افراد ‌مستعد ابتلا ‌به تیروئید ‌چشمی ‌کدامند؟

کودکان ‌مادران دیابتی ‌در معرض ریسک بالای بیماری قلبی، رشد ۳۰ درصدی واردات واکسن آنفلوانزا، سرما خوردگی ‌و پرهیز از مصرف لبنیات، افراد مستعد ابتلا ‌به تیروئید چشمی ‌و تاثیر زنجبیل ‌در کاهش وزن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ سخنگوی ‌سازمان غذا و دارو گفت: واردات واکسن آنفلوانزا در سال ‌جاری نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است. هر سال ‌قربانی می‌گیرد، اما هیچ سالی آمار مرگ و میر هفتگی منتشر نمی‌شد، امسال وزارت بهداشت همان اطلاعاتی ‌که هفتگی برای WHO یا سازمان جهانی بهداشت ارسال می‌کند، در اختیار افکار عمومی قرار داده است.

کیانوش ‌جهانپور ادامه داد: سال ۹۴ بیش از ۲۴۸ نفر در اثر آنفلوانزا در ایران فوت کردند در سالهای ۹۵، ۹۶ و ۹۷ هم شدت ویروس نسبت به امسال به مراتب کمتر بود.
او با تاکید بر افزایش واردات ۳۰ درصدی واکسن آنفلوانزا نسبت ‌به سال قبل، گفت: پارسال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واکسن آنفلوانزا وارد کشور شد که از این تعداد ۴۰۰ هزار عدد در پایان زمستان امحا شد. سالیانه سالانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار واکسن برای گروه‌های در معرض خطر در شبکه‌های بهداشتی توزیع می‌شود.

سخنگوی ‌سازمان غذا و دارو، ادامه داد: در سال جاری یک میلیون و ۸۶۰ هزار واکسن آنفلوانزا وارد کشور شد و زمان ورود واکسن به بازار دو هفته نسبت به سال قبل زودتر بود، اما امسال به خاطر اطلاع رسانی علی رغم تبلیغات ضد واکسن ۵۵ درصد بیش از پارسال تلقیح صورت گرفت.

جهان ‌پور تصریح کرد: هیچگاه قرار نیست ‌همه جامعه واکسن آنفلونزا تزریق کنند و میزان واکسن آنفلوانزا به میزان جمعیت ایران نیست، چون ضرورتی برای تزریق واکسن در افراد سالم و کل جمعیت کشور وجود ندارند، اما برخی در تلاش هستند واکسن باقی مانده درشرکت‌های تولیدکننده واکسن آنفلوانزا را به مردم ایران بفروشند. باید توجه داشت که واکسن در مدت خاصی بیشترین اثربخشی را دارد.

افراد مستعد ابتلا به تیروئید چشمی

بیماری "تیروئید چشمی" عارضه‌ای است که ‌در نیمی از مبتلایان به بیماری "گریوز" مشاهده می‌شود. بیماری ‌گریوز عارضه‌ای خودایمنی است که موجب پرکاری ‌تیروئید می‌شود، بیماری‌ که بر اثر آن غده تیروئید میزان زیادی هورمون ‌تیروئید تولید کرده و موجب می‌شود سوخت ‌و ساز بدن سرعت گیرد. در بیماری تیروئید ‌چشمی التهاب موجب بروز انواعی از مشکلات در ماهیچه‌ها ‌و بافت اطراف چشم‌ها می‌شود.

یکی ‌از شایع‌ترین علائم بیماری تیروئید ‌چشمی برآمدگی ‌چشم‌هاست. در برخی موارد دیگر این بیماری با مشکلات‌جدی‌تر برای چشم‌ها ‌و بینایی همراه است. آشنایی با شایع‌ترین فاکتورهای خطرزا و علائم بیماری ‌تیروئید چشمی می‌تواند در شناخت این بیماری کمک کننده باشد. مطابق اعلام موسسه ‌ملی سلامت در آمریکا بین ۲۵ تا ۵۰ درصد از افرادی که دچار عارضه گریوز هستند به بیماری تیروئید چشمی مبتلا می‌شوند. از جمله فاکتورهای خطرزا در بروز بیماری تیروئید چشمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-سابقه استعمال دخانیاتمصرف ‌سیگار می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را تشدید کرده و ‌حتی به بروز موارد شدیدتر این عارضه منجر شود.

- جنسیتزنان بیش ‌از مردان احتمال دارد به بیماری تیروئید چشمی مبتلا شوند.

- سن: افراد میانسال بیشتر در ‌ ‌معرض ابتلا به این بیماری هستند.

- پرکاری تیروئید: ابتلا به عارضه گریوز لزوما به بیماری تیروئید چشمی منجر نمی‌شود اما بسیاری از بیماران به هر دو عارضه دچار می‌شوند.

این بیماری‌ ‌به ‌شکل‌های مختلفی سلامت چشم‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. سوزش یا احساس ناراحتی ‌در چشم‌ها، خشکی، ورم یا پف کردن پلک‌ها، قرمز شدن قسمت سفید رنگ چشم یا احساس درد در چشم از جمله شایع‌ترین علائم این بیماری است.

کودکان مادران دیابتی ‌در معرض ریسک بالای بیماری قلبی

مطالعه ‌جدید نشان می دهد کودکان متولدشده از مادران مبتلا به دیابت با ریسک بالا ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مواجه هستند. محققان هشدار دادند کودکانی که از مادران دیابتی متولد می شوند با ریسک بالا ابتلا به بیماری قلبی عروقی ‌از دوران کودکی تا سن ۴۰ سال مواجه هستند.

محققان ‌دانشگاه آرهوس دانمارک اظهارکردند اگر مشخص شود که این رابطه مبتنی بر علیت است، پیشگیری، غربالگری ‌و درمان ‌دیابت در زنان ‌سن بارداری ‌نه ‌تنها ‌برای بهبود سلامت زنان مهم است، بلکه خطرات بلندمدت بیماری قلبی عروقی را در نوزادشان هم کاهش می ‌دهد.

شمار زنان مبتلا به دیابت قبل یا در طول بارداری ‌در سطح جهان روبه افزایش است و کودکان این زنان با احتمال بیشتر ابتلا به فاکتورهای پرخطر بیماری های قلبی ‌عروقی نظیر فشارخون بالا و قندخون بالا روبرو هستند.

محققان در این مطالعه، داده های بالغ بر ۲.۴ میلیون کودک متولدشده در دانمارک را در سال های ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۶ بررسی کردند. در طول ۴۰ سال پیگیری وضعیت این افراد مشخص شد کودکان متولدشده از زنان دیابتی در مقایسه با کودکانی که مادرشان مبتلا به دیابت نبود، ۲۹ درصد بیشتر با افزایش ریسک شروع بیماری قلبی عروقی مواجه بودند. همچنین محققان دریافتند احتمال ریسک نارسایی قلبی ۴۵ درصد، بیماری فشارخون بالا ۷۸ درصد، ترومبوز وریدی عمقی ۸۲ درصد و آمبولی ریوی ۹۱ درصد در این گروه از کودکان بیشتر بود.

سرماخورده‌ها از مصرف لبنیات پرهیز کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد  با اشاره به اینکه صرف آنتی‌بیوتیک در اکثر موارد برای افراد مبتلا به سرماخوردگی هیچ ضرورتی ندارد، اظهار کرد: بسیاری از بیماران سرماخورده گمان می‌کنند اگر ترشحات سبزرنگ و غلیظ در ریه یا پشت حلق داشته باشند، باید آنتی بیوتیک مصرف کنند، اما زمانی استفاده از آنتی‌بیوتیک البته با تجویز پزشک، ضروری است که تب ناشی از عفونت میکروبی روی داده باشد.

سید کاظم کاظمینی ‌در مورد علائم سرماخوردگی‌های ویروسی رایج در فصول سرد سال، گفت: در این شرایط حالاتی مانند گرفتگی بینی، سرفه ‌خلط‌دار غلیظ، ترشحات غلیظ بینی و پشت حلق، سنگینی سر در ناحیه پیشانی و گونه‌ها و عمق چشم‌ها، همراه با تب خفیف، بی اشتهایی، بیحالی و درد عضلانی روی می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که بر مبنای طب ایرانی، کم اشتهایی در حین سرماخوردگی فرآیندی سودمند در جهت پاک‌سازی دستگاه تنفس و بهبودی زودتر بیمار به شمار می‌آید، افزود: بر همین اساس نیز اصرار به خوردن غذا به ویژه غذاهای سنگین به ویژه در مورد کودکان توصیه نمی‌شود.

وی تصریح کرد: غذا در این شرایط باید سبک و خوش‌گوار باشد و علاوه بر ارزش تغذیه‌ای باید بتواند عملکردهای دارویی نیز داشته باشد.

کاظمینی مصرف سوپ رقیق کم گوشت با هویج و جعفری و مرزه، شلغم و کمی سیر همراه با پودر آویشن شیرازی و دارچین را از نمونه غذاهای مناسب افراد سرماخورده  دانست و اظهار کرد: مصرف ماست، پنیر، خامه، نان، غذاهای خمیری مانند ماکارونی، سرخ کردنی‌ها و میوه موز، ترشحات سینوس و سینه را غلیظ‌تر می‌کند لذا باید از مصرف ان‌ها در طی دوره بیماری پرهیز شود.

تاثیر زنجبیل در کاهش وزن

زنجبیل از جمله گیاهان دارویی بسیار مفیدی است که خواص درمانی فراوانی دارد؛ این گیاه علاوه بر تاثیر فوق‌العاده‌ای که در درمان برخی از بیماری‌ها دارد.  این گیاه خاصیت ضد اسیدی  دارد، رفلاکس اسیدهای نامطبوع معده ممکن است هر زمان در بدن رخ دهد، که مصرف منظم زنجبیل، می‌تواند تا حد زیادی تاثیر آن‌ها را کاهش دهد. مواد فعال موجود در زنجبیل در داروهای رفلاکس اسید هم یافت می‌شود، از این رو زنجبیل یکی از ایمن‌ترین راه‌های درمانی این بیماری است. علاوه بر این، مصرف منظم این گیاه، شما را در کل از این شرایط محافظت می‌کند. نوشیدن روزانه یک فنجان چای زنجبیل می‌تواند تا حد زیادی از بروز رفلاکس معده جلوگیری کند.

برای افرادی که از التهاب مفاصل رنج می‌برند، زنجبیل راه حل مناسبی است. ماده موجود در زنجبیل، دارای خواص ضد التهابی است که باعث کاهش درد و ناراحتی در مفاصل و بهبود عملکرد کلی آن‌ها می‌شود، بنابراین مصرف تنها بخش کوچکی از آن در یک وعده غذایی کافی است.

بیماری صبحگاهی یکی از ناراحت کننده‌ترین علائم در سه ماهه اول بارداری است. تهوع و استفراغ درست در ابتدای روز می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. در چنین شرایطی زنجبیل می‌تواند یک درمان عالی باشد. با این حال قبل از انتخاب این روش درمانی باید با پزشک خود مشورت کنید. با تجویز پزشک می‌توانید از این گیاه برای بهبود حال خود در ابتدای روز بهره ببرید.

پزشکان مرکز جامع سرطان دانشگاه میشیگان تایید کرده‌اند که زنجبیل یک داروی مؤثر برای مبارزه با سلول‌های سرطانی تخمدان است. در مقایسه با داروهای شیمی درمانی مبتنی بر پلاتین که برای بیماران مبتلا به سرطان تخمدان تجویز می‌شود، این گیاه در کشتن سلول‌های سرطانی سریعتر و بسیار مطمئن عمل می‌کند. همچنین مشخص شد که زنجبیل یک داروی قدرتمند برای جلوگیری از التهاب روده است.

زمانی که از خوص زنجبیل صحبت به میان می‌آید، نمی‌توان تاثیرات آن بر دستگاه گوارش را نادیده گرفت. برای افرادی که اغلب از ناراحتی گوارشی رنج می‌برند، زنجبیل یک درمان مناسب است و باید در برنامه روزمره آن‌ها قرار گیرد.

سردردها اغلب اتفاق می‌افتند. این بیماری شایع‌ترین بیماری است و افراد معمولاً برای دریافت تسکین فوری از این بیماری به دنبال دارو هستند. اما باید بگوییم که یک روش بهتر و غیر پزشکی برای خاتمه دادن به سردردها وجود دارد؛ مصرف روزانه زنجبیل می‌تواند به طور کلی از سردرد جلوگیری کند.

با افزایش شیوع چاقی، کاهش وزن از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. افراد زیادی تاکنون برای کاهش وزن، رژیم‌های بسیاری را امتحان کرده‌اند، اما به آن نتیجه دلخواه نرسیده‌اند؛ و اگر به دنبال کاهش وزن هستید حتما زنجبیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید. زنجبیل یک روش عالی برای فعال کردن مجدد متابولیسم بدن است تا بتوانید به شکل عادی برگردید؛ و شرایط ثابتی برای شما ایجاد می‌کند تا کالری اضافی نسوزانید.

کد خبر 400313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.