تحلیل یک کارشناس روابط بین الملل  درباره تبادل زندانیان ایرانی_ آمریکایی

یک تحلیلگر روابط بین الملل گفت: تبادل زندانیان ایرانی-آمریکایی جزء تدابیر و اقدامات اعتماد ساز است که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای اولین بار میان ایران و آمریکا رخ داده است.

علی امیدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا اظهار کرد: در ادبیات تئوریک بین الملل مفهومی داریم به نام تدابیر و اقدامات اعتماد ساز؛ یکی از بهترین راه های نزدیک شدن به میز مذاکره و گفت و گو بین دوکشوری که باهم روابط مناسبی ندارند، تدابیر و اقدامات اعتماد ساز است و تبادل زندانیان ایرانی- آمریکایی را می توان جزو این تدابیر و اقدامات تلقی کرد که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای اولین بار میان ایران و آمریکا رخ داده است.

وی افزود: پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی از این تبادل تشکر کرد و ترامپ نیز ابراز امیدواری کرد بتواند در زمینه هسته ای نیز با ایران گفت و گو کند اما بلافاصله در برابر رسانه ها لحن سابق خود را ادامه داد. این رفتار ها را می‌توان نوعی سیگنال تلقی کرد که باعث کاهش تنش های بین دو کشور می شود، اما اگر این اقدامات ادامه نیابد و روابط بین دو کشور مانند گذشته باقی بماند، این تدابیر جنبه اعتماد سازی خود را از دست خواهد داد.

این تحلیل گر روابط بین الملل ادامه داد: دستاوردهای سیاسی ترامپ به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شود. در عرصه سیاست های داخلی ترامپ تا حدودی موفق عمل کرده است زیرا توانسته اقتصاد آمریکا را رونق بخشد، جلو مهاجرت بی رویه به آمریکا را بگیرد و بخش زیادی از وعده های انتخاباتی خود را عملی کند، اما قطعا در عرصه سیاست خارجی در سه مبحث شکاف میان اروپا و آمریکا، رابطه با ایران و مذاکره با کره شمالی پیشرفتی نداشته و مورد انتقادات بسیار قرار گرفته است.

امیدی تصریح کرد: در حال حاضر ترامپ دستاوردی در زمینه سیاست خارجی کسب نکرده است. او تصمیم داشت با استفاده از سیاست فشار حداکثری ایران را پای میز مذاکره کشانده و برجام مد نظر خود را بر او تحمیل کند که در این زمینه با شکست رو به رو شد. شخصیت ترامپ به گونه ای است که محتوای قرارداد برای او اهمیت ندارد و به دنبال توافق هسته ای است که محتوای آن با برجام اختلاف فاحشی نداشته باشد. اگر ترامپ بتواند در یک سال باقی مانده ریاست جمهوری خود دستاوردی مناسب در زمینه سیاست خارجی کسب کند، در عرصه انتخابات وضعیت بهتری را خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی در مورد طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ گفت: مبحث استیضاح رئیس جمهور آمریکا بیشتر به عنوان یک فشار بر ترامپ و تخریب چهره وی بوده و بعید است به نتیجه برسد، زیرا استیضاح رئیس جمهور آمریکا نیازمند رای اکثریت مجلس سنا است و اکثریت این مجلس را جمهوری خواهان تشکیل می دهند و بعید است دست به خودرنی بزنند. این استیضاح تنها یک اهرم فشار بر ترامپ خواهد بود.

کد خبر 400598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.