۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
شهری درون یک شهر

فضای عمومی شرکت Mazda-Sollers به گونه ای طراحی شده است چنان که گویی یک شهر کوچک را با تمام امکانات در خود جای داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مفهوم "شهر در داخل شهر" برای اولین بار در فضای عمومی شرکت صنعتی Mazda-Sollers واقع در ولادی وستوک، از شهرهای روسیه، اتفاق افتاد که بر ایجاد مکانی برای برآورده کردن تمام نیازهای کاربران از کیفیت محیط زیست شهری در عصر صنعتی تأکید می‌کند. تعداد کارکنان این شرکت بسیار زیاد است و به هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد که این افراد طی نظرسنجی‌هایی که توسط مسئولان انجام شد، انتظارات متفاوتی از خود در مورد محل کارشان بیان کردند.

برخی از کارکنان خواهان پیاده‌روی در مسیر ویژه بودند؛ گروهی از افراد علاقه خود را به شرکت در رویدادهایی مختلف ابراز کرده بودند؛ عده‌ای نیز از تمایل خود به شنیدن موسیقی سخن گفته بودند. جمع‌آوری این دیدگاه‌ها به معماران در طراحی فضای عمومی شرکت صنعتی Mazda-Sollers کمک قابل توجهی کرد.

کشف خواسته‌ها و انتظارات کارکنان شرکت صنعتی Mazda-Sollers معماران و طراحان را بر آن داشت تا در فضای این شرکت "شهری درون یک شهر" ایجاد کنند؛ به این معنی که در محوطه شرکت شهر کوچکی با امکاناتی شبیه به دیگر شهرها بنا کردند. این افراد در پیاده‌سازی پروژه خود سه فضای اصلی موجود در هر شهر، یعنی "خیابان"، "میدان" و "باغ عمومی" را در اولویت قرار دادند.

"خیابان" در فضای عمومی شرکت Mazda-Sollers از یک جاده برای تردد و فضایی برای پارک خودروها تشکیل شده است که در مجاورت آن مسیرهایی مجزا به پیاده‌روی اختصاص داده شده است. جاده مخصوص تردد خودروها و مسیرهای پیاده‌روی از نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به شرکت آغاز شده و به داخل محوطه شرکت امتداد یافته است.

هدف معماران از احداث فضای عمومی "خیابان"، ایجاد مکانی پویا برای مردم بود؛ قلمرو آن همجوار با فضای پارک خودرو اما جدا از آن است که در مرز بین این دو فضای سبزی محصور در بتن قرار گرفته است. یک فضای سبز عمومی در این قسمت از شرکت واقع شده است که مملو از جایگاه‌هایی برای نشستن مردم و برقراری تعامل اجتماعی در یک محیط دوستانه است.

"میدان" در قسمت ورودی ساختمان شرکت قرار گرفته است که برای رویدادهای مهم، نظیر روز بزرگداشت شرکت Mazda-Sollers، مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این روز تمام کارکنان شرکت به همراه خانواده، عزیزان و اقوام خود در یک جشن بزرگ گردهم می‌آیند. در مرکز این میدان، سکویی بزرگ وجود دارد که برای برگزاری رویدادهای مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد و کارکنان از این مکان، در ایامی که هیچ رویدادی برگزار نمی‌شود، به عنوان فضایی برای گفتگو و تعامل بهره می‌گیرند.

یک درخت کریسمس بزرگ در "میدان" ساخته شده است که در ایام سال نو با زیبایی منحصر به فرد خود افراد زیادی را به سمت شرکت جذب می‌کند. یک پارکراه، میدان را به وسیله دو ردیف درخت کاشته شده از محدوده پر رفت وآمد جدا کرده است. بعضی از این درخت‌ها در محوطه‌های دایره‌ای بتنی محصور شده است که در داخل آن یک سیستم روشنایی تعبیه شده است.

مفهوم "باغ عمومی" بر پایه ایده مشارکت و تبادل فرهنگی بین روسیه و ژاپن شکل گرفته است. تصاویر عناصر محوطه سازی تقلیدی از نقاشی‌های بازمانده از نقاشان مشهور ژاپنی و روسیه‌ای نظیر آیزاک لویتان، ایوان شیشکین، کاتسوشیکا هوکوسایی و ارخیپ کویندژی است. پیاده‌راه‌هایی بی نظیر در "باغ عمومی" تعبیه شده است که با طراحی عجیب و زیبای خود برای پیاده‌روی و استراحت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسیرهایی که بازدیدکنندگان را از ایستگاه اتوبوس به ورودی اصلی هدایت می‌کند به طور کامل از بتن ساخته شده است. یک سایبان بزرگ نیز در "باغ عمومی" احداث شده است که در آن مردم به ملاقات یکدیگر و انجام فعالیت‌های گروهی می‌پردازند.

کد خبر 400424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.