بانک قرض الحسنه مهر ایران اولین بانک سبز کشور است

مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران استان اصفهان گفت: این بانک به عنوان اولین بانک کشور در راستای بانکداری الکترونیک و بدون کاغذ، در مسیر اصلاح ساختار الکترونیکی عملیات اجرایی بانک و ایجاد بانک تمام الکترونیک گام برداشته و بنابراین می‌توان بانک قرض الحسنه مهر ایران را اولین بانک سبز کشور نامید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا اسفندیاری در نشستی خبری با موضوع "عملکرد ۱۲ ساله بانک قرض‌الحسنه مهر ایران" که امروز_ چهارشنبه ۲۰ آذر_ برگزار شد، اظهار کرد: این بانک اولین بانک تخصصی قرض‌الحسنه در کشور بوده و سهامداران اصلی آن را ۱۰ بانک بزرگ کشور تشکیل می‌دهد، ۲۲ آذرماه سال ۱۳۸۶ تاسیس شده و اکنون از نظر زیرساخت و  خدمات الکترونیکی جزو بانک‌های به روز کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: با الگوی بانکداری اسلامی و در راستای توانمندسازی اقشار مختلف مردم، فقرزدایی و رفع محرومیت‌های اقتصادی با ۵۳۰ شعبه و بیش از سه هزار پرسنل فعال در سراسر کشور و ۳۲ شعبه در استان اصفهان اقدام به ارائه خدمات به حدود هشت میلیون مشتری خود در کشور می‌کند. تسهیلات پرداختی این بانک در زمینه‌های مختلف مانند اشتغال‌زایی، کارآفرینی، معیشت، درمان و زنان بی‌سرپرست و آزادی زندانیان غیرعمد است. همچنین تعامل این بانک با سازمان‌های مختلف نظیر کمیته امداد در بهبود شاخص‌های کسب و کار در جامعه موثر است.

مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران استان اصفهان خاطرنشان کرد: فعالیت این بانک به نحوی چشمگیر بوده است که در سال گذشته توسط نشریه "Banker" به عنوان سومین بانک جهان اسلام شناخته شد؛ همچنین به دلیل تنوع طرح‌ها و فعالیت چشمگیر آن در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه، جایزه نخبه اقتصادی توسط سازمان اقتصاد اسلامی به این بانک تعلق گرفت.

اسفندیاری گفت: در راستای بانکداری الکترونیک و بدون کاغذ در کشور به عنوان اولین بانک کشور، در راستای برنامه اصلاح ساختار الکترونیکی کردن عملیات اجرایی و ایجاد بانک تمام الکترونیک گام برداشته است و با فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم این سبک از بانکداری را به مدت یک ماه و به صورت آزمایشی اجرا کرده است. همچنین به دلیل موفقیت آمیز بودن این پروژه، اجرای سراسری آن از فردا_ پنج شنبه ۲۲ آذر_ و در سالگرد تاسیس این بانک به صورت سراسری اجرا خواهد شد.

وی افزود: یکی از اهداف اجرای این طرح کمک به حفظ محیط ریست و جلوگیری از نابودی جنگل‌ها است زیرا بانک‌ها یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان کاغذ بوده و بنابراین حذف کاغذ می‌تواند در این امر موثر باشد. بنابراین می‌توان بانک قرض الحسنه مهر ایران را اولین بانک سبز کشور نامید.

مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران استان اصفهان درباره دیگر مزایای اجرای این طرح گفت: بایگانی و حفاظت از مدارک و اسناد بانکی با اجرای این طرح ساده‌تر و دسترسی به این اسناد نیز آسان‌تر خواهد بود. همچنین اجرای این طرح می‌تواند به صرفه جویی در زمان مشتریان نیز منجر شود.

اسفندیاری با اعلام اینکه برای تشکیل هر پرونده ۱۰ برگ کاغذ مورد نیاز است، اجرای آن را بسیار موثر دانست.

وی گفت: این بانک به منطور کمک به اشتغالزایی با همکاری تنگاتنگ با نهادهایی همچون کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بنیاد برکت حدود ۹۰۰ فقره تسهیلات به طور میانگین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران استان اصفهان تصریح کرد: در این خصوص، اشتغالزایی کمیته امداد ۲۹ میلیارد ریال، بهزیستی ۱۱ میلیارد ریال، بنیاد برکت ۵۶ میلیارد ریال و کمیته امداد ولایت ۱۰۴ میلیارد ریال و جمعا ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است؛ همچنین یک‌هزار پرونده نیز در دست بررسی است.

اسفندیاری اضافه کرد: سرمایه ثبتی این بانک در راستای تقویت وام دهی قرض‌الحسنه از ۱۵ هزار میلیارد ریال در سال گذشته به ۲۵ هزار میلیارد ریال در سال جاری افزایش یافته است.

وی  با بیان اینکه این بانک در حال حاضر هشت میلیون مشتری در سراسر کشور دارد، گفت: از بدو تاسیس تاکنون شش میلیون فقره تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده؛ این مقدار در سال گذشته یک میلیون و ۲۳۰ هزار فقره و در سال جاری با هدفگذاری یک میلیون و ۵۰۰ هزار فقره، یک میلیون و ۳۰۰ هزار فقره با میانگین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان پرداخت شده است؛ البته با روند حاضر پیش بینی می‌شود تا پایان سال تا سقف دو میلیون تسهیلات قرض الحسنه در کشور پرداخت شود. همچنین تمام منابع حاصل شده در هر استان در همان منطقه هزینه می‌شود؛ عملیات این بانک در پشت دیوار شیشه‌ای است.

مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران استان اصفهان تصریح کرد: این بانک با فعالیت‌های خود نقش مهمی در اقتصاد خرد و متوسط جامعه ایفا می‌کند و در تعامل با بنیاد ملی برکت، صندوق امداد ولایت و کمیته امداد امام به منظور اختصاص تسهیلات، در تلاش برای کمک به مشاغل خرد و حتی خانگی است.

اسفندیاری همچنین درباره خسارات وارده به شعب این بانک در طول اعتراضات اخیر اظهار کرد: در پی این اعتراضات مجموعا پنج شعبه این بانک آسیب دیده که خسارات برآورد شده نشان از وارد شدن حدود یک میلیارد تومان زیان به شعب این بانک در استان اصفهان دارد.

وی ضمن اعلام این نکته که در صورت فراهم بودن کلیه مدارک لازم وام متقاضی در همان روز پرداخت می‌شود، گفت: بستر الکترونیک این بانک به گونه‌ای فراهم شده است که در صورت قطع شدن اینترنت بین الملل به وسیله اتصال به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت داخلی می‌تواند خدمات لازم به مشتریان خود را ارائه دهد.

مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران استان اصفهان درباره وام‌های اشتغال تصریح کرد: وام‌های اشتغال‌زایی عمدتا در مناطق کم برخوردار به ویژه مناطق مبتلا به خشکسالی و به افراد واجد شرایط پرداخت می‌شود. همچنین از آنجا که اجرای این طرح با همکاری بنیاد برکت است، این بنیاد در مرحله فروش محصول نیز نظارت دارد.

اسفندیاری درباره حمایت از صنایع دستی و کالای ایرانی گفت: در طرح حمایت از کالای ایرانی براساس تفاهم انجام گرفته به خریداران تا سقف ۲۰ میلیون تومان بدون انتظار پرداخت می‌شود.

وی افزود: وام ازدواج جوانان نیز در این بانک با آسان‌ترین روش ضمانت گیری و بدون نوبت در کمتر از یک هفته انجام می‌شود.

مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران استان اصفهان درباره طرح همیاران این بانک نیز اظهارکرد: جرقه طراحی و اجرای این طرح توسط یک خانواده مصیبت دیده زده شد و این خانواده تصمیم گرفت تا پس‌انداز خود را به افراد نیازمند در قالب تسهیلات پرداخت کند. در همین راستا این بانک با طراحی صندوقی برای جذب سرمایه از سوی خیرین و نیکوکاران به افراد نیازمندی که نمی‌توانند به دلیل محدودیت مالی یا ضرورت دریافت وام در صف انتظار بمانند، اقدام به پرداخت تسهیلات می‌کند.

اسفندیاری اضافه کرد: دارایی این صندوق که توسط خیرین تامین می‌شود، یک وجه عام‌المنفعه بوده و جزو دارایی‌های بانک محسوب نمی‌شود. حتی پیش‌بینی شده است که اگر به هر دلیلی فعالیت این بانک متوقف شود این وجه به سازمان‌های خیریه انتقال داده شود.

وی ادامه داد: این وام به افراد نیازمند در حوزه‌هایی شامل آزدی زندانیان و اشتغال آن‌ها، درمان بیماران، اشتغال جوانان و زنان بی‌سرپرست در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود. به عنوان مثال افرادی که توان پرداخت مخارج بیمارستانی برای درمان بیماری را ندارند می‌توانند با درخواست تسهیلات، این بدهی را پرداخت کنند.

مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران استان اصفهان با بیان اینکه تسهیلات پرداخت شده توسط این بانک بدون سود و با کارمزد صفر تا چهار درصد عملیات بانکی به متقاضیان پرداخت می‌شود، گفت: منابع این بانک از آورده‌های سرمایه‌گذاران تامین می‌شود بنابراین با توجه به وجود تورم، این بانک به مرور سقف وام‌دهی خود را افزایش می‌دهد که این سقف در حال حاضر ۵۰ میلیون تومان است؛ رسالت بانک قرض الحسنه مهر ایران حل معضلات قشر ضعیف و متوسط جامعه است.

اسفندیاری گفت: در این بانک سود سپرده به سرمایه‌گذاران داده نمی‌شود اما برای جبران این سرمایه‌گذاری، به این افراد امتیاز دریافت وام داده می‌شود. بر اساس محاسبات انجام گرفته افرادی که وجه خود را در این بانک سپرده‌گذاری کرده و از تسهیلات این بانک استفاده می‌کنند، می‌توانند بازدهی حدود ۲۲ درصد کسب کنند. همچنین به ازای هر یک ماه سپرده‌گذاری، امتیاز دریافت تسهیلاتی با بازپرداخت سه ماهه به مشتریان داده می‌شود

کد خبر 400652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.