خودروهای سواری بیشترین تولید کننده مونوکسید کربن هستند

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان، گفت: سهم تولید مونوکسیدکربن برای خودروهای سواری بیشتر است همچنین در تولید اکسید نیتروژن کامیون‌ها سهم بیشتری دارند اما نحوه پراکنش این آلاینده‌ها در تصمیم گیری و تعیین اهداف مهم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بابک صادقیان صبح امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه درخصوص دو مطالعه کیفی آلاینده های هوای اصفهان اظهار کرد: نتایج مطالعات رسیده از دو دانشگاه صنعتی و اصفهان هنوز به طور رسمی به کارفرما و ناظر که اداره محیط زیست استان است تحویل داده نشده، اما این پروژه به عنوان یکی از کم نظیرترین پروژه‌های سطح کشور است که برای اولین بار در استان اصفهان از سال ۹۶ آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان موضوع انتشار گازها و ذرات معلق را پیگیری کرده است، افزود: در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا معمولاً ذرات معلق دو ونیم میکرون کیفیت هوا را در شرایط ناسالم قرار می‌دهد به همین دلیل پروژه دیگری درباره ذرات معلق زیر دو ونیم میکرون آغاز شد تا سهم این آلاینده‌ها را مشخص کند.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه سهم تولید مونوکسیدکربن برای خودروهای سواری بیشتر است، گفت: سهم "ناکس" یا "اکسید نیتروژن" برای کامیون‌ها بیشتر بوده اما آنچه برای تصمیم گیری و تعیین اهداف مهم است نحوه پراکنش این آلاینده‌هاست همچنین اینکه انواع آلایندگی‌های خارج شده به کدام سمت می‌رود هم جزء موضوعات مهم این مطالعه است.

موتورسیکلت‌ها نقش مهمی در آلایندگی دارند

وی با تأکید بر اینکه کنترل ذرات معلق زیر دو ونیم میکرون بسیار مهم است، گفت: چندین پارامتر آلایندگی در این دو مطالعه مورد بررسی قرار گرفته که هرکدام از آنها سهم مهمی در سلامتی دارند، درصد تولید مونوکسیدکربن در برخی بخش‌ها به لحاظ تناژ بالاست اما درصد اثرگذاری آنها را باید دریابیم که برای نمونه در جدول شاخص کیفیت هر ۱۰ هزار میکروگرم مونوکسید کربن می‌تواند برابر ۱۴ میکروگرم ذرات معلق تأثیرگذار باشد پس غیر از اعداد و ارقام سهم اثرگذاری آنها بسیار مهم است.

صادقیان با بیان اینکه بعد از کامیون‌ها، موتورسیکلت‌ها سهم آلایندگی بیشتری دارند، گفت: بعد از موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها در آلودگی هوا موثرند که تنها اتوبوس‌های شرکت واحد مورد نظر نیست و همه اتوبوس‌های شهری در این تحقیق بررسی شده است همچنین دو پیک انتشار آلودگی شامل پنج تا هشت صبح و سه تا شش عصر دقیقاً مختص این زمان‌هایی است که سرویس‌ها درحال حرکت هستند چرا که در این ساعات سرویس‌های صدها دستگاه اداری وارد شهر می‌شوند.

وی با تأکید براینکه در ایجاد ذرات معلق زیر دو ونیم میکرون اولویت با اتوبوس‌های درون شهری است، گفت: هرچند موتورسیکلت‌ها و کامیون‌ها هم نقش پررنگی در این امر دارند اما در کنار آنها یک میلیون خودروی سواری در شهر اصفهان تردد می‌کنند که اگر همه آنها در شرایط مناسب باشند باز هم دچار مشکل می‌شوند چرا که آلودگی صفر وجود ندارد و حتی خودروهای جدید هم دارای آلایندگی هستند اما آلایندگی آنها در شرایط حداقلی قرار دارد.

کد خبر 400637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.