جزئیات پژوهش سیاهه آلودگی هوای اصفهان اعلام شد

رئیس کمیسیون محیط زیست و اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: صنایع به عنوان بخش مهمی در تولید ذرات معلق است که ۶۷ درصد آلاینده‌ها را به خود اختصاص می‌دهد همچنین احتراق گاز طبیعی در منازل و اماکن بین ۶۵ تا ۹۵ درصد در برخی فصول دیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی صبح امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه درخصوص دو مطالعه کیفی آلاینده های هوای اصفهان، اظهار کرد: سه سال پیش دو قرارداد توسط شهرداری اصفهان با دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان منعقد شد که این دو مطالعه به بررسی درخصوص سیاهه انتشار گازهای اصفهان بپردازد.

وی با بیان اینکه در هردوی این پروژه‌ها سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان به عنوان ناظر و مجری انتخاب شد، افزود: سال هاست در حوزه کاهش آلاینده‌ها و تصمیماتی که در این خصوص در استان گرفته می‌شود صرفاً برمبنای اطلاعات حدسی و گمانی استان‌ها و حتی دیگر کشورها در مورد آلاینده‌ها عمل می‌شود و به همین دلیل از برنامه‌ریزی علمی برخوردار نبودیم.

رئیس کمیسیون محیط زیست و اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه نتایج این مطالعه قرار بود ظرف مدت ۱۵ ماه نهایی شود، تصریح کرد: این اطلاعات با تأخیر چندین ماهه به دست ما رسید که علت آن برخی مشکلات مالی و دیگر موارد بود که نتایج آن در روزهای اخیر به دست ما رسید و قطعاً پس از تجزیه و تحلیل‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

بیشترین سهم آلایندگی قطارها در باغ بهادران سپاهانشهر اصفهان است

وی با تأکید بر اینکه این مطالعه آلاینده‌های گازی شهر اصفهان را مشخص کرده است، اظهار کرد: اصفهان یکی از کلانشهرهای منطقه نیمه خشک کشور است که همواره در معرض نوسانات زیست محیطی و آلاینده‌های هوا بوده است و در حوزه وزش باد ۴۳.۵ درصد بادهایی که در استان می‌وزد به صورت آهسته بوده و سرعت ۵۶.۵ درصد بادها قابل اندازه گیری است که این امر وضعیت مناسب وزش باد در این شهر را مشخص کرده و سمت وزش بادها هم از شرق به غرب است.

محمدی با بیان اینکه آلاینده‌ها از دو منبع ثابت و متحرک منتشر می‌شود، گفت: منابع ثابت مانند صنایع و منازل است و منابع متحرک شامل منابع جاده‌ای و غیره جاده‌ای مانند حمل ونقل ریلی و هوایی و ماشین‌آلات کشاورزی است.

وی درخصوص سهم آلایندگی منابع متحرک ریلی، گفت: متوسط مصرف سوخت برای هر کیلومتر در قطارها ۷.۹۲ لیتر است و این عدد مصرف سوخت قابل توجه است همچنین بیشترین سهم آلایندگی قطارها در منطقه باغ بهادران تا محدوده سپاهانشهر اصفهان است و درواقع یک نیم دایره‌ای از آلایندگی حمل ونقل ریلی در اطراف اصفهان وجود دارد.  

رئیس کمیسیون محیط زیست و اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان درخصوص گازهای منتشر شده در حمل ونقل ریلی، تصریح کرد: اکسید نیتروژن، اکسید گوگرد و دی اکسید گوگرد از آلاینده‌های گازی هستند که حتی در منازل و پارکینگ‌ها وجود دارد همچنین دو نوع آلاینده دیگر به عنوان ذرات معلق که قطرشان از دو ونیم میکرو کمتر است هم در این آلاینده‌ها دیده شده این ذرات معلق ۱۰۰ برابر کوچکتر از قطر موی سر است که خطرناک‌ترین نوع آلاینده بوده و می‌تواند در عمق بافت ریه افراد نفوذ کرده و تأثیرات سرطان‌زایی دارد.

وی با اشاره به اینکه از مجموع قطارهای اصفهان ۳۱۹ تن آلاینده منتشر می شود، اضافه کرد: این آلاینده‌ها شامل یک هزار و ۳۷۴ تن مونوکسیدکربن، ۳۲۹ تن ذرات معلق، ۷۲۹ تن آلاینده‌های منتشره و ۶۹۱ تن هیدروکربن و ۰.۱۳ درصد تن اکسیدگوگرد و ۱۳ هزارو ۲۹۷ تن اکسیدنیتروژن از حمل ونقل ریلی ایجاد می‌شود.

بیش از ۲۲ هزار پرواز هوایی در آسمان اصفهان انجام می‌شود

محمدی در خصوص سهم آلایندگی حمل ونقل هوایی، اظهار کرد: در طول یکسال حدود ۲۲ هزارو ۱۵۲ فقره پرواز در محدوده اصفهان صورت می‌گیرد که از مجموع این پروازها هشت هزار و ۷۶ تن دی اکسید کربن، ۲۴ تن هیدروکربن، ۱۵۴ تن مونوکسیدکربن، ۱۷ تن اکسیدگوگرد، ۱۵۸ تن اکسید نیتروژن و ۱.۹۲ تن ذرات معلق در طول یکسال از حمل ونقل هوایی منتشر شده که حوزه انتشار آنها در محدوده شهراصفهان بوده است.

فعالیت سه هزارو ۴۵۰ تراکتور فعال در محدوده شهر اصفهان

وی در خصوص سهم آلایندگی ماشین آلات کشاورزی، گفت: سه هزارو ۴۵۰ تراکتور فعال در محدوده شهر اصفهان وجود دارد که از این تعداد یک هزارو ۳۰۴ مورد مطالعه قرار گرفت که میزان آلایندگی آنها شامل ۱۹۹ تن مونوکسیدکربن، ۶۳۸ تن ناکس یا اکسیدنیتروژن و ۳۱ تن ساکس یا اکسیدگوگرد در یکسال بوده است.

رئیس کمیسیون محیط زیست و اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مجموع آلایندگی‌های غیرجاده‌ای‌ها حدود ۱۸ هزارو ۲۲۴ تن مونوکسیدکربن از ماشین آلات کشاورزی، ۱۵۳ هزار تن از هواپیماها بوده و ۲۰ هزارتن مونوکسیدکربن، ۱۳ هزارو ۵۱۷ تن اکسیدنیتروژن و ۱۸ تن اکسید گوگرد از صنایع متحرک غیرجاده ای منتشر شده است.

وی با بیان اینکه مونوکسیدکربن بیشترین گاز منتشر شده از ماشین آلات کشاورزی است، افزود: ناکس یا اکسیدنیتروژن بیشترین سهم مربوط به قطارها بوده و pm بیشترین سهم آلایندگی حمل ونقل ریلی است.

۳۴ درصد خودروهای اصفهان را پراید تشکیل داده است

محمدی در خصوص وضعیت آلایندگی خودروهای شهری، گفت: ۳۴ درصد خودروهای اصفهان را پراید تشکیل می‌دهد و این وسیله‌ای است که از سال آینده تولید نمی‌شود و دلایل آن هم وجود مسائل زیست محیطی در این خودروست همچنین ۱۵ درصد سهم خودروهای اصفهان را خودروی وانت به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص سهم آلایندگی خودروهای سواری، گفت: بیشترین سهم گازهای منتشره از خودروهای سواری را مونوکسیدکربن با ۶۴ درصد داراست که ۱۱ درصد از آلاینده های گازی شهر توسط خودروها صورت می گیرد که اولین آلاینده اکسیدنیتروژن و بعد از آن ذرات معلق است.

رئیس کمیسیون محیط زیست و اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به وجود ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح شهر اصفهان، گفت: ۸۳ درصد از آلاینده‌های شهری که توسط موتورسیکلت‌ها منتشر می‌شود مونوکسید کربن است، ۱۲ درصد اکسیدنیتروژن و pm ها با ۰.۷۲ درصد کمترین میزان آلایندگی موتورها را داراست.

وی با بیان اینکه بیشترین گاز آلاینده اتوبوس‌ها مربوط به اکسیدنیتروژن است، گفت: ۱۳ درصد مونوکسیدکربن و چهار درصد pmها و کمتر از یک درصد مربوط به اکسید گوگرد، و ۵۳ درصد مربوط به اکسیدنیتروژن و ۳۳ درصد مونوکسیدکربن است.

پرترددترین محورهای اصفهان در روزهای آلوده

محمدی در خصوص پرترددترین مسیرهای اصفهان، گفت: درسال ۹۶ بیشترین تردد بین محورهای اصفهان- ذوب آهن، اصفهان- نجف آباد، اصفهان- مورچه خورت و بعد از آن محورهای مبارکه بوده است که این سه محور محدوده ترددهای مهم داخلی است همچنین بیشترین و متراکم ترین مناطق آلاینده اصفهان دقیقاً در مرکز شهر و توسط خودروها اتفاق می‌افتد.

وی بیشترین سهم آلایندگی خودروها را مربوط به خودروهای بنزینی دانست و گفت: ساعات بین پنج تا هشت صبح و سه تا پنج عصر بیشترین انتشار آلایندگی‌ها وجود دارد که تاکسی‌ها بیشترین منتشرکننده گاز مونوکسیدکربن هستند و پس از آنها خودروهای گازسوز و سی‌ان‌جی بیشترین تولید مونوکسیدکربن را دارند.

سهم ۶۷ درصدی صنایع در ایجاد ذرات معلق در هوای اصفهان

رئیس کمیسیون محیط زیست و اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص مطالعه دوم زیست محیطی شهر اصفهان، گفت: صنایع به عنوان بخش مهمی در تولید ذرات معلق است که ۶۷ درصد آلاینده‌ها را به خود اختصاص می‌دهد همچنین احتراق گاز طبیعی در منازل و اماکن بین ۶۵ تا ۹۵ درصد در برخی فصول دیده شده است.

وی با بیان اینکه در مناطقی از شهر اصفهان میزان آلایندگی بیشتر است، گفت: در مناطقی چون احمدآباد تا زینبیه بیشترین سهم آلایندگی وجود دارد و در قسمت پایانه شمال شهر اصفهان حدود ۶۹۷ برابر بالاتر از حد مجاز pm۲ ها منتشر می‌شوند که این گازها زمینه‌ای برای بیماری‌های عصبی، روان تنی، آسم و بیماری‌های دستگاه تنفس است که این سهم آلایندگی دقیقاً در پایانه جنوب شرق اصفهان هم وجود دارد همچنین کارخانه سیمان و ذوب آهن بر آلودگی این مناطق اثرگذار است.

محمدی افزود: در پایانه‌ها و ترمینال‌های مسافربری و باری همچنین شهرک‌های صنعتی اصفهان که با سوخت گازوئیل فعال هستند بیشترین سهم آلایندگی مربوط به ذرات معلق است.  

کد خبر 400627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.