 400705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.