صدور ابلاغیه ایمنی اماکن شهری در مقابل حوادث ناشی از انفجار گاز

در پی وقوع حادثه دلخراش انفجار گاز در شهر سقز و جان باختن تعدادی از هموطنان در این حادثه و به منظور پیشگیری از وقوع حوادث و سوانح مشابه ابلاغیه‌ای برای اجرا توسط شهرداری‌ها به معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری‌ها ابلاغ شد.

به گزارش ایمنا، در این ابلاغیه که از سوی مسعود نصرتی، جانشین رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور صادر شده است، بر اجرای ضوابط و مقررات ایمنی در کلیه ساختمان‌ها و مستحدثات به ویژه در ساختمان‌های عمومی و فضاهای تجمعی تاکید شده است.

همچنین بر تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران شهرداری به‌منظور تجزیه و تحلیل آمار وقوع حوادث و ارزیابی وضعیت ایمنی اماکن عمومی و تجمعی شهر و برنامه‌ریزی لازم برای اجرای برنامه‌های پیشگیری و آمادگی برای کنترل حوادث و سوانح احتمالی در این اماکن از جمله ارایه آموزش های مقدماتی ایمنی و آتش نشانی به متصدیان مربوطه تاکید شده است.

اجرای کامل مقرات ملی ساختمان از جمله مبحث سوم (حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق) و آئین نامه‌های مربوطه از دیگر موارد مندرج در ابلاغیه مذکور بوده و همچنین در آن آمده است: مراجع صدور پروانه با همکاری سازمان نظام مهندسی، ضمن بررسی نقشه‌های معماری و تطبیق آن با استانداردها و ضوابط مربوطه در هنگام صدور مجوزهای لازم، رعایت ضوابط مربوطه به ویژه عرض راه پله‌ها، درهای خروجی، پله فرار اضطرای و موارد مشابه را در زمان صدور پایان کار بررسی کنند.

تاکید بر ضرورت نظارت بر ایمنی کلیه اماکن، ساختمان‌ها و مستثحدثات در برابر آتش سوزی در کلیه مراحل ساخت و بهره‌برداری و ارسال گزارش‌های کارگاه‌های نا ایمن به ادارات کار، تعاون و رفاه اجتماعی همچنین ارسال گزارش تجهیزات، تاسیسات و اماکن ناایمن تحت مالکیت دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری به دستگاه های یاد شده و پیگیری جهت ایمن‌سازی آن تاکید شده است.

توجه به ایمنی برق در تأسیسات سرمایشی و گرمایشی به‌صورت خاص با توجه به بالا بودن آمار حوادث آتش سوزی دیگر مورد لحاظ شده در این ابلاغیه است. این ابلاغیه همچنین متذکر شده است: در صورت وقوع حادثه و بروز شرایط اضطراری ضمن همکاری لازم با سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط کلیه اقدامات بر اساس شرح وظایف سازمانی و با در نظر گرفتن سلسله‌مراتب فرماندهی تعیین‌شده در قانون مدیریت بحران کشور، قابل انجام است.

در خاتمه این ابلاغیه آمده است: به منظور ارتقای سطح ایمنی در شهر(اماکن، ساختمان ها و مستثحدثات) ضمن استفاده از ظرفیت های قانونی ایجادشده در مصوبه هیئت وزیران پیرامون سند آسیب‌شناسی در بخش آتش‌نشانی و ایمنی برای نظارت بر ایمنی همچنین تعامل و همکاری با دستگاه های متولی برای ارتقای سطح ایمنی در شهر به شکل مناسب، استفاده شود.

کد خبر 400328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.