آموزش ۲۰۰ هزار شهروند خراسانی در طرح تفکیک از مبدأ پسماند خشک

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی طرح‌ها و فعالیت‌های گسترده این نهاد در بخش کمک به حوزه پسماند شهرداریهای استان را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا، میثم کرمانی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی در حوزه پسماند و محیط زیست، اظهار کرد: این سازمان تلاش کرده است با بهره‌گیری از کارشناسان و متخصصان حوزه محیط زیست و تشکیل واحد مدیریت تخصصی محیط زیست سازمان، طرح‌ها و برنامه ریزی‌های خوبی را در این حوزه برای کمک به ارتقاء حوزه مدیریت پسماند و مباحث زیست محیطی شهرداری‌ها در شهرهای مختلف استان خراسان رضوی تدوین و اجر کند.

وی با اشاره به اجرای طرح تفکیک از مبدا پسماند خشک در شهرهای مختلف استان در خصوص روند اجرای این پروژه گفت: این طرح به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌ها و فعالیت‌های مشارکتی سازمان همیاری در حوزه خدمات شهری است، که تاکنون با همکاری چهار شهرداری استان در شهرهای چون نیشابور، قدمگاه، عشق‌آباد و بخش میان جلگه این شهرستان و چناران اجرا شده و با سرعت و کیفیت مناسبی در حال اجراست.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی با اشاره به اشتغال‌زایی برای حدود ۱۵۰ نفر از نیروهای بومی در این شهرهای استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم، عنوان کرد: در پی اجرای این طرح حدود ۲۰۰ هزار نفر شهروند خراسانی در شهرستان‌های نیشابور و چناران توسط آموزشگرها در خصوص فرآیند و روش تفکیک پسماند خشک در مبدا تولید آن آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

کرمانی ادامه داد: در اجرای طرح تفکیک از مبدا پسماند خشک، تعدادی وانت‌بار به صورت وانت‌ملودی با همراهی کادر اجرایی مجهز به لباس‌های فرم متحداشکل و دارای کارت شناسایی، علاوه بر انجام آموزش‌های لازم به جمع‌آوری پسماندهای خشک قابل بازیافت از منازل، ادارات و اصناف مختلف در سطح شهرهایی که طرح در آن‌ها جریان دارد، می‌پردازند.

وی به استقبال مسئولان شورای اسلامی استان و توجه این نهاد به لزوم اجرای مطلوب طرح تفکیک از مبدا پسماند خشک در تمامی شهرهای استان اشاره کرد و افزود: در پی تعاملات خوبی که با اعضای شورای اسلامی استان برقرار شده، تلاش‌های خوبی برای مطرح شدن این طرح در این شورا و اجرای آن به صورت یک پروژه جامع برای تمامی شهرداری‌های استان در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی با تاکید بر نگاه ویژه سازمان همیاری به شهرهای کوچک و کم برخوردار استان خاطرنشان کرد: پروژه ملی شهرک پسماند ویژه استان یکی از طرح‌هایی است که در همین راستا توسط سازمان همیاری و همکاری استانداری و سازمان حفاظت محیط زیست استان در حال پیگیری است که با اجرایی شدن آن علاوه برکمک به حوزه محیط زیست، درآمدزایی و کمک به شهرداری‌ها و ایجاد اشتغال را در بر خواهد داشت.

کرمانی ادامه داد: علاوه بر این طرح در حوزه پسماند تلاش‌های خوبی برای راه اندازی مجدد کارخانه بازیافت لاستیک مشهد شده است که این مجموعه ضمن اشتغال آفرینی برای چندین جوان به صورت مستقیم و غیر مستقیم با جمع‌آوری لاستیک‌های مستعمل، علاوه بر کاهش مخاطرات زیست محیطی پراکنده بودن این اقلام در طبیعت، محصولات مختلفی را از جمله انواع کف پوش‌های مخصوص برای مصارف گوناگون روانه بازار کرده است.

وی عنوان کرد: در بخش دیگری از فعالیت‌های حوزه پسماند با استفاده از ظرفیت موسسه آموزش، تحقیقات و مشاوره شهرداری‌های خراسان رضوی به عنوان واحد آموزشی و پژوهشی سازمان همیاری شهرداری‌ها در راستای تحقق استراتژی که هدف آن کمک به ارتقاء و رشد حوزه مدیریت شهری و شهروندی است، تلاش می‌شود علاوه بر تدوین و اجرای آموزش‌های کاربردی و مطلوب کارکنان و پیمانکاران حوزه شهری و شهرداری، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مختلفی چون آموزش‌های شهروندی در حوزه تفکیک پسماند از مبدا، آبیاری درختان و حفظ محیط زیست و ... را در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌های لازم در حوزه مدیریت پسماند و ایجاد مدیریت تخصصی محیط زیست با بدنه کارشناسی و تعامل خوبی که توسط سازمان همیاری شهرداری‌های استان با نهادهای مرتبط با این حوزه در سطح کشور برقرار شده است، این آمادگی را داریم تا با همکاری شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرهای مختلف استان در حوزه تامین تجهیزات، ماشین‌آلات، امکانات، مکان‌های دفن، اجرای طرح‌های تفکیک پسماند و ... همکاری و مشارکت داشته باشیم و در ارتقای این حوزه از مدیریت شهری موثر باشیم.

کد خبر 400588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.