بانوعصمت، قصه دختران فروغ و ۱۳ هزار قدم معرفی شدند

در اولین روز از برگزاری سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت، مستندهای بخش مسابقه ملی برای اولین بار در پردیس سینمایی چارسو اکران شدند که تعدادی از آن ها با حضور عوامل فیلم، پیش از زمان اکران به معرفی مستندهای خود و توضیح درباره ایده شکل گیری آن ها پرداختند.

به گزارش ایمنا به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، مستندهایی چون «بانوعصمت» به کارگردانی محمدحبیبی منصور، مستند «آهسته و آرام» به کارگردانی دلاور دوستانیان، مستند «۱۳ هزار قدم» به کارگردانی اشکان احمدی و مستند «قصه دختران فروغ» به کارگردانی خاطره حناچی در اولین روز از جشنواره سینماحقیقت در پردیس سینمایی چارسو اکران و معرفی شدند.

«بانو عصمت» قطره ای از دریای زندگی من بود

در مراسم معرفی مستند «بانو عصمت» که ساعت ۱۶ در سالن چهار پردیس سینمایی چارسو برگزارشد، محمد حبیبی منصور کارگردان، عصمت احمدیان و مصطفی شیری مجری و مستندساز پیش از اکران این فیلم به گفت‌وگو درباره فیلم و پروسه ساخت آن پرداختند و حبیبی‌منصور درباره چگونگی شکل گیری ایده این مستند گفت: قهرمانان از دوران کودکی برای ما به عنوان یک نظام اجتماعی جذاب هستند، متاسفانه کمتر قهرمانان ملی را در بسته‌های فرهنگی به ما عرضه کردند و این یک خلا بزرگ است. حال من در زندگی به یکی از قهرمانان که از کودکی داستان‌هایش را شنیده بودم، رسیدم و با توجه به امکانات فیلمسازی که در اختیار داشتم او را رها نکرده و تصمیم به ساخت مستند درباره‌ او گرفتم.

وی ادامه داد: ما سفری به اهواز داشتیم و در این سفر مدام از بانو عصمت صحبت می‌شد، بسیار تلاش کردیم او را ببینیم اما این مهم محقق نمی‌شد تا در نهایت فرصت دیدار پیدا کردیم و دیگر نتوانستیم او را ترک کنیم. تصمیم به ساخت فیلم درباره زندگی بانو عصمت گرفتیم که البته خیلی سخت بود، چرا که بانو عصمت بسیار بین شهرهای مختلف در رفت و آمد بودند و به همین دلیل پروسه فیلم دو سال طول کشید، اما خوشبختانه اثر خوبی از آب درآمد و او از نتیجه کار راضی است.

عصمت احمدیان هم درباره این پروژه گفت: آقای کارگردان من را بسیار اذیت کردند و مدام ما را از این روستا به روستای دیگر تعقیب می کردند. این فیلم کل زندگی من نبود، در واقع قطره‌ای از یک دریا بود؛ هشت سال از ۴۰ سال عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی به جنگ گذشت و ما هم با سختی‌های آن دست و پنجه نرم کردیم، من قبل از جنگ پنج فرزند داشتم اما به واسطه جنگ آن‌ها و همسرم را از دست دادم و تنها شدم. در نتیجه تنها امیدم خدا بود و خوشبختانه با امید به او توانستم دوباره زندگی را از سر بگیرم.

وی تاکید کرد: یادمان نرود جنگ بسیار بد است و امیدوارم مسئولان کل کشورهای دنیا برای سود و منفعت خود جهت فروش تسلیحات نظامی جنگی در نیندازند.

ساخت قصه دختران فروغ ۷ سال طول کشید

در مراسم معرفی و اکران مستند «قصه دختران فروغ» که در ساعت ۱۶ در سالن یک پردیس چارسو برگزار شد، خاطره حناچی تهیه کننده و کارگردان این مستند در مراسم معرفی و اکران فیلمش ضمن قدردانی از دکتر فیاض بخش و سازمان بهزیستی در همکاری برای ساخت این مستند عنوان کرد: اگر همراهی خانواده و همسرم نبود این فیلم که ساخت آن با دشواری های زیاد همراه بود و هفت سال هم به طول انجامید، هنوز ناتمام مانده بود.

حناچی که فیلمش در اولین روز جشنواره نمایش داده شد، گفت: همکاری عوامل فیلم از جمله حمیدرضا جهان‌پناه و مهدی آزادی فیلمبرداران، حسن شبانکاره صدابردار، اسماعیل منصف تدوینگر و حسن شبانکاره صدابردار و صداگذار، صبا ندایی آهنگساز و ... که من را تحمل کردند برای من بسیار ارزشمند بود.

این کارگردان مستند که داستان فیلمش به زندگی دختران و پسران بدسرپرست می پردازد، ضمن درخواست از خبرنگارها و رسانه ها برای عدم ذکر نام شخصیت ها و شهر و ... گفت: شخصیت های این مستند دوست داشتند در کنار شما فیلم را ببینند، اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت این موضوع میسر نشد اما انرژی مثبت آن ها اینجا و با ماست.

در این مراسم که با حضور عوامل فیلم برگزار شد، حسن شبانکاره درباره پروژه ساخت این فیلم عنوان کرد: چالش کلیدی ما طولانی شدن پروسه فیلمبرداری و حفظ تداوم در تصویرها و صدا بود.

اسماعیل منصف تدوینگر مستند «قصه دختران فروغ» هم بیان کرد: خانم حناچی پیش از اینکه یک کارگردان باشد، مددکار و فعال اجتماعی است و دوست دارم به مخاطبان بگویم حتما در زمان دیدن فیلم این نکته را در نظر داشته باشند، چراکه فیلم از دیدگاه اجتماعی فیلم اثرگذاری است.

روایتی از دشواری های ساخت مستند درباره حیات وحش

همچنین در ادامه معرفی مستندها، معرفی و اکران دو مستند «۱۳هزار قدم» ساخته اشکان احمدی و «آهسته و آرام» به کارگردانی دلاور دوستانیان درساعت ۱۸در سالن شماره ۴ پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

پیش از نمایش این دو فیلم، اشکان احمدی و دلاور دوستانیان در گفت و گو با مصطفی شیری مجری و مستندساز درباره روند ساخت فیلم‌هایشان صحبت کردند.

در ابتدای مراسم اشکان احمدی گفت: امیدوارم این فیلم تجربه و حس و حالی را که در ساخت مدنظر داشتم به شما بدهد. «۱۳ هزار قدم» یازدهمین یا دوازدهمین فیلم من است، اما عمدتا فیلم‌های قبلی من کوتاه داستانی بودند، امسال اولین سال حضور من در سینماحقیقت است.

دوستانیان هم درباره «آهسته و آرام» توضیح داد: من از سال ۸۷ شروع به ساخت فیلم درباره حیات وحش و طبیعت کردم، در فیلم «آهسته و آرام» سعی کردم ریتم کندی که در فیلم به نظر می‌رسد را برای مخاطبان جذاب کنم.

وی ادامه داد: فیلم در هوای ابری و زیر باران تصویربرداری شد و به همین دلیل فوکوس بر حلزون که نقش محوری را در مستند داشت بسیار سخت بود و حدود سه ماه پروسه فیلمبرداری طول کشید. به هر حال کار با حیوانات سختی های خاص خود را دارد و ساخت فیلم درباره حیوانات قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان از قبل برای اتفاقات برنامه ریزی کرد.

کد خبر 400452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.