محصولات کشاورزی با تصاویر ماهواره‌ای در ۷ استان پایش می‌شود

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی گفت: پس از اتمام طرح پایلوت سامانه پایش محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در سه استان زنجان، مازندران و جنوب کرمان این طرح در چهار استان خوزستان، کردستان، فارس و گلستان هم اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کریم احمدی صومعه در همایش ارتقای سامانه پایش محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای که با حضور نمایندگانی از فائو در تهران و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان ها در سالن توسعه برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون روش های رایج پایش مانند سرشماری، نمونه گیری، کارشناسی و "ثبتی مبنا" برای پایش محصولات کشاورزی استفاده می‌شده است.

وی پایش محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای را یکی از روش‌های متداول در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته دانست و افزود: شروع این پروژه در ایران و امضای تفاهم نامه آن در سال ۹۵ بوده است؛ در این پروژه تمام غلات را می‌توان پایش کرد و لازم است این روش برای محصولات دیگر هم اجرا شود.

بهبود نظام کشاورزی کشور با توسعه سامانه‌های پایش

احمدی صومعه افزود: پس از اتمام طرح پایلوت سامانه پایش محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در سه استان زنجان، مازندران و جنوب کرمان این طرح در چهار استان خوزستان، کردستان، فارس و گلستان هم اجرایی خواهد شد.

در ادامه این نشست، متیو هنری مشاور پروژه سامانه پایش محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای سازمان فائو اظهار کرد: اگر این پروژه در سطح ملی توسعه یابد، می‌تواند به بهبود نظام کشاورزی کشور کمک کند.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح، توسعه سامانه‌های پایش و روش هایی برای پی بردن به بهبود محصول و اطلاعات به دست آمده از محصولات کشاورزی، کمک به وزارت جهاد کشاورزی برای به دست آوردن داده های مختلف، تبادل دانش و توسعه راه حل های پیشرفته برای پایش محصولات کشاورزی بوده است.

متیو هنری اضافه کرد: هدف این طرح که به صورت پایلوت در سه استان مازندران، زنجان و جنوب کرمان انجام شده، ایجاد نظام یکپارچه برای شرایط جغرافیایی و آب و هوایی در ایران است که شرایط اقلیمی متنوعی دارد.

کد خبر 400421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.