راه‌اندازی خط سه قطار شهری مشهد تا ۱۴۰۰/برنامه ریزی برای تعالی شهر براساس ۵۰ محور

شهردار مشهد گفت: باید منطقه مرکزی شهر به شبکه مترو متصل شود که اولویت نخست به طول ۵.۲ کیلومتر است تا دسترسی ریلی مردم به حرم مطهر فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا کلائی ظهر امروز _چهارشنبه ۲۰ آذرماه ۹۸_ در سومین نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: از بیستم آذرماه سال گذشته و همزمان با آغاز فعالیت در شهرداری، سه راهبرد اصلی برای شش ماهه نخست سال ترسیم کردیم که نخستین راهبرد «سامان بخشی به شرایط مالی» بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته بدهی‌های بانکی بر دوش شهرداری مشهد سنگینی می‌کرد، افزود: توافق‌هایی با بانک‌های طلبکار انجام و تکلیف وضعیت بدهی‌ها را مشخص کردیم و بار شهرداری با پرداخت بخش زیادی از بدهی‌ها برای انجام دیگر فعالیت‌ها سبک شد.

شهردار مشهد ادامه داد: باید پروژه‌های زیرساختی را طراحی می‌کردیم تا بهره برداری آنها در کمترین زمان انجام شود از این رو فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی را کلید زده و افتتاح «تقاطع غیرهمسطح آیت الله هاشمی» آغاز این اقدام بود.

وی تصریح کرد: در شش ماهه نخست فعالیت علاوه بر اقدامات جاری مدیریت شهری، در راستای برنامه ۱۴۰۰ فعالیت‌هایی معطوف به هدف مورد نظر شهرداری تعریف کردیم تا علاوه بر سنجش شاخص‌ها در فرایند شکل گیری، هنر اقتصادی نیز اثرگذار باشد؛ بنابراین از دل نظرخواهی‌های انجام شده و بررسی برنامه‌های بالادستی به ۵۰ محور اصلی مدیریت شهری تا سال ۱۴۰۰ رسیدیم که در شش ماه دوم فعالیت‌ها این محورها را آغاز کنیم.

کلائی با اشاره به ۵۰ محور اصلی مورد هدف شهرداری مشهد تا سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: محور نخست تقاطع‌های غیرهمسطح است؛ سعی شده عقب ماندگی‌های مشهد در زیرساخت‌های ترافیکی جبران شود، از این رو عملیات احداث ۱۱ تقاطع را آغاز کردیم که تاکنون چندین تقاطع اجرایی و مسیرهای باقیمانده نیز به زودی کلید زده خواهد شد.

وی افزود: یکی از این تقاطع‌ها، «تقاطع غیرهمسطح مصلی» بین بزرگراه صدمتری و مصلی است که عملیات احداث آن تا یک ماه آینده آغاز و دسترسی جدید به محدوده قلعه ساختمانی را فراهم کرده و محور مصلی و نواب صفوی را از بن بست خارج خواهیم کرد تا دسترسی دوم مناسبی به بهشت رضا ایجاد شود.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: دومین پروژه از محور نخست مدیریت شهری، پروژه ۵.۲ کیلومتر فاصله بین تقاطع غیرهمسطح آزادگان با ورودی مشهد- چناران- قوچان است که ترافیک ورودی شهر را از سمت قوچان کاهش خواهد داد و امیدواریم با فراهم کردن زیرساخت‌ها، احداث آن به زودی آغاز شود. البته مراحل طراحی چندین تقاطع زیرگذر و روگذر نیز به پایان رسیده و در مراحل اصلاحات طرح است. 

یکصد عنوان برای پروژه فرهنگ شهروندی

کلائی کاهش ترافیکی و حق تقدم را دومین محور اصلی مدیریت شهری مشهد تا سال ۱۴۰۰ عنوان کرد و افزود: یکصد عنوان  پروژه فرهنگ شهروندی در مشهد پیشنهاد شده زیرا معتقدیم در تغییر رفتار شهروندان باید بر دو موضوع مهم «تفکیک از مبداً زباله‌ها» و «کاهش سرعت و رعایت حق تقدم» تمرکز کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: باید خطوط عابر پیاده معابر مشهد به نقطه‌ای برسد که خودروها قبل از این خطوط توقف کرده و میانگین سرعت عبوری در مشهد به یک سرعت مطمئنه تبدیل شود؛ باید خطوط عابر پیاده مناسب و اتصال آن به پیاده راه‌های امن فراهم شود و البته مناسب‌سازی برای معلولان انجام شود تا بعد از این اقدامات بتوانیم از مردم انتظار رعایت قوانین را داشته باشیم.

شهردار مشهد محور سوم را تأمین منابع پایدار آب فضای سبز عنوان کرد و گفت: در مشهد با پارادوکسی مواجه بودیم که عده‌ای از فعالان محیط زیست، اقلیم مشهد را خشک تعریف کرده و تأکید داشتند فضای سبز این شهر نباید توسعه داده شود؛ در حالی که معتقدیم راه حل دیگری برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز وجود دارد و باید فضای سبز را توسعه و حرارت نقاط مرکزی شهر را کاهش دهیم و رطوبت شهر را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در این زمینه باید دو نکته مهم رعایت شود از جمله آبیاری فضای سبز از طریق پساب تصفیه شده انجام شود و دیگر اینکه مردم بدانند آبیاری با پساب تصفیه شده انجام می شود و شبکه انتقال آب غیرشرب بین تصفیه خانه ها و بخش بهره برداری خواهیم داشت.

آینده محیط زیست مشهد تضمین خواهد شد

کلائی خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۹۹ پروژه انتقال پساب به صورت کامل بهره برداری و تا یک ماه آینده در بخش‌هایی از مناطق ۹، ۱۱ و ۱۲ این پروژه به بهره برداری خواهد رسید و تا پایان سال جاری نیز امیدواریم پساب به ارتفاعات جنوب مشهد برسد چراکه این پروژه آینده محیط زیست مشهد را تضمین خواهد کرد.

وی راه اندازی خط سه قطار شهری مشهد تا سال ۱۴۰۰ را محور چهارم برنامه مدیریت شهری مشهد عنوان کرد و گفت: باید منطقه مرکزی مشهد به شبکه مترو متصل شود که اولویت نخست به طول ۵.۲ کیلومتر است تا دسترسی ریلی مردم به حرم مطهر فراهم شود.

شهردار مشهد ادامه داد: اجرای این پروژه هزینه‌های بسیار سنگینی دارد چرا که تا پایان سال ۹۶ هزینه احداث هر کیلومتر مترو در مشهد ۲۴۰ میلیارد تومان بود، اما در پایان سال ۹۷ هزینه‌ها افزایش سه برابری پیدا کرد و هزینه احداث هر کیلومتر مترو به ۷۵۰ میلیارد تومان رسید.

وی محور پنجم را توجه به بافت پیرامون حرم مطهر دانست و گفت: از ۲۶ سال گذشته پروژه نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر آغاز شده و پیچیدگی‌های زیادی دارد؛ نسبت به برخی اقدامات انجام شده در این مدت برای بافت پیرامون حرم انتقادات جدی داریم، اما سعی کردیم به ذینفعان کمک کنیم و با حمایت دستگاه قضایی برخی مسائل را رفع کنیم که امیدواریم با همراهی شورای راهبردی بافت پیرامونی حرم نوسازی و بهسازی بافت اطراف حرم با سرعت بیشتری انجام شود.

کلائی ادامه داد: در این راستا ۲۹۲ پروژه با مشکل روبه رو است که امیدواریم با توافقاتی که در جلسه شورای راهبردی بافت پیرامونی حرم صورت گرفت، بخشی از مشکلات سرمایه گذاران رفع و بافت پیرامونی حرم به هویت اصلی خود بازگردد.

وی بهبود سیما و منظر شهری را محور ششم فعالیت‌های مدیریت شهری مشهد عنوان کرد و افزود: تغییر جدی در سیما و منظر شهری امری بسیار ضروری است که در این راستا تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا فضای شهر مشهد را از خاکستری بودن خارج کنیم چراکه باید از طریق ابزارهای مختلف زوائد بصری رفع شود.

شهردار مشهد محور هفتم استحصال اراضی بزرگ مقیاس و اراضی  شهری دانست و افزود: سیاست‌هایی در بعضی از بافت‌های شهری اتخاذ و باعث شده وضعیت بلاتکلیفی در این راستا داشته باشیم؛ از این رو برای تعیین تکلیف اراضی در اختیار مدیریت شهری اهتمام ویژه‌ای داریم و درصدد هستیم مشکل بافت هایی را که از چندین سال گذشته دچار مسائل مختلف شده، رفع کنیم.

دیوارهای دانشگاه را در بخش‌هایی به عقب ببریم

وی با بیان اینکه با رعایت مقررات باید اراضی بزرگ مقیاس درون شهر از جمله دانشگاه فردوسی در اختیار تمام مردم قرار بگیرند، اظهار کرد: بهتر است این دانشگاه فضای خود را با مردم به اشتراک بگذارد البته قرار نیست دیوارهای دانشگاه را حذف کنیم، دیوارهای دانشگاه را در بخش‌هایی به عقب ببریم که در این راستا نیز از دانشگاه خواسته شده تا طرح خود را ارائه کند و بررسی بیشتری انجام شود.

کلائی تاکید کرد: هرچند در این مورد انتظار این بود که جامعه توسط دانشگاه پذیرفته شود؛ به طور مثال مجتمع آیه‌ها به عنوان یک مجتمع فرهنگی در اختیار مردم نباشد که با پذیرش مسئولان سپاه و سردار نظری مواجه شد.

برنامه جامع شفافیت و مبارزه با فساد

وی، برنامه جامع شفافیت و مبارزه با فساد را محور هشتم برشمرد و گفت: از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه راه اندازی سامانه‌های مرتبط، اصلاح رویه‌ها و فرآیندها بوده است.

کلائی تأکید کرد: در مبارزه با فساد نسبت به همکاران سالم وظیفه داشتیم و در کنار آنها باید با آرامش و معطوف به تأمین رفاه و آسایش مردم فعالیت‌ها را پیش می بردیم؛ از این رو زیرساخت‌هایی الکترونیکی را فراهم کردیم.

وی با بیان اینکه شفافیت و مبارزه با فساد برای شهرداری مشهد بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: مبارزه با فساد امری ضروری، قطعی و مهم است، اما زمانبر و نیازمند پیگیری، استمرار و اصرار است که با همراهی شهروندان، دستگاه های نظارتی و رسانه ها این فرآیند نیز به خوبی انجام خواهد شد.

اجرای پروژه منشور حقوق شهرنشینی تا سال ۱۴۰۰

شهردار مشهد محور نهم فعالیت مدیریت شهری مشهد تا سال ۱۴۰۰ را اجرایی کردن پروژه منشور حقوق شهرنشینی اعلام کرد و گفت: «پروژه شهری برای همگان» را برای اجرایی کردن منشور حقوق شهرنشینی آغاز کردیم و در این پروژه کودکان و حقوق آنها و زیرساخت های لازم مورد توجه قرار گرفت که به طور حتم موضوع عدالت ترمیمی نیز به پروژه منشور حقوق شهرنشینی کمک خواهد کرد.

وی محور دهم را پروژه عمرانی برندینگ «توس» عنوان کرد و ادامه داد: برنامه‌های این پروژه تهیه شده و امیدواریم تا عید نوروز، توس نه تنها در شأن فردوسی بلکه همراه با تسهیل در فرآیند بهره برداری اجتماعی آن محقق شود.

کلائی بسته جامع محله محوری را محور یازدهم فعالیت‌های مدیریت شهری دانست و گفت: تهیه و تصویب طرح‌های تفصیلی و بالادستی، پروژه توسعه کسب و کارهای شهری با هدف مناطق کمتربرخوردار، پروژه ساماندهی کشف رود، پروژه احیا ساختار پرسنلی منابع انسانی، طرح رفع آبگرفتگی ها، پروژه نظام جامع اطلاع رسانی، برندینگ شهری، پروژه نظام بازاریابی از مبدأ و پروژه بهبود ایمنی شهر را از دیگر محورهای اصلی مدیریت شهری مشهد تا ۱۴۰۰ برشمرد.

وی ادامه داد: از دیگر محورهای اصلی این برنامه ساماندهی ارتباط با نخبگان شهری، ترافیک هسته مرکزی شهر، استفاده از ظرفیت‌های مالی دولت، پروژه تئاتر شهری، شهرداری الکترونیک و اپلیکیشن شهروندی، بسته مدهای جدید حمل ونقلی، تأمین مالی مبتنی بر پرداخت بدهی‌ها، ایجاد شهربازی در مقیاس بین المللی، پروژه کارخانه نوآوری، ایجاد میدان مرکزی میوه و تره بار، پروژه شهر بدون متکدی و شهر یادگیرنده، احداث نمایشگاه گل و گیاه، پروژه مجموعه ورزشی طبرسی شمالی و پروژه اجتماعی حمایت از ورزش قهرمانی است.

شهردار مشهد تصریح کرد: دیگر محورهای اصلی برنامه مدیریت شهری مشهد تا سال ۱۴۰۰ شامل برنامه جامع بازآفرینی، بهبود سلامت عمومی مردم، پروژه ارتقاء نظام بهره برداری از تاکسی ها، توسعه و بهسازی مسیرهای تشرف پیاده به حرم، استفاده از ظرفیت فاینانس، توسعه فضای شهری در پایانه مسافربری امام رضا(ع)، دیپلماسی شهری با تأکید بر شهرهای زائر پذیر، پروژه توسعه و سرزندگی فضاهای شهری، پروژه حمایت از گردشگری سلامت، تأمین پارکینگ های عمومی و بهبود فضای سبز در مناطق کمتر برخودار است.

۱۰هزار تاکسی، برقی می‌شود

وی خاطرنشان کرد: شهرداری مشهد در راستای پروژه ارتقاء نظام بهره برداری از تاکسی‌ها درصدد است ۱۰ هزار تاکسی این شهر را در زمانی قابل قبول برقی کند.

کلائی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر راهکارهای شهرداری این شهر برای افزایش تاب آوری مشهد گفت: تاب آوری شهری موضوعی بسیار مهم است؛ درحال حاضر ایمنی شهر مشهد پایین است و در نظرگرفتن نقاط پرخطر نکته ای بسیار مهم و قابل توجه به شمار می رود.

وی ادامه داد: برای تاب آوری مشهد توجه به زیرساخت‌های بحران و زلزله و سیل امری ضروری است و البته هزینه‌های زیادی دارد، اما معتقدیم باید آخرین تکنولوژی‌های بحران را در اختیار داشته باشیم.

شهردار مشهد با بیان اینکه شتاب نگارها را مورد استفاده قرار داده‌ایم، افزود: نکات قابل توجه دیگر در این باره نشاط اجتماعی و نحوه برخورد مردم با زیرساخت‌های شهری است که می‌توان گفت در حال حاضر شهر مشهد به لحاظ نشاط اجتماعی، وضعیت مطلوبی دارد و نوع برخورد شهروندان با زیرساخت‌های شهری خوب است.

وی ادامه داد: علی رغم مشکلات اقتصادی زیادی که وجود دارد، خوشبختانه مشهد در وضعیت خوبی قرار دارد و البته باید برای افزایش تاب آوری شهر سرمایه گذاری کنیم.

سفر بیش از ۳۰ میلیون نفر زائر داخلی و خارجی به مشهدالرضا

کلائی با اشاره به بهره برداری دومین سالن تغسیل در بهشت رضوان این شهر در آینده نزدیک گفت: باتوجه به اینکه ظرفیت آرامستان بهشت رضا در انجام امور متوفیان تا حدودی در حال تکمیل است از پایان آذرماه تغسیل در بهشت رضوان مشهد انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۳۰ میلیون نفر زائر داخلی و خارجی به مشهدالرضا مشرف و در منطقه ثامن که بافت پیرامونی حرم مطهر است، اقامت می‌کنند، تصریح کرد: نظافت شهر مشهد در بین شهرهای مذهبی مثال زدنی است و امسال برنامه های ویژه گلکاری در منطقه ثامن اجرایی خواهد شد.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌هایی که با آستان قدس رضوی انجام شده، نوروز امسال المان‌های گل الوان در حرم مطهر رضوی استقرار پیدا خواهد کرد.

رابطه مردم را با شهر الکترونیک و هوشمند برقرار کنیم

وی با اشاره به هوشمندی شهر مشهد اظهار کرد:  از تمام شهرهای کشور در زمینه هوشمندسازی جلوتر هستیم؛ البته مجموعه فعالیت‌ها باید در نقطه‌ای بنشیند و آن نقطه «اپلیکیشن شهر من» است که می‌تواند رابطه مردم را با شهر الکترونیک و هوشمند برقرار کند.

کلائی با بیان اینکه معتقد نیستیم ترکیب شهر هوشمند یک ترکیب کامل است، زیرا شهر هوشمند هوشمندی خود را دارد، گفت: باید شهر و ابزارهای لازم برای هوشمندی آن را بشناسیم و حوزه های اطلاع یابی و افکار سنجی را مورد توجه قرار دهیم تا بدانیم مردم چه می خواهند و ابزارهای لازم را در اختیار آنها قرار دهیم.

باید منتظر ابلاغ نهایی لایحه درآمدهای پایدار باشیم

وی در ارتباط با لایحه درآمدهای پایدار گفت: در این باره دو نگاه بین شهرداری‌های کلانشهرها وجود دارد؛ عده‌ای معتقدند تا زمانیکه دولت زیرساخت‌های لازم را فراهم نکند نمی‌توان کاری انجام داد و عده‌ای دیگر بر این باور هستند که دولت باید دست شهرداری‌ها را باز بگذارد تا از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند از این رو باید گفت بحث لایحه درآمدهای پایدار بین دو نگاه است.

شهردار مشهد افزود: دولت خسته است و نمی‌تواند کمک کند و شهرداری‌ها نیز نباید به کمک‌های دولت متکی و بر روی آن حساب کنند از این رو باید منتظر ابلاغ نهایی لایحه درآمدهای پایدار باشیم.  

کد خبر 400651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.