شهر هوشمند با اتصال به نوآوری شکل می‌گیرد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با بیان اینکه شهر هوشمند با اتصال به نوآوری شکل می‌گیرد، گفت: شهرهای مختلف در حوزه هوشمندسازی استراتژی‌های مختلفی را مورد توجه قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهریار آل‌شیخ در پنل تخصصی تجارب شهرهای هوشمند آسیایی "سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند"، اظهار کرد: سال گذشته تجربه شهر سئول در زمینه هوشمندسازی مورد بررسی قرار گرفت. زمینه بازدید از زیرساخت‌های هوشمندسازی این شهر فراهم شد، در این شهر اقدامات بسیار خوبی انجام شده بود.

وی با بیان اینکه شهرهای مختلف دنیا با دیدگاه‌هایی متفاوت موضوع هوشمندسازی شهر را بررسی می‌کنند، افزود: بعضی شهرها هوشمندسازی را در قالب مدیریت منابع آبی، بر مبنای پیاده‌روی، "شهر بدون کربن"، "شهری برای همه" تعریف کرده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد ادامه داد: شهرهای مختلف در حوزه هوشمندسازی استراتژی‌های مختلفی را مورد توجه قرار داده‌اند زیرا چالش‌های شهرها با هم متفاوت است و فرمول یکسانی در اتخاذ استراتژی‌ها نداریم.

وی افزود: به طور طبیعی استراتژی مورد استفاده در شهر استامبول با شهر سئول تفاوت دارد چرا که دغدغه‌ها و مسائل پیش‌روی شهرها با یکدیگر متفاوت است.

آل‌شیخ گفت: وقتی موضوع تجربه شهر هوشمند مطرح می‌شود، آن‌هایی که در حوزه اجتماعی فعالیت داشته‌اند بر این باور هستند که موضوع هوشمندی در گرو داشتن مردم هوشمند است، آن‌هایی که در حوزه انرژی کار می‌کنند، شهر هوشمند را شهری با انرژی پاک می‌دانند و معتقدند بدون انرژی پاک نمی‌توان شهر هوشمند داشت، آن‌هایی که در فضای سخت‌افزاری فعالیت دارند بر این باور هستند که زیرساخت‌های ارتباطی بسترساز شهر هوشمند است و تمام این موارد نوعی تعریف برای شهر هوشمند بوده، اما باید بتوانیم بر اساس اولویت‌ها، توجه به شرایط فرهنگی و علمی، منابع و  شناختی که از وضعیت موجود در شهرها داریم، برای هوشمندسازی شهرها تصمیم گیری کنیم.

وی با بیان اینکه ایجاد پایگاه‌های داده و ایجاد زمینه دسترسی آزاد به اطلاعات، پیشفرض هوشمندی شهرها است، تصریح کرد: البته موضوعات دیگری نیز وجود دارد، از جمله اینکه اقدامات در این حوزه را در معرض و دسترس قرار دهیم و نمود فیزیکی برای شهر هوشمند قائل شویم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد تاکید کرد: مجموعه‌ای که ارتباط بین شهروند و مدیریت شهری را از ساختار سنتی تغییر دهد، همچون اپ شهروندی و نقشه های شهروندی نمودهایی از فعالیت‌های شهر هوشمند است.

وی گفت: به شدت نیاز به وجه تخریب خلاق داریم، درگیرکردن مردم با تعامل نیاز به ظرفیت‌های خلاقانه دارد، این رفتارها باید در یک الگوی تعاملی پیغامی را از شهروند به جامعه انتقال دهد که نیاز به ظرفیت‌های تخریب خلاق دارد.

آل‌شیخ خاطرنشان کرد: شهر هوشمند را باید نوعی سبک زندگی دانست و به عنوان یک رویکرد برای چالش‌های اصلی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در مشهد مجموعه‌ای از کسب و کارهای نوپا شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: اپ جمع‌آوری هوشمند پسماندها در مشهد مورد استفاده قرار گرفته و ۵۰ درصد ظرفیت تفکیک زباله را افزایش داده است؛  همچنین یکی از مناطق شهرداری مشهد کاملا الکترونیک و باعث افزایش رضایتمندی شهروندان شده است.

کد خبر 400404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.