اختصاص ردیف اعتباری به پژوهش و آموزش در شهرداری‌ها

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: باید این باور در مدیریت شهری و روستایی ایجاد شود که هزینه در انجام پژوهش‌های کاربردی و توجه به آموزش منابع انسانی به نفع اداره مطلوب شهرها و روستاهاست.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مهدی جمالی نژاد اظهار کرد: خوشبختانه جایگاه پراهمیت پژوهش، تحقیق و مطالعات کاربردی در توسعه و پیشبرد برنامه‌های مدیریت شهری برای تعدادی از دست اندرکاران این عرصه روشن شده، اما همچنان شاهدیم که در برخی بخش‌های شهرداری‌ها، پژوهش امری لوکس و تشریفاتی تلقی می شود.

وی تصریح کرد: شهرداران، دهیاراران و اعضای شوراها برای برنامه‌ریزی به منظور حرکت بر مبنای رویکردهای اقتصاد مقاومتی، اصول دانش‌بنیان و اقتصاد مبتنی بر دانایی، نیازمند برنامه‌ای جامع و عملیاتی و بهره‌گیری از نظرات نخبگان و صاحبان ایده‌های خلاق هستند که لازمه آن اجرای طرح های پژوهشی بر مبنای توسعه شهرها و روستاها و آسیب شناسی وضعیت موجود و نگاه کارشناسی به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود است.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه به دلیل محدودیت‌های مالی، اتکای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به دولت باید هرچه زودتر با برنامه‌ریزی‌های دقیق کاهش یابد، تصریح کرد: مدیریت شهری و روستایی قطعا با انجام مطالعات و پژوهش‌های کاربردی مسأله محور که جهت‌گیری‌های آن‌ها به سمت رفع نیازهای شهر و روستا باشد، باید براساس ظرفیت‌ها و مزیت‌های رقابتی شهرها و روستاها، منابع درآمدی جدید را شناسایی و راهکارهای جدیدی را در حوزه منابع درآمدی و اقتصاد شهر و روستا ارایه نماید.

جمالی‌نژاد گفت: مدیریت شهری علاوه بر در اولویت قراردادن جایگاه پژوهش و آموزش با رویکرد حل مسائل و چالش‌های پیش روی توسعه شهرها در زمینه‌های حمل و نقل عمومی، مدیریت پسماند، فضای سبز، ایمنی و مدیریت بحران، اقتصاد شهر، معماری و شهرسازی، فناوری اطلاعات، امور فرهنگی و اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی باید به منظور ارتقای میزان رضایتمندی افکار عمومی از مدیریت شهرداری‌ها نیز پژوهش‌ها و مطالعات دقیق و همه جانبه‌ای انجام دهد و در صورت لزوم آموزش‌های لازم را به کارکنان شهرداری‌ها ارایه کند.

وی ادامه داد: در بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به منظور حمایت از طرح‌های پژوهشی و آموزش نیروی انسانی، معادل یک درصد از اعتبارات این دستگاه‌ها به این امر اختصاص یافته و نظامات مربوط به هزینه کرد این اعتبارات هم در قالب شورای پژوهش استان و کمیته اجرایی آموزش و توانمندسازی استانداری تعیین تکلیف می‌شود.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: ششمین جشنواره پژوهش، آموزش و نوآوری مدیریت شهری و یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری شهرداری تهران، ۲۳ آذر در این کلانشهر برگزار می شود.

جمالی‌نژاد اضافه کرد:  در این جشنوراه استانداری‌های برتر در حوزه پژوهش و آموزش شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، طرح‌های پژوهشی برتر شهری و روستایی، پایان نامه‌های دانشجویی، کتب و طرح‌های ابتکاری و خلاقانه مرتبط با مدیریت شهری و روستایی  معرفی و صاحبان آن‌ها تقدیر می‌شوند.

کد خبر 400577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.