پیچ در پیچ اصول گرایان

اختلاف بین اصول گرایان، آمارهای عملکرد بودجه در هشت ماه نخست سال جاری و اظهارات رئیس جمهور در دیدار استانداران سراسر کشور از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۲۰ آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «مجمع لوایحCFT و پالرمو را معطل نگه ندارد» به انعکاس اظهارات علی مطهری  پرداخت و نوشت: مطهری می‌گوید اعتراضاتی که در آبان ۹۸ رخ داد نه یک پروژه از پیش تعیین شده خارجی، که حاصل نارضایتی توده فقیر جامعه بود. این عضو فراکسیون امید روز سه‌شنبه در نطق میان دستور خود افزود: «حوادث تلخ آبان ماه نشان داد که سران قوا نبض جامعه را در دست ندارند و تصمیم بدی که گرفته شد و اجرای بدتری که انجام شد متاسفانه این حوادث تلخ را به‌وجود آورد. تحلیل غلط هم نباید کرد، نباید مسائل را به گردن منافقین و سلطنت‌طلبان بیندازیم، اگرچه آنها وسط داستان وارد شدند و سوءاستفاده کردند ولی طبق اعتراف نهادهای اطلاعاتی خودمان، توده فقیر جامعه بودند که معترض شدند و باید فکری به حال آنها بکنیم». او حتی از استیضاح رئیس‌جمهور هم سخن به میان آورد و تصریح کرد که اگر شرایط جامعه در شرایط عادی بود جای داشت رئیس‌جمهور استیضاح شود اما به دلیل شرایط خاص جامعه نمایندگان به این جمع‌بندی رسیدند که وزیر کشور را به‌عنوان مسئول اصلی اتفاقات اخیر استیضاح کنند. مطهری در ادامه با بیان اینکه جایگاه مجلس تضعیف شده است، افزود: «این مساله‌ای بدیهی است و نتیجه ضعیف شدن مجلس یکی نفوذ استعمار خارجی است و دوم ظهور استبداد داخلی. تجربه دولت دکتر مصدق را به خاطر داریم که زمانی که مصدق مجلس را منحل کرد از آنجا بود که دولت خودش منقرض شد».

نماینده مردم تهران دو عامل اصلی تضعیف مجلس شورای اسلامی در دوره اخیر را «مجمع تشخیص مصلحت نظام» دانست و گفت که در این خصوص نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشته است. مطهری تصریح کرد: «می‌دانیم که مجمع تشخیص تبدیل به شورای نگهبان دوم شده که مصوبه مجلس را از نظر انطباق با سیاست‌های کلی نظام بررسی می‌کند بعد به شورای نگهبان گزارش می‌دهد و آنجا هم بدون بررسی به مجلس می‌فرستند و ما ملزم به اصلاح هستیم. حتی اگر ما اصلاح نکنیم خودشان در مجمع اصلاح می‌کند یعنی مصوبه مجلس را دست می‌برند و اصلاح می‌کنند». وی افزود: «استناد به بند دوم اصل ۱۱۰ قانون اساسی برای اینکه مغایرت با سیاست‌های کلی به معنای مغایرت با قانون اساسی است تفسیر درستی نیست. دراین خصوص نامه‌ای خدمت رهبری نوشتم و اشکالات را خدمت ایشان بیان کردم.»او گفت: «به همراه جمعی از نمایندگان نیز نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس نوشته‌ایم که در جلسه‌ای غیرعلنی این موضوع بررسی شود ولی هنوز ترتیب اثر داده نشده است».

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیچ در پیچ اصول گرایان» به بررسی اختلاف بین اصول گرایان  پرداخت و نوشت: اختلاف بین اصول گرایان آن قدر زیاد است که رسیدن به کرسی ریاست برای فردی مثل قالیباف حتی در یک مجلس اصول‌گرا هم راحت نیست.

اصول‌گرایان به آینده خود برای حضور بیشتر در مجلس یازدهم امیدوار شده‌اند و همین امیدواری هم باعث شده چهره‌های شاخص آنان از جمله محمدباقر قالیباف برای ریاست مجلس خوش‌بین باشد. اما این فقط ظاهر ماجراست. چرا که اگر این فرض موفقیت حداکثری اصول‌گرایان در انتخابات دوره یازدهم مجلس هم رخ دهد، اظهارات و موضع‌گیری‌های اصول‌گرایان از طیف‌های مختلف نشان می‌دهد که اختلاف بین جریان‌های این جبهه سیاسی آن قدر زیاد است که رسیدن به کرسی ریاست برای قالیباف حتی در یک مجلس اصول‌گرا هم راحت نیست. 

هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم اختلافات جریان اصول‌گرا بیشتر و بیشتر می‌شود. اصول‌گرایانی که راحت‌تر تایید صلاحیت می‌شوند، اما هنوز نتوانسته‌اند به نظر و موضع واحدی برای بستن یک لیست مشترک برسند. در انتخابات‌های گذشته با وجود اینکه اصول‌گرایان همیشه صحبت از وحدت می‌کردند، اما درعمل این اتفاق رخ نمی‌داد. در انتخابات‌ ریاست جمهوری همیشه چند نامزد اصول‌گرا به رقابت با یکدیگر می‌پرداختند و در انتخابات مجلس نیز اختلافات آنقدر بالا می‌گرفت که لیست‌های متنوعی منتشر می‌شد. میدان‌دار اختلافات در جریان اصول‌گرا در سال‌های اخیر جبهه پایداری و فعالان نزدیک به این جبهه بوده است. حالا امسال جدا از پایداری، نزدیکان احمدی‌نژاد و تیم قالیباف و عده‌ای از جوانان نزدیک به آنان نیز وارد فرآیند انتخابات شده‌اند. به این ترتیب اوضاع پیچیده‌ای در جریان اصول‌گرایی وجود دارد.
از یک سو پایداری‌های مستقل آمده‌اند و از سوی دیگر هنوز تکلیف سرلیستی این جریان مشخص نیست و چهره‌ای مانند قالیباف نتوانسته بزرگان این جریان را قانع کند و شخصیت‌های اصول‌گرا بر سر او توافق ندارند. این در حالی است که به نظر می‌رسد میدان رقابت‌ انتخاباتی بدون حضور بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در اختیار جناح رقیب قرار گرفته است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «وزن نفت در اقتصاد ۹۸» به بررسی آمارهای عملکرد بودجه در هشت ماه نخست سال جاری  پرداخت و نوشت: انتشار آمارهای عملکرد بودجه در هشت ماه نخست سال جاری، وزن نفت در اقتصاد سال ۹۸ را مشخص کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد میزان درآمد دولت از فروش نفت و میعانات گازی در این مدت ۲/ ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است. مطابق بودجه سال جاری، سهم دولت از کل درآمدهای نفتی ۵/ ۵۱ درصد بوده و مابقی سهم صندوق توسعه ملی و شرکت نفت است. درنتیجه می‌توان عنوان کرد، میزان کل درآمدهای نفتی کشور در ۸ ماه نخست سال جاری ۷/ ۵۴ هزار میلیارد تومان بوده است. با این آمار، می‌توان به برآوردی از فروش نفت در ۸ ماه دست یافت. در برآورد نخست اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی مبنای نرخ تسعیر ارز در بودجه ۹۸ قرار گیرد، میزان صادرات روزانه نفتی ۵۷۶ هزار بشکه در روز خواهد شد. اما اگر در سناریوی دوم، نرخ وزنی دلار در بودجه سال جاری که حدود۵۵۴۰ تومان است مبنای محاسبات قرارگیرد، میزان صادرات روزانه نفت به رقم ۴۳۶ هزار بشکه در روز می‌رسد؛ موضوعی که نشان می‌دهد تغییرات نرخ دلار، سهم قابل توجهی در تغییر دارایی‌های نفتی دولت دارد. نکته قابل توجه این است که در ۸ ماه نخست سال جاری با توجه به حصول درآمد ۲/ ۲۸ هزار میلیارد تومانی نفتی، میزان پیش‌بینی‌های دولت حتی با معیار بودجه اصلاحی نیز محقق نشده و عملکرد ۶۸ درصدی را ثبت کرده است.

روزنامه مردم سالاری، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیس جمهور در دیدار استانداران سراسر کشور» به بررسی اظهارات رئیس جمهور در دیدار استانداران سراسر کشور  پرداخت و نوشت: رئیس جمهور در دیدار استانداران سراسر کشور ضمن تشریح و تبیین وضعیت سیاسی، اقتصادی و مناسبات بین‌المللی، بر ضرورت هماهنگی، تلاش و تقویت ارتباط استانداران با مردم، نخبگان و جوانان تاکید نمود.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی دیروز دراین دیدار که وزیر کشور و معاونان وی نیز حضور داشتند، با تشریح ویژگی‌های بودجه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی، اتمام پروژه‌های نیمه تمام و صرفه جویی در تمامی ابعاد و تلاش برای تنظیم امور استان‌ها بر اساس اولویت‌ها را ضروری دانست.

روحانی با طرح نمونه‌هایی از ضرورت‌ها و اولویت‌های اقتصادی، وظیفه اصلی استانداران را خدمت به مردم و برخورد خدمت صادقانه و شفاف با آنان خواند و اظهارداشت: گفت‌وگو با قشرهای گوناگون مردم و مطرح کردن مشکلات موجود و تلاش‌ها و عملکرد دولت، همراهی قاطبه مردم را به دنبال دارد و مردم فهیم ایران دولت خود را تنها نخواهند گذاشت.

رئیس جمهوری با اشاره به حوادث اخیر تاکید نمود که حتماً استانداران با سرکشی به خانواده‌ها و افراد آسیب‌دیده به کمک آنان شتافته و از خانواده‌های حادثه‌دیده دلجویی کرده و حداکثر کمک و همراهی را با آنان داشته باشند.

وی افزود: مردم با مشکل مواجه هستند و ما باید ضمن برنامه‌ریزی برای حل مشکلات آنان ، وضعیت و شرایط تحریم و اقدامات دولت را برای مردم بازگو کنیم و در راه‌حل‌ها از آنان یاری بخواهیم.

روحانی از استانداران خواست که اصلاح قیمت سوخت را که اقدامی ملی و تصمیمی از سوی کل نظام بود، با اهداف این طرح که کمک به قشرهای آسیب پذیرتر و قدمی در جهت عدالت و رفع تبعیض بوده است، برای مردم توضیح دهند و اگر پیشنهادی برای اصلاح امور و بهتر شدن زندگی مردم دارند به دفتر رئیس‌جمهوری اعلام نمایند.

رئیس‌جمهور همچنین با تشریح نتایج برجام و مشکلات پس از خروج آمریکا از این توافق و همچنین تلاش‌های دولت و نظام برای اداره کشور در شرایط تحریم‌های حداکثری، بر اجماع و همدلی همه مسئولان نظام به عنوان ضرورتی برای عبور سریعتر از این مرحله تاریخی اشاره داشت.

در این نشست شماری از استانداران نیز گزارشی از حوزه ماموریت خود ارایه کرده و برنامه‌ها و مطالبات استان‌های خود را با رئیس‌جمهوری در میان گذاشتند.
پیش از سخنان رئیس جمهوری، وزیر کشور و معاونان وزارت کشور نیز گزارشی از وضعیت استان‌ها و ستادهای تشکیل شده در جهت اجرای طرح اصلاح قیمت سوخت ارائه کردند.

کد خبر 400581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.