ویروس سین‌سیشیال تنفسی چیست؟

سین‌سیشیال تنفسی (Respiratory Syncytial Virus)، یک ویروس بسیار مسری است که حداقل یکبار قبل از دو سالگی، دستگاه تنفسی کودکان را آلوده می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا،  RSV شایع‌ترین علت بیماری دستگاه تنفسی در نوزادان بوده که ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی در آن‌ها شود. عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی ناشی از RSV گاه به سمت سیستم تنفسی تحتانی پیشرفت کرده و به ندرت منجر به پنومونی‌های کشنده می‌شود. در ادامه شما را با علائم ابتلا به این ویروس، نحوه تشخیص و درمان آن آشنا می‌کنیم:

شیوع RSV

تقریباً همه کودکان حداقل یک‌بار قبل از سن دو سالگی، به عفونت RSV مبتلا می‌شوند، اما خوشبختانه برای اکثر کودکان، نشانه‌های RSV مانند سرماخوردگی بوده و مشکل جدی محسوب نمی‌شود. هر گونه علامت مانند عطسه‌، آبریزش بینی، تب و سرفه معمولاً طی یک یا دو هفته از بین می‌رود، اما برخی کودکان به ویژه نوزادان کمتر از ۶ ماه یا کودکانی که مبتلا به بیمارهای دیگر هستند، به سختی به RSV مبتلا می‌شوند؛ تا جایی که احتمال اینکه RSV به بیماری‌های جدی ریه مانند ذات‌الریه منجر شود، زیاد است.

علائم ابتلا به ویروس RSV

تنفس سریع شکمی، گرفتگی سوراخ بینی، خس‌خس سینه، وقفه در تنفس، تغییر رنگ اطراف لب یا نوک انگشتان به رنگ آبی و انقباض ماهیچه‌های شکم هنگام تنفس، بعضی از نشانه‌های مشکلات تنفسی در کودکان است. والدین باید در صورت مشاهده هر کدام از این علائم در تنفس کودکان خود به پزشک مراجعه کنند.

تشخیص ویروس سین‌سیشیال تنفسی

تشخیص این بیماری به‌ویژه در ابتدا کار آسانی نیست، زیرا گاهی اوقات نوزادان کم‌سن مبتلا به ویروس RSV، علائم کودکان بزرگ‌تر را خود بروز نمی‌دهند. در بسیاری موارد، تنها نشانه بیماری این است که میزان فعالیت کودکان کاهش یافته و بیشتر از قبل کج‌خلقی می‌کنند. پزشکان معمولاً با در نظر گرفتن سابقه پزشکی و انجام معاینه بدنی، ویروس سین‌سیشیال تنفسی را تشخیص می‌دهند. در اکثر کودکان سالم نیازی به تمایز RSV از سرماخوردگی نیست، اما اگر کودک مشکل دیگری داشته باشد، پزشک آزمایش تشخیصی RSV را تجویز می‌کند؛ در این حالت ویروس با آزمایش مایعات بینی تشخیص داده می‌شود.

درمان بیماری

در اکثر موارد ویروس سین‌سیشیال تنفسی خفیف است و نیازی به درمان از سوی پزشک ندارد. همچنین برای درمان این مشکل از آنتی‌بیوتیک استفاده نمی‌شود زیرا RSV یک ویروس است و آنتی‌بیوتیک‌ تنها بر باکتری‌ها تاثیر دارد. گاهی اوقات پزشک برای بازشدن مجاری هوایی کودک دارو تجویز می‌کند. در صورت مشاهده هر گونه مشکل در تنفس نوزاد، به‌خصوص همراه با کمبود آب بدن یا علائم سرماخوردگی شدید، نیاز به معالجه در بیمارستان ضروری است؛ با درمان صحیح، اکثر نوزادان طی چند روز بهبودی کامل می‌یابند.

کد خبر 400502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.